5 722 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Takpannor Benders
Sida 1 av 2
Vi fick lagt ett tak från Benders som skulle vara av den bästa kvaliteten. Efter ett tag så upptäckte vi att flera av pannorna hade ena hörnan avslagen. Kontaktade Benders o efter mycket tjafs så kom de ut o bytte ut de de såg. Satte sedan några pannor till oss så vi kunde byta ut om vi hittade fler. Jag sa att det gör vi inte, vi har ingen erfarenhet av det o att försäkringen inte gäller då. De sa att det blivit något fel när de gjorde pannorna. Har mailat dem flera gånger fram o tillbaka o det sista mailet som kom nu var att de skulle komma till våren o kolla. Jag har bara mailat att jag reklamerat dem. Till våren är det 3 år sedan taket blev lagt. Finns det någon som vet hur vi ska göra? Är så less på att tjafsa med ett stort företag, de är inte alls samarbetsvilliga. Vad ska vi göra?
Jag förstår inte din frågeställning. 
Du har upptäckt skador på dina pannor som inte företaget som lagt taket gjort?! (hörnavslag) Och nu i efterhand vill du ha nya pannor direkt från Benders? Vad är det som säger att det inte är oaktsamhet av takläggaren som är boven i dramat? Du ska alltid reklamera problem direkt till där du handlat produkten, (inte hos tillverkaren).
Då förstår jag att Benders inte vill ta garantiärendet. Antagligen var det bara "good-will" av Benders att komma ut på plats första gången om du inte handlat av dom direkt från fabriken!
Jag har också bytt hela mitt tak med med Benders betongpannor 2016. I beräkningen skulle jag ha 6st buntar över för att kunna byta ut framtida skador på pannorna. Men när taket var lagt så fattades det ca 5%, (fabriksskador i ytbeläggningen på pannorna - klart och tydligt från fabrik)
Jag kontaktade omedelbart företaget jag handlade pannorna av (lokala XL-bygg) och dom ifrågasatte inte ens mitt påstående att flera pannor var fabriks-skadade i ytan. Dom bara undrade hur många pannor det rörde sig om. Dagen efter låg resterande pannor på min tomt utan extra kostnad...
Du har upptäckt skador på dina pannor som inte företaget som lagt taket gjort?! (hörnavslag) Och nu i efterhand vill du ha nya pannor direkt från Benders? Vad är det som säger att det inte är oaktsamhet av takläggaren som är boven i dramat? Du ska alltid reklamera problem direkt till där du handlat produkten, (inte hos tillverkaren).
Då förstår jag att Benders inte vill ta garantiärendet. Antagligen var det bara "good-will" av Benders att komma ut på plats första gången om du inte handlat av dom direkt från fabriken!
Jag har också bytt hela mitt tak med med Benders betongpannor 2016. I beräkningen skulle jag ha 6st buntar över för att kunna byta ut framtida skador på pannorna. Men när taket var lagt så fattades det ca 5%, (fabriksskador i ytbeläggningen på pannorna - klart och tydligt från fabrik)
Jag kontaktade omedelbart företaget jag handlade pannorna av (lokala XL-bygg) och dom ifrågasatte inte ens mitt påstående att flera pannor var fabriks-skadade i ytan. Dom bara undrade hur många pannor det rörde sig om. Dagen efter låg resterande pannor på min tomt utan extra kostnad...
Redigerat:
Benders har medgett att det är ett fabrikationsfel, det kommer hela tiden nya pannor som går sönder. De säger att de kommer hit till våren (innan sa de att man var tvungen att göra besiktning på hösten) och kollar pannorna. Jag ifrågasatte vad de menade med "man" när de sa att "man" skulle gå upp på taket och kolla. Jag har gjort reklamation via mail och sms men jag ska skriva en reklamation med vanlig post också. Vi har kontaktat dem flera gånger om detta, taket lades maj 2016.
Om jag köper en apparat (ex. tvättmaskin) som det är 5 års garanti så är det inga problem att få det åtgärdat vid reklamation. Varför är det då så svårt att få rätsida på detta?
Om jag köper en apparat (ex. tvättmaskin) som det är 5 års garanti så är det inga problem att få det åtgärdat vid reklamation. Varför är det då så svårt att få rätsida på detta?
Han (byggfirman) säger att vi ska ta det med Benders. Vet inte vart vi ska vända oss längre. Ska man ta till en jurist för detta? Vad kan man göra mer än att reklamera, taket kommer väl efterhand att gå sönder i många år till. Jag går och tittar på taket nästan varje dag. Vi har anlitat en byggfirma att lägga taket. Och vi valde en av de dyraste o som de sa, de bästa pannorna.
Japp!
Det är byggfirman som är din motpart!
Exempel: du köper en bytta köttfärs på Konsum. När du kommer hem upptäcker du att maten är rutten, trots att "bästföredatumen" ej passerats. Hos vem reklamerar du köttet? Hos Konsum där du köpte det? Eller, försöker du lista ut vilket slakteri eller bonde din köttfärs kommer ifrån och klaga hos någon av dom?
Staffan
Det är byggfirman som är din motpart!
Exempel: du köper en bytta köttfärs på Konsum. När du kommer hem upptäcker du att maten är rutten, trots att "bästföredatumen" ej passerats. Hos vem reklamerar du köttet? Hos Konsum där du köpte det? Eller, försöker du lista ut vilket slakteri eller bonde din köttfärs kommer ifrån och klaga hos någon av dom?
Staffan
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Enligt svågern som jobbar som butiksföreståndare så rekommenderar han att man kontaktar producenten direkt för de ger oftast bättre kompensation än vad de kan ge i butiken 
Men ja, man har alltid rätt att reklamera till där man köpt det.
Men ja, man har alltid rätt att reklamera till där man köpt det.
Har nu skrivit reklamation till både Benders och till byggfirman. Fick rådet av en jurist.
Har vi inte lärt oss att just svågrar kan vara rätt opålitliga?13th Marine skrev:
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Har vi? 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det där var ju en bedrövlig uppvisning!
