Hej alla fina människor!
Vi köpte vårt hus förra året, byggt på 70 talet närmare 76 tror jag. Besiktningsmannen sa då att det är lite mikrobioell växt (heter det så?) på ett ställe på vinden i taket. Kan eventuellt behöva tittas på och kanske byta någon panna.
När vi kikade igen med besiktningsmannen några månader senare när vi köpte huset var det torrt, man såg klart vart det var då trät hade blivit skadat av fukten men det var ingen fukt när han när mätte. Han pratade på sidovindar som kan rinna igenom just där.
Var nu igår uppe och kröp när det regnade ganska kraftigt ute och det var blött, inget som rann ner på vindsgolvet men när man känner är det klart blött. Skulle helst inte byta hela taket iår utan gärna skjuta till nästa år om det går.
Vad bör jag göra? Idiotiskt att ”förstärka”?
Förstås rädd att det ska rinna igenom och sen in i huset.
Bästa hälsningar
Vi köpte vårt hus förra året, byggt på 70 talet närmare 76 tror jag. Besiktningsmannen sa då att det är lite mikrobioell växt (heter det så?) på ett ställe på vinden i taket. Kan eventuellt behöva tittas på och kanske byta någon panna.
När vi kikade igen med besiktningsmannen några månader senare när vi köpte huset var det torrt, man såg klart vart det var då trät hade blivit skadat av fukten men det var ingen fukt när han när mätte. Han pratade på sidovindar som kan rinna igenom just där.
Var nu igår uppe och kröp när det regnade ganska kraftigt ute och det var blött, inget som rann ner på vindsgolvet men när man känner är det klart blött. Skulle helst inte byta hela taket iår utan gärna skjuta till nästa år om det går.
Vad bör jag göra? Idiotiskt att ”förstärka”?
Förstås rädd att det ska rinna igenom och sen in i huset.
Bästa hälsningar
Eftersom du har tak med masonit är det av största vikt att det är helt tätt yttertak, du måste gå upp och kolla av så ingen panna är sprucken eller sned. Kolla även nocken så det är tätt under dom pannorna.
ok, antar att det räcker att kolla på den ”sidan” av taket som detta är?Stefan N skrev:
Om man inte är så haj på detta, är det snickare man får anlita? eller takfirma?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Res en stege och upp och titta själv! Om en eller flera pannor är skadade eller t o m borta, lär du se det.
(Passa på att kolla hängrännorna när du ändå är uppe, så de inte är fulla med fjolårslöv och skräp. Låter som om du inte varit uppikring sen huset köptes. Tillägg: detta har inte med takläckan att göra, det är bara en sån där bra grej att göra ibland.)
(Passa på att kolla hängrännorna när du ändå är uppe, så de inte är fulla med fjolårslöv och skräp. Låter som om du inte varit uppikring sen huset köptes. Tillägg: detta har inte med takläckan att göra, det är bara en sån där bra grej att göra ibland.)
Ok tack får göra det, dessvärre är det kedjehus så måste prata med grannen om att få resa stege från hans uppfart alternativt stå på hans garage. Tack ska passa på göra det!SågspånPappspikEternit skrev:
Res en stege och upp och titta själv! Om en eller flera pannor är skadade eller t o m borta, lär du se det.
varför är det extra viktigt att allt är helt tätt när det är masonit innertak?
mvh
Hade masonit tidigare och även en läcka i taket.
Masoniten blir så blöt att den till slut går sönder, då kommer der droppa ner inne på vinden.
Läckan är förmodligen på den platts där det är svart, upp och undersök när det slutat regna
Masoniten blir så blöt att den till slut går sönder, då kommer der droppa ner inne på vinden.
Läckan är förmodligen på den platts där det är svart, upp och undersök när det slutat regna
T TheGame skrev:
Ok tack!
Funderar på sån gratis takbesiktning så kanske de ser felet och kan laga det.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Beror på taklutningen om det går att gå på taket. Du kan ju börja med att klättra upp till takfoten och sen göra en bedömning.S Solimelo skrev:
(Jag är heller ingen vän av höjder. Att montera nytt glidskydd till sotarstegen var en nära döden-upplevelse, men jag var skapligt stolt efteråt...)
Ska ta och prata med grannen och gå upp till början iaf, se med ögonen om något verkar konstigt! Är ett sånt 1,5 plans kedjehus med garage emellan grannen. Ganska mycket lutning enligt mig iaf..SågspånPappspikEternit skrev:
Wow hade verkligen tagit emot för mig. Förstår det! Snyggt jobbat.
Klicka här för att svara