Jag har ett eternittak från 1960-talet på ett hus från 1905. Fasaden ska renoveras, vindskivor måste bytas. Frågan är vad jag ska göra med taket. Det är skört och läcker på något enstaka ställe. Eterniten ligger ovanpå det gamla papptaket. Om eternittaket ska bytas måste det först avlägsnas av behörig firma. Jag har fått mycket varierande prisuppgifter för detta, mellan 35 och 60 tkr. Jag har sett i tidigare trådar att många rekommenderar att man behåller sina eternittak, att de i princip är oförstörbara. Hur ska man tänka om detta?
Min andra fråga gäller erfarenheter - bra eller dåliga - av företag som utför asbestsanering i regionen södra Småland, Blekinge, östra Skåne.
Laddar upp några bilder på taket.
Min andra fråga gäller erfarenheter - bra eller dåliga - av företag som utför asbestsanering i regionen södra Småland, Blekinge, östra Skåne.
Laddar upp några bilder på taket.
Eternit är långtifrån oförstörbar. Mitt tak var som kex på solsidan.
Ta bort det är mitt råd!
Riskerar ligger i att borra/kapa i plattorna.
Med det inbyggt får någon en otrevlig överraskning i framtiden.
Det är tillåtet att som privatperson riva ditt tak själv.
Ta bort det är mitt råd!
Riskerar ligger i att borra/kapa i plattorna.
Med det inbyggt får någon en otrevlig överraskning i framtiden.
Det är tillåtet att som privatperson riva ditt tak själv.
Eternity! Normalt håller det länge, mkt länge. Så jag skulle absolut inte bytt det om du inte måste. Så kontrollera att det inte är kex som tidigare kommentarör basunerar om, men annars, det gör ingen skada där det ligger, det är inte farligare för dig eller ngn att ta ner det om 20år. Är det helt och bra, så är det ett mkt bra tak.
Och i mina ögon vackert
Och i mina ögon vackert
Kan du inte plocka ner det själv istället för att anlita en behörig firma?
I övrigt är min erfarenhet att eternittak inte håller för evigt. Har det blivit mossa och poröst så tar det inte många år innan skivorna faller sönder vid minsta påverkan.
I övrigt är min erfarenhet att eternittak inte håller för evigt. Har det blivit mossa och poröst så tar det inte många år innan skivorna faller sönder vid minsta påverkan.
Det borde dessutom vara lättare att plocka av skivorna innan de blivit till kex. Förhoppningsvis kan du lyfta av dem intakta. Om du väntar några år till kanske du i princip får sopa upp taket.
Kom ihåg att en enstaka exponering av asbest inte är något direkt farligt. Framförallt inte utomhus. Betydligt billigare och enklare att göra ett sådant här jobb själv än att ta in saneringsfirma.
Kom ihåg att en enstaka exponering av asbest inte är något direkt farligt. Framförallt inte utomhus. Betydligt billigare och enklare att göra ett sådant här jobb själv än att ta in saneringsfirma.
Jag hade eternitplattor på huset byggt 1977 och de var egentligen i bra skick men takfirman skulle ha mer betalt för att lägga tillbaka dem än det blev att köpa nya inklusive montering så det fick bli nya pannor...
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
driver ett plåtslageri
ALLA kunder som vill att vi bygger in asbesten med ett nytt tak över tackar vi nej till ,
av den enkla anledningen att det är ett riktigt skitmaterial att jobba med .
och jag fattar inte vitsen att behålla det . sätter du ett nytt tak ovanför så håller det i 30-40 år utan problem , så varför bygga in problemet .
och ja, vi har asbest certifikat .
Vi är bara glada om kunden själv vill plocka ner det och slänga på tippen.
ALLA kunder som vill att vi bygger in asbesten med ett nytt tak över tackar vi nej till ,
av den enkla anledningen att det är ett riktigt skitmaterial att jobba med .
och jag fattar inte vitsen att behålla det . sätter du ett nytt tak ovanför så håller det i 30-40 år utan problem , så varför bygga in problemet .
och ja, vi har asbest certifikat .
Vi är bara glada om kunden själv vill plocka ner det och slänga på tippen.
Tack för alla tankar och tips så här långt.
Det är inte aktuellt att sätta ett nytt tak ovanpå eterniten, mina funderingar gäller om jag ska spara taket som det är eller byta. De flesta av er här i tråden verkar rekommendera ett byte. Vilket jag också lutar åt då särskilt södersidan är spröd av ålder. Tyvärr blir det svårt för mig att själv ta ner taket, måste nog köpa den tjänsten.
Det är inte aktuellt att sätta ett nytt tak ovanpå eterniten, mina funderingar gäller om jag ska spara taket som det är eller byta. De flesta av er här i tråden verkar rekommendera ett byte. Vilket jag också lutar åt då särskilt södersidan är spröd av ålder. Tyvärr blir det svårt för mig att själv ta ner taket, måste nog köpa den tjänsten.
Klicka här för att svara