plåtrickard
plåtrickard: Har inte monterat nockräcken på många år nu, för det mesta är det gångbryggor. Men det brukar vara en konsol som skruvas i råsponten med 10 st RF träskruv, lite bökigt då minst 4 st pannor måste bort för att man ska få ner konsolen mellan läkten. Tveksamt om det är ett godkänt montage med två fästen
7 svar · 2,1k läst
·
Tobbe.A
Tobbe.A: [citat] Ska kolla upp detta! Tack!
10 svar · 2,8k läst
R
Renoverajämt: Det som är problemet är att pannorna är inte cramlade och rör sig då pannor har toleranser Ingen panik då det är bara att cramla när vädret är lämpligt och då väljer man lämpligen rostfria cramlor och passar på att inspektera skicket på papp och plåtarbeten och underhåller betongpannorna
29 svar · 3,2k läst
·
janwide
janwide: Å andra sidan så är det bara målare och idioter som tittar upp i taket :crysmile:
6 svar · 4,7k läst
·
F
femme68: [citat] Tack!
16 svar · 4,3k läst
·
A
Andreas Ludde Lundell: Hejsan, Efter att vart uppe på vinden hos min mor så konstaterades det att taket som är lagt för 10 år sedan läcker in vatten. Försäkringsbolagets besiktningsman var där och konstaterade att så var fallet och att de inte åtgärdar/tar kostnad på yttertak. Firman som gjorde jobbet verkar inte vilja svara, eller nytt nummer. Någon som har tips på någon bra seriös firma i Göteborg
0 svar · 1,2k läst
·
S
sofiesam: Hej, Vi ska bygga till vårt fritidshus, men jag har stött på bekymmer angående skorstenens placering. Att skorstenens ska sluta en meter över takläggningen samt mynna över nock ställer till det lite... Hur löser man detta på bästa och snyggaste sätt. Vi kan inte flytta kaminen. Sotaren jag varit i kontakt med hänvisade till en undantagsregel där den kunde gå 10° under nock, men
0 svar · 2,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nej, det tror jag inte. Men det enklaste vore kanske att bara sätta upp en billig plastpresenning eller några masonitskivor under takbjälkarna. Kanske en vit presenning så du får in ljuset uppifrån: https://www.biltema.se/fritid/tradgard/presenningar/presenning-90-gm2-2000040699
3 svar · 3,8k läst
·
R
Robanjo: Jag har ett 1-plans bostadsrättshus med garage i anslutning, vinddelarna mellan garage och bostads är separerade. Har upptäckt att det blir frost på vinden ovanför garaget, garaget är nu i januari 10 grader, 53% RH. Vinden ovanför är samma klimat som ute typ, så just nu -7 och 88% RH. Taket är inte isolerat, har bara nån typ av plast på insida tak där frosten bildas, det är öppet
0 svar · 1,4k läst
A
AndersS: Har samma konstruktion på vårt hus från -60 med kil, inga konstigheter. Det finns mängder av tak där det växer mossa på betongpannorna. Det är inte så bra men ingen panik. Vårt fritidshuset och kringbyggnader har shingel och även där kommer mossa i skuggområdena. En liten sprayning med GrönFri 2-3 år håller det inom rimliga nivåer.
9 svar · 2,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Du får göra en bedömning, tror du att så mycket under måste bytas så det blir orimligt att göra underifrån så är det ju dumt att lägga på ny papp. Är det inte så så är det bara att köra, visar det sig en del skador på råsponten kan man bara förstärka under.
1 svar · 1,2k läst
Oldboy
Oldboy: [citat] Det kan stämma, men om det är blåsigt så drar det duktigt, och det behöver inte vara nämnvärt med vind. Ett hus har stora ytor där övertryck resp undertryck byggs upp så fort luften rör sig det allra minsta. Det ger en turbo/luftpumpseffekt. Dessutom vill man att vinden ska vara varmare än ute, just för att den då blir relativt sett torrare. Mitt intryck är att ofta när
11 svar · 7,1k läst
·
A
Annies 68: [citat]
12 svar · 15,8k läst
A
12 svar · 15,8k läst
Noramasen
Noramasen: Helt klart en inte avundsvärd situation. Och att ha vänner som helhjärtat ställer upp och det blir fel är heller inte lätt att hantera. Ingen som mår bra av det, men ändå bra att man kan ta lärdom och utveckla till något positivt av dessa erfarenheter. Jag kan nog anse att det bästa är att som jag föreslog tidigare att med tanke på att befintlig krok ser ut att vara gjord av flera
54 svar · 9,2k läst
·
Brainspace
Brainspace: Sök efter takbrygga så hittar du många lösningar, lycka till!
11 svar · 4,8k läst
·
MoaSB
MoaSB: Hej, vi kommer förhoppningsvis att köpa ett fritidshus inom kort. Besiktningsmannen flaggar för att taket har brister och rekommenderar vidare kontroller. Om det visar sig att det är dags att byta taket (ungefär 80 kvm stort), vad tror ni det kostar på ett ungefär? Jag vill gärna ha solceller i största möjliga mån. Är det en bra idé att ersätta teglet med inbyggda solpaneler? Vad
0 svar · 980 läst
Noramasen
Noramasen: [citat] Med tanke på kupans placering och ev fönsternas dito, så är det nog bra att få dit någon ränna. Annars så kommer nog inte vattnet att träffa rännan nedanför. Och snörasskyddet kan nog behövas med tanke på trappen till entrén.
14 svar · 4,1k läst
·
Rickard.
Rickard.: Okej, ja en stor nackdel med pannor förrutom brist på lutning är att tjockleken på taket ökas rätt dramatiskt. En lite extrem lösning är ju att först lägga ett tätskikt godkänt för överbyggning (t ex svetsad papp) och sedan ett regelverk som pannorna hängs på, givetvis utan att göra hål i tätskiktet. Jag gissar dock på att pannorna inte trivs om det inte är en viss fart på
8 svar · 3,9k läst
A
andersmc: [citat] Fördelarna med shingel är att det är lätt och snabbt att lägga, man klarar det helt själv, det är billigt och det är hållbart. Nackdelarna - det enda jag kan komma på är om man inte gillar utseendet så tycker man det är fult. Några speciella problem med kondens är det inte. Du får ha undertaket ventilerat från insidan på normalt sätt.
1 svar · 2,3k läst
S
SueCia: [citat] Men shit! Taket blev ett garage! Snyggt :)
60 svar · 16,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det ”smala” 12cm röret är troligen avloppsventilation. En bild på taket & röret underlättar.
1 svar · 639 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det borde inte vara så svårt. Mät t.ex. från första rillan i en bräda till första rillan i nästa. Då har du ett bra närmevärde, som du kan lämna till hyvleriet/brädgården.
1 svar · 1,7k läst
·
M
Mxlunde76: [citat] Har du målat läkten nu och i så fall har du nån bild på hur det blev?
24 svar · 20,1k läst
·
Noramasen
Noramasen: [citat] Nu ser jag inte ifall garaget är påbyggt i efterhand, men hur som helst så har du troligtvis tegelväggen uppmurad från grunden, och garaget har då enbart en täckande sida mot teglet av ex. tretex el. dylik för att inte teglet ska synas. Och i vilket fall så har du haft en läcka där så hade den gjort sig synlig mot väggen eller portväggen i anslutning kan jag tro. Om det nu
12 svar · 5,1k läst
·
T
Torpet123: Tack för alla svar! Jag hade tur att i princip allt for av i torsdags när det var 1 plusgrad. Nu är det minusgrader igen och ny snö på taket men jag kan nog andas ett tag till innan det blir att fundera på skottning av mitt tak.
13 svar · 6,1k läst
·
R
robertua: Ja, sorptionsavfuktare funkar bra. här står det lite mer: https://www.acetec.se/vindsavfuktare/
22 svar · 6,7k läst
·
V
Vector: [citat] Åå.. såg det nu...
5 svar · 1,7k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: Finns fästen som man skruvar i råspont mellan pannor . Såna är dom bästa för tak med pannor
3 svar · 773 läst
N
nybyggarn3: [citat] Vad är det som har möglat? Och hur ser själva vinden ut? Om inte någon del av byggnaden möglar skulle inte jag ändra något.
1 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.