Hej,

Jag har lagt ytpapp på ett spontat tak och har nu börjat kika på ytpapp. Jag vill lägga det uppifrån och ner och det måttet är 3,7m inräknat krönlister osv. Hade varit skönt att inte behöva skarva, men det ser ut att kanske bli så hur jag än gör. Verkar mest finnas i 7m-rullar?
Finns det andra längder, samt, är det något speciellt märke man skall akta sig för?
Vill gärna ha självklistrande.

mvh
Björn

Rickard.
Tänk om.
Det finns ingen självklistrande papp som rekomenderas monteras "stående" på 6 grader, det är alldeles för lite lutning för det.

För övrigt så hittar du nog bara 7mx1m formatet på denna sorts papp.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Rickard.
Givetvis rekommenderar jag en riktig skarvsvetsad papp svetsad av ett proffs men du får såklart göra det själv men du får ju också stå för konsekvenserna av det. Inte helt enkelt att få tag i materialet heller då det inte är många ställen som säljer lösa rullar.

Ska du lägga självklistrande så "måste" du lägga den bästa du får tag på (3° varianten) horisontellt, helt enkelt så bra det bara kan bli utan att kliva in på ett riktigt tätskikt.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Givetvis rekommenderar jag en riktig skarvsvetsad papp svetsad av ett proffs men du får såklart göra det själv men du får ju också stå för konsekvenserna av det. Inte helt enkelt att få tag i materialet heller då det inte är många ställen som säljer lösa rullar.

Ska du lägga självklistrande så "måste" du lägga den bästa du får tag på (3° varianten) horisontellt, helt enkelt så bra det bara kan bli utan att kliva in på ett riktigt tätskikt.
Så, två alternativ då som jag ser det.

1
Köpa den här:
https://www.hornbach.se/shop/Ytpapp...iffergra-3-1x7m/8798880/artikel-detaljer.html

Läste monteringsanvisningen på den och det verkar görbart.

2. få det gjort av fackman. Vad är rimligt belopp för 3,7x4,2 m. Det vill säga 16m2 tak?

Mvh Björn

Bästa svaret

Rickard.
Precis så tänker jag.

Vad det kostar är ju helt enkelt vad någon är beredd att göra det för. Det är tyvärr väldigt lätt att hitta anledningar att inte ha tid för ett sådant jobb åt en engångskund. Du kan såklart höra runt om du har någon i närheten har du lite tur går det vägen för ett ärligt pris.

Annars så fungerar det säkert bra att göra själv också. Spebdera hellre pengarna på en extra rulle än extra klister så blir det nog bra. Mataki eller Trebolit är bra val för att dom har bytt till skruv istället för nubb, tror inte jag behöver förklara varför det är bättre.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Jag har en byggare som skall bränna ett annat tak till mig, så det går kanske att få en bra deal ”när de ändå är på plats” så att säga. Jag får väl höra mig för. Ibland blir vissa proffs lite trilska när ”någon annan har gjort grundjobbet” oavsett om denne vunnit vm i den specifika yrkeskategorin eller inte. Kan förstå det till viss del, då jag själv ställs inför samma situation i mitt arbete ibland.

Mitt problem är att jag är lite för noggrann. Mer än samtliga hantverkare jag anlitat. Det är också anledningen till att jag själv inte är hantverkare - hade aldrig blivit färdig :rofl:

men jävlar vad bra det hade blivit :cool:

Det som är skönt med detta bygge är att det inte är någon stress med det. Jag går och pillar lite när jag har tid. Jättebra terapi. Sen har jag fortfarande en målsättning att det skall vara klart innan sommaren, så det är inget evighetsprojekt.

Rickard.
Dåså då är det nog lungt. Takläggare som sysslar med papp kommer gärna när precis allt förutom ytpappen är klart, att syssla med underlagspapp etc är snickarjobb ;) Är allt redo går det i en handvändning när dom ändå är där men hör med dom förväg så dom kan ta med sig rätt material.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Gut :D

tack för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.