Jag har lite jobb att göra på taket, ca 7 meter upp. Lutningen är inte så farlig. Jag tittade på bl.a. detta fallskyddspaket från Jula.
Kan jag fästa det i en takstege? Vi har falsat plåttak och stegarna är fästa genomgående i falsarna.
Om någon skulle ramla över kanten vad kan man göra då? Går det att sänka sig med liknande fallskydd eller är man fast där man hänger och måste räddas med typ stege? Beroende på var man ramlar kanske det inte är möjligt att klättra upp igen.
/Nybörjare
Kan jag fästa det i en takstege? Vi har falsat plåttak och stegarna är fästa genomgående i falsarna.
Om någon skulle ramla över kanten vad kan man göra då? Går det att sänka sig med liknande fallskydd eller är man fast där man hänger och måste räddas med typ stege? Beroende på var man ramlar kanske det inte är möjligt att klättra upp igen.
/Nybörjare
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Kollar också på fallskydd och ju mer man läser på desto mer inser man att man behöver mer prylar än vad som ingår ett sånt där paket och att det också krävs en del kunskap. Inte minst en plan och utrustning för räddning om någon ramlar ner, som du själv är inne på.
Ett fallskydd är väl till för att förhindra att du just skall falla över kanten. Har också länge tittat efter ett skydd som skulle göra takarbetet lite säkrare än att man bara "springer omkring" på taket. Och bestämde mig förra veckan för detta paket: https://www.ullaredlantman.se/tillbekor-klader/fallskyddset-ox-on-comfort-35580-2.html. Om det är bra eller dåligt vet jag inte men det såg lite bättre än det från Jula. Hur kvaliteten är vet jag inte ännu då det är under transport just nu och skall komma till mitt utlämningsställe och har beräknad leveransdag idag men det blir det nog inte eftersom jag ännu inte fått någon bekräftelse. Men kanske i morgon.
Fallskydd, ett skydd som gör att du inte faller.
Fallandeskydd, ett skydd som fångar dig om du faller.
Fallandeskydd bör man ha utbildning/kunskap på, annars dör man iaf efter några minuter.
Men fallande skydd är för högre höjder än ett normalt bostadshus.
Dämpande fallandeskydd används ofta helt felaktigt på lägre höjder.
Du ska ha ett skydd så du omöjligt faller.
Bäst brukar vara att använda hjärnan tillsammans med nått väl förankrat sele, och aldrig vara ensam.
Fallandeskydd, ett skydd som fångar dig om du faller.
Fallandeskydd bör man ha utbildning/kunskap på, annars dör man iaf efter några minuter.
Men fallande skydd är för högre höjder än ett normalt bostadshus.
Dämpande fallandeskydd används ofta helt felaktigt på lägre höjder.
Du ska ha ett skydd så du omöjligt faller.
Bäst brukar vara att använda hjärnan tillsammans med nått väl förankrat sele, och aldrig vara ensam.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Håller helt med Isakare!
För en privatperson måste du använda skyddet så du INTE kan falla över kanten, annars är det nästan säkrare utan och hoppas att man landar mjukt.
Hänger man utan kontroll och utan traumaband överlever man max 15-20minuter. Har du fallit hårt först (även med dämpare) är det kortare.
För en privatperson måste du använda skyddet så du INTE kan falla över kanten, annars är det nästan säkrare utan och hoppas att man landar mjukt.
Hänger man utan kontroll och utan traumaband överlever man max 15-20minuter. Har du fallit hårt först (även med dämpare) är det kortare.
Redigerat:
Tanken med ett sånt där är att man fäster repet med glidlåset i taket, eller vad det nu är du ska klättra upp i, fäster karbinhaken i selen och sedan är man säkrare än vad man var innan då bromsen låser mot repet när man faller. Får man tag i något och kan släppa på trycket på bromsen så släpper den bromsverkan mot repet..
Vill dock påpeka att det finns en uppsjö av dessa glidlås som kan vara automatiska och manuella.
Ja hänger man en stund så ska den som plockar ner en veta vad / hur man ska göra annars är det väl kört...Rickard.ag skrev:
Håller helt med Isakare!
Märkligt det där, en bergsklättare kan både falla, hänga och tom sova i selen men den för takjobb är "livsfarlig" fel använd
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Helt olika selar, klätterselar kan man "sitta" i. Finns sånna för "byggjobb" också men dom används bara i väldigt speciella jobb.nino skrev:
Hehe, jag tror kanske att man däremot kan förlita sig för mycket på utrustningen om man inte vet vad det är man köper och hur man använder det. Det är också lite av en konst att falla i en sele så att man inte skrapar upp sig eller hamnar med kroppen mot väggen, men ett besök på valfri klätterklubb så lär man det sig snabbt.nino skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Tror inte riktigt på dig att man kan sova i dom men vad är det som du tycker är märkligt? Varför man dör eller varför inte alla jobbar i klättersele?nino skrev:
Att falla när man klättrar sker dessutom 99/100 kontrollerat, det görs det inte på tak.