Bor i ett hus från 2015 (flyttade in förra året) och har haft lite problem med hängrännorna. Det som är/varit bekymret är att det vid regn eller nu när snön smälter rinner fel och att det droppar från takfotsbrädan och från undersidan av hängrännan. De hade tagit en del stryk av snön året innan vi flyttade in och jag tyckte mig lyckats få till dem rätt okej efter att jag bytte ut trasiga krokar och lyckades få fast den bättre.

Men nu är jag inte nöjd, det är för mycket vatten som hamnar fel och jag tror det måste bero på att fotplåten är för kort. Är jag rätt ute och vad gör jag i så fall åt saken? Det är en lång hängränna så jag har svårt att flytta upp den då den redan är väldigt högt upp på ena sidan. Det är inte heller där avståndet till rännan är som stört som det är mest problem utan det är mer mitt på. Kan man bara skarva på en plåt som går ner längre?

Hängränna längs husets takfot med synliga krokar och en möjligt för kort fotplåt, indikerande potentiella vattenavrinningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på hängränna och takfotsbräda på ett hus, synliga krokar och en kort fotplåt.
Skapa konto
Hängränna på hus med misstänkt för kort fotplåt, vattenskador synliga, mot skogsbakgrund.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.