Tak & Vind
ChristerD: Det har du helt rätt i. Det tänkte jag inte på. Klart att alla fästen riskerar att dra in fukt. bara att gilla läget och börja planera för ett byte. Tack alla som gett goda råd.
Krux: [citat] du kan ha vilken bredd du vill igentligentligen. Är ju takstolarna som finns att ta hänsyn till och dem är ju 1200 emellan om allt är som det ska. Och måtten är ju anpassade efter det så man kan Sätta den åt vilket håll som helst. Men för smidighetens skull hade jag tagit den mindre om man inte behöver den större för att tex bära upp massa stora grejer på vinden. Ja den
Ace83: Såg idag att takskivor (3 rader) har släppt så det buktar ner lite. Hur fäster man tillbaka dessa? Spikas dessa upp när man monterar denna typ av tak, eller hur ser själva monteringen ut? [bild]
Tompafix: [citat] https://www.isover.se/solutions/st73-oventilerat-plattak-med-losull-rei30-46-db
mhoglund: [citat] Gött, tack. Det blir nog målning om ett år som tidigast så det passar bra!
Rickard.: [citat] Bara den nedre får monteras liggande direkt mot råspont.
CzG: [citat] Nej, inte riktigt. Jag var däruppe i början av november då syndes ingenting. Sen i mitten a december var det lika som det är på bilderna. Jag har kollat den en gång i januari, och för två veckor sen installerade jag en temp-och fuktmätare för att ha lite koll på. Det verkar vara lika varje gång. Inga stora förändringar iaf.
Mats-S: [citat] Bra! Googlade vidare lite, verkar mest vara smak och tycke om man väljer papp eller duk, duken är dyrare men går snabbare att lägga. Här är några trådar på forumet: https://www.byggahus.se/forum/threads/takduk-eller-takpapp.343992/ https://www.byggahus.se/forum/threads/takpapp-eller-duk.320139/ Googla på https://www.google.com/search?q=underlagsduk+eller+papp+site:www.byggahus.se
Lindgrenski: Håller på och river lite på vinden då vi ska inreda delar av den. Började med vår gamla takkupa och hade tänkt riva fönsterväggen och sätta i nya fönster men stötte på patrull ganska omgående. Är det nån mening att anmäla till försäkringsbolaget eller är det bara att riva och bygga upp igen? Huset är byggt 1944.
epw: Gaveltakstolarna är förblir i princip alltid orörda medan resten av takstolarna sätter sig med tiden. Det är inget ovanligt. Det hade gått att rikta så det blir mindre. Detta brukar dock vara tidskrävande och inte alltid ingå om det är fast pris.
Rickard.: Tätskiktets bygghöjd är heltbovesäntligt då vi pratar enstaka mm i skillnad. Under ett trädäck är det SEP 5500 som gäller, alltså samma som används på vanliga tak.
Matti_75: Du flyttar bara in valmningen längre så du får samma takvinkel runt om. Om det håller maste man veta mera om snömoln och dylikt. Kan du få taklutningen så snön rinner av lättare så håller det med klenare dimensioner. Men jag skulle inte chansa utan gått upp till 45x195
Oldboy: Tidningarna agerar vindskydd och spånskydd. Dvs dels att det inte ska blåsa fritt genom spånet och dels att förhindra att spånet ramlar ner. Att det är så stora springor att sponten släppt beror förmodligen på att det nu är permanentuppvärmt till modern std. Då blir det väldigt torrt inne och träet torkar/krymper. Alla gamla kyrkor och missionshus har aldrig varit tänkta att
Matti_75: Är det en mellanvägg så kan du lägga en regel ovanpå väggen som sticker ut lagomt mycket för att fästa glesen i.
Mr.beardface: Alright! Tack samtliga för bra och utförliga svar! Jag har allt jag behöver för att fixa jobbet (utom färg), så det här ska nog gå strålande! :)
Sebastian Eriksson: Hej Sitter i ett hus byggt -76 i Mälardalsregionen. Jag har funderingar kring takbyte, det är väl inte så att taket är katastrof men det känns lite som hellre i tid än för sent. Dessutom är ju inte taket eller någon del av huset av det välisolerade slaget. Huset är 1.5 plan med 45% taklutning, liten kattvind samt en nockvind men snedtak på övervåningen, jag tror det blir väldigt
imported_Benno: [citat] Använd inte hushållsdammsugaren till att sanera asbest bara...
sommar1111: Ja du har helt rätt! Tack för synpunkt! [citat]
Hybro: Körde en modell till plåtslagaren så han kunde göra ett skorstensbeslag till min skorsten, som senare skulle kläs med skifferplattor. Tog med en plåt som visade exakt hur den färdiga takplåten (typ taktegel) skulle breda ut sig med tanke på dalar o toppar. De oranga pilarna pekar på de åsar / toppar, som hindrar regnvattnet att rinna ned genom hålet för skorstenen. Beroende på vart
Dan9: [citat] Det går inte att ta sig in på den vinden, exkl takstolar är utrymmet bara någonstans 500mm brett och ca 500mm högt. Precis jag är inne på att sätta in någonting sådant så man kan hålla koll på temp och fukt för att kunna sova lite bättre på nätterna, tack för tipset! :)
Magu80: Jag har köpt en villa med platt tak påbyggt med stolpar ca -86. Jag har två frågor till ett par bilder från ett valmat hörn från insidan (den korrugerade plåten i hörnet på en bild är bakom solfångare): 1. Ser det bra ut? Brunt vid stolparnas fot, är det normalt? 2. Varför har man satt extra tvärgående reglar på takåsarna och sedan vertikal råspont? Är det för att kunna få
PierrePierre: Tänkte faktiskt ta en titt i manualen för att se om jag kan hänvisa till något där.
Luc10: Hej! Jag ska sätta in en ny vindslucka som är 20cm smalare än nuvarande. Detta gör att jag kommer få ganska stor glipa runt karmen. Hur tätar man denna bäst för att förhindra fuktig luft till vinden?
Stubai: På denna stos sitter ett rökrör i samma plåt. Den bakre stosen är den som är till för avloppsröret. [bild]
Bo arnold: Borde fungera det är ju en äkta panel som läggs bräda för bräda blir ju många fästpunkter
fuentes: Hej! Ska lägga om taket i sommar. Tänker köra pannor med diffusionsöppen duk direkt på träunderlaget. Takkupa ska byggas. Min fråga är, finns några andra lösningar än plåtunderbeslag under ränndalen? Eller bör jag ha det? Hur gör jag vid anslutning till ränndalsskopan, bör underbeslaget överlappa skopan, likt ränndalen ska överlappa den (jag antar att det vattnet som lyckas ta
esmeralda22: [citat] 27grader, falsad plåt (planja trend)