S
Sillafar: Har funderingar på att låta bygga ett faltak på min kommande villa, dvs samma träfasad som väggarna har. Tänk träribbor. Någon som har synpunkter?
0 svar · 1,9k läst
Matti_75
Matti_75: Du har tänkt rätt. Du kan ju även isolera på ovansidan av råsponten för att tjäna höjd inomhus.
5 svar · 1,6k läst
·
M
mortimer: I foamlance/skumlans sammanhang så fungerar spädning såhär: Om man först i kembehållaren blandar 1:4 (alltså 1dl kemvätska med 4dl vatten) och sedan späder foamlancen den ytterligare 1:20 så får man en blanding som är 1:80 ut från foamlancen Koncentrationen för då bli: 1/(81)*100=ca 1.23%, alltså 1.23% av det som lämnar foamlancen är det ursprungliga kemkoncentratet
65 svar · 58,4k läst
·
E
Elri: Ok, nu har jag köpt en gardena pump. Denna pumpar ner till 1 mm och kan ställas på automatik att börja pumpa vid 5 och ner till 1. Så tänkte köra den nu i kväll. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/drankbara-pumpar/drankbar-pump-011120/#tab04
15 svar · 3,7k läst
·
U
Upp: Skicka in en bit för analys. Kostar runt 1000 kr och det är det helt klart värt. Det går inte säkert säga något utifrån bara bilderna och du riskerar att få tvärsäkra svar från personer som faktiskt inte vet vad de pratar om (dock inte de två tidigare svaren i denna tråd). För även om det inte ser ut som eternit så är det värt en analys för att vara helt säker. (OBS. Bryt
3 svar · 2,3k läst
·
J
Jonte9210: [citat] I salen får det va som det är :)
6 svar · 2,0k läst
·
D
denjuh: [citat] Får ta ett snack med kamin försäljaren:cool:
3 svar · 612 läst
P
På Fritiden: [citat] Ja, de är lite väl pushiga. Man hör att det är unga människor som drillats i callcenterkultur som följer upp besöken. Jag sa att jag är helt säker på att er offert gäller även om vi hörs av nästa vecka eller nästa månad och det stämde fint. Sen beslutade jag mig ändå för att tacka nej som sagt.
9 svar · 10,6k läst
L
Lyckelyckan: Ja det var estetiska skäl tills vi fick ett förslag från en medlem här som refererade till ”listtäckning” som var snyggt! så det blir nog kvar likväl. Tack för ditt svar
2 svar · 2,6k läst
Ankarstjärna
Ankarstjärna: [citat] Tack för svaret.
4 svar · 1,7k läst
·
L
Leafy: Då har man varit igång och lappat och lagat lite mer. Det är nog dags att sätta in den nya klimat k7 fläkten i tvättstugan. Detta är nordvästra hörnet av vinden och jag hittade fukten under isoleringen men enbart på regeln och spånskivan. Det är alltså samma yttervägg som förra men på andra vinden, huset går som ett U. Man ser på läktbit och spånskiva att det varit fuktigt
16 svar · 4,0k läst
·
prototypen
prototypen: Utan ströläkt kommer bärläkten att ligga direkt mot underlagspappen och det vatten och skräp som kommer sig in kan inte fortsätta utför utan det blir som en terrassodling under plåten. Protte
1 svar · 763 läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Det där kan mycket väl skilja sig mellan olika kommuner.. Ring en handläggare på stadsbyggnadskontoret och fråga.
10 svar · 10,9k läst
J
Joakim88: Jag har rivit innerväggar och innertak i ett av rummen på bottenplan i vårt hus och blev lite osäker när jag såg det jag försökt rita upp på bilden. Är det såhär anslutning mellan vägg och tak "ska" se ut? Jag ber om ursäkt på förhand om jag uttrycker mig otydligt eller bristfälligt. Jag är någorlunda händig men inte så insatt i byggtermer. Huset är en gammal skånelänga
0 svar · 2,9k läst
·
prototypen
prototypen: Var ju lite tokigt att ta bort isolering på båda ställena samtidigt. Elda på med mer värme så smälter isen. Men vad för skada gör isen på taket, blir knappast tyngre än snön som smält och frusit. Protte PS, vänta på plusgrader, Umeå ska få plus på fredag.
1 svar · 2,1k läst
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Trodde redan det var ersatt av zinkmagnesium
8 svar · 2,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: På större fastigheter används ibland/ofta självreglerande värmekabel i hängrännor, stuprör, etc för att hålla isen borta. Tex https://www.ebeco.se/frostskydd/frostvakt-25
1 svar · 2,1k läst
·
B
BrommaBo: Tack! Yes, har börjat plocka ner listerna. Men dom satt som berget och dom förstördes, så är tvungen att sätta upp nya efteråt. Som tur var så finns samma typ av lister i en bygghandel nära mig.
7 svar · 3,8k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Jag hade exakt samma problem , om än i lite mindre omfattning, i mitt hus när det var nybyggt. Jag har tak av typen masonite+läkt+ betongpannor. Åtgärden var att man plockade bort några varv vid nocken. Lade plastduk över nockbrädan och ner c:a 0,5 m på var sida. Har nu varit tillräckligt tätt i över 40 år. Den lilla snö, som nu eventuellt kommer in, tas bra om hand av masoniten.
22 svar · 6,8k läst
·
J
justusandersson: Nä, det är OK, fast det var inte så jag tolkade ritningen. [bild]
11 svar · 5,2k läst
·
L
Leafy: [citat] Är inte väggen bärande så är den inte bärande helt enkelt. Har du ritningar så man kan se planlösning, takstolar m.m. så kommer säkerligen någon av alla byggkonstruktörer som hänger här svara dig direkt vad som går eller inte.
7 svar · 1,1k läst
L
Leafy: Så ser det ut vid ingångsluckan vid min vind med, inget jag oroar mig för alls, kolla på det om någon månad igen och se om det ändrat sig. Att ta kort och jämföra som du gjort nu är perfekt då kan du bara jämföra över tid och se.
4 svar · 2,9k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Låter kanon! Grattis!
1 svar · 2,7k läst
J
johanlund77: [citat] Så blev det, tack!
4 svar · 2,8k läst
·
surris
surris: [citat] Jo såklart, man byter tak året runt. Det går. Men skulle jag välja så skulle jag göra det under de varmare månaderna på året.
3 svar · 1,5k läst
·
pelle plåttak
pelle plåttak: 125-150 tusen , är en gissning , komplett och klart
5 svar · 2,4k läst
Cancerman_777
Cancerman_777: I så fall indikerar mögel på vinden att ventilationen av vinden inte är adekvat.
66 svar · 9,9k läst
·
MlnB
MlnB: [citat] Långt senare.. men någon som lyckats med att bygga upp till vinden?
3 svar · 4,1k läst
D
Dode123: Nu har jag köpt in tejp Tack för proffsiga svar!!
5 svar · 2,6k läst
·
P
Papabomba: [citat] Ingen böj. Dock måste den förgrena sig nånstans då kök och tvättstuga använder samma rör ut på tak. Det har nog drevat in in snö under natt. När vi startade fläkt för frukostbestyr smälte snön och vattnet började rinna. Men hursomhelst ska det vara tätt uppe i huven, och ev en extra hatt på röret. Ska prata med hantverkaren.
6 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.