Bor strax utanför Gävle och vi har fått imponerande 160mm regn på mindre än ett dygn. Bara mellan 20 och 04 kom det nästan 140 så det var rätt rejält.

Anyway, gick upp på vinden för att kolla och inatt när skyfallet var som allra värst vid 02-tiden så såg jag tyvärr att det droppade pyttelite från ett par ställen. Inte alls mycket, några droppar bara och kan inte ha kommit mycket. Ser nästan ut som att vattnet vandrat längs med spik eller så. Jag som alltid varit så nöjd med att "Jaja men taket är iallafall tätt och fint!" :sweat:

Det är ett ganska brant tak med betongpannor och de tre små "läckorna" är alla på samma höjd inom 1.5 meter ungefär i samband med att taket övergår till en takkupa tror jag. Där finns lite hålrum vid vindskivorna till kupan såg jag om man nu tänker sig att vattnet kommit in typ horisontellt vilket det säkert gjorde. Samma sak vid en plåt kring avluftningen, att om regnet kommer sidledes så kommer det säkert in där.

Vad tror ni baserat på bilderna? Jag brukar vara uppe där och inspektera med jämna mellanrum vid regn och håller bra koll och det där har jag inte sett tidigare under mina snart 3 år i huset. Det har å andra sidan inte kommit 140mm på några timmar någon gång tidigare heller.. På ena bilden ser ju takstolen lite fläckig ut men det måste ha kommit "innan min tid". Under mina år har den aldrig varit fuktig.

Hade ni sovit lugnt eller börjat snarast undersöka och planera takbyte? Kan tillägga att det regnar mer normalt just nu och nu är det ingenting som läcker. Ska ta mig upp på taket sen och kika också så snart vädret tillåter.

Det är ju egentligen dags att byta taket baserat på åldern men så länge det är tätt tänkte jag.. :rolleyes:

• Takstol på vind med fuktskador och en markerad fläck där regnvatten har läckt in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av träbjälkar i en vind med en uppmärkt fuktfläck indikerande vatteninträngning.
    Skapa konto
Skulle tro att problemet ligger här. Stämmer bra överens med placeringen tycker jag. Här borde jag nog rensa bort mossa som ligger och komplettera med en plåt i ovankant. Känns som det kan ha runnit bakvägen nu på något vis eller blåst in där.

• Taktak med mossa nära hängrännan som kan behöva rensning och tätning.
    Skapa konto
Med tanke på allt regn ni fått så skulle jag definitivt sova lugnt med de små dropparna. Men det bra att ta reda på orsaken, ofta är det ju små problem som kan bli stora om de lämnas utan åtgärd över tid. Några förslag på aktiviteter - gör rent yttertaket, försök ta reda på mer exakt var på taket läckorna är, lyft på takpannorna där och besiktiga hur det ser ut under (även där kan det behöva göras rent), kolla även under takpannor högre då vattnet kan ju ha kommit in högre upp.

• Gilla
berisen och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Med tanke på allt regn ni fått så skulle jag definitivt sova lugnt med de små dropparna. Men det bra att ta reda på orsaken, ofta är det ju små problem som kan bli stora om de lämnas utan åtgärd över tid. Några förslag på aktiviteter - gör rent yttertaket, försök ta reda på mer exakt var på taket läckorna är, lyft på takpannorna där och besiktiga hur det ser ut under (även där kan det behöva göras rent), kolla även under takpannor högre då vattnet kan ju ha kommit in högre upp.
Nej det känns nästan lite tramsigt att klaga på några droppar när folks källare i närheten har meterhögt med vatten..:seenoevil:

Låter bra, tack! Jag ska absolut börja med att ta bort all mossa som kan tänkas störa flödet. Själva huven till avluftningen til avloppet är bra risig den också och ligger inte tätt mot pannorna, där har jag nog också en möjlig felkälla där det har blåst in vatten så den måste bytas.

Hur är det med pappen rent generellt, även om den är gammal (från typ -75), borde inte pannorna stå emot en väldigt stor av regnet innan själva pappen blir den svaga länken?

• Tak med mossa och en sliten avluftningshuv som inte sitter tätt mot takpannorna.
    Skapa konto
Redigerat:
Bor också i Gävletrakten och har lyckats få in vatten i mindre mängd via ventilstionsintag som sitter på taket. Så jag hänger på din fråga, hoppas det är ok. Tyvärr så har vattnet vandrat genom isolering på vind och kikade fram i innertak i badrum. Försäkringsbolaget tycker att jag kan klara mig själv, förstår dem de har ju redan fått min premie Jag har rensat den fuktiga isoleringen men funderar på om jag även "måste" byta ut trätaket i badrum eller om man, utan risk för följdskador, kan låte de fuktiga brädorna i taket torka ur av sig själva?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.