Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Tog en liten runda på kattvindarna nu efter senaste tidens regnande för att kolla om allt såg okej ut, det gjorde det såklart INTE! Hittade en rätt stor fuktfläck rakt under avluftningen till avloppet. Inte jättemycket vatten som kommit in men isoleringen var lite fuktig (mest på ytan) och man kan se tydligt att det runnit längs avloppsröret. Tittar jag inifrån ser man tydligt att det är helt öppet mellan plaströret och plåtröret på huven, det är dagsljus som lyser in. Det saknas en "hatt" på plåthuven, den verkar ha rostat bort vilket såklart förvärrar problemet eftersom det nu kan regna rakt in plåthuven.
Så nu till frågan: Hur ska det vara tätat i den här övergången mellan PVC röret och plåthuven? Har det suttit en stos som gått sönder/vittrat bort. Taket är 40år gammalt men både pannor och papp ser bra ut i övrigt.
Hur gör jag för att täta det? Kan inte se att det ska vara något problem med tätningen mellan plåthuven och pappen utan det ser ut som problemet är att det kommer in vatten mellan plaströret och plåtröret på huven.
Så nu till frågan: Hur ska det vara tätat i den här övergången mellan PVC röret och plåthuven? Har det suttit en stos som gått sönder/vittrat bort. Taket är 40år gammalt men både pannor och papp ser bra ut i övrigt.
Hur gör jag för att täta det? Kan inte se att det ska vara något problem med tätningen mellan plåthuven och pappen utan det ser ut som problemet är att det kommer in vatten mellan plaströret och plåtröret på huven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag en gummimanschett som tätar mellan röret och underlagstaket, för att stoppa vatten som letar sig in under plåten.
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
troligen går plaströret nästan lika högt som plåten. plåtslagarna brukar vika ner plåten ett par cm in i plaströretS Snappahaneklanen skrev:
det bästa vore nog att lyfta bort plåten och se till att det blir tätt mellan taket och plaströret
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Det står NORED på baksidan. Enligt den här länken (https://experthjalp.bmisverige.se/org/bmisverige/d/komplettera-gamla-zanda-pannan/) så är det då något som kallas Zanda pannor och det verkar finnas att köpa fortfarande om än inte i samma färg. BMI som säljer och de har ju både Monier och Icopal som varumärken.
Hittar inte om de har något system för takgenomföringar men det borde de väl ha?
Annars hittade jag det här från S:t Eriks som de kallar SMART, det går att använda som ett universal system där man fick borra hål själv i en takpanna.
Logga in
Skapa konto
Hittar inte om de har något system för takgenomföringar men det borde de väl ha?
Annars hittade jag det här från S:t Eriks som de kallar SMART, det går att använda som ett universal system där man fick borra hål själv i en takpanna.
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Ja jag har en hel hög så det är inga problem.Krilleman skrev:
Hittade efter lite googlande BMI:s egen lösning, men känns lite B att man ska lägga dit en takpanna i plast. Plast känns som ett tveksamt material på ett så utsatt ställe som ett tak. Hur lång tid innan den bleks, spricker eller liknande pga av UV-strålningen och klimatet.
https://bmisverige.se/produkter/yttertak/betongpannor/zanda-protector-20/avloppsluftare-plast-zanda
Nästa fråga är hur kommer man upp till genomföringen på ett säkert sätt så man kan byta den?
Klicka här för att svara