Tak & Vind
Thereseinorr: Jag har köpt ett nästan färdigt hönshus med pulpettak där jag behöver komplettera plåtdetaljerna på taket. Vad ska jag ha för typ av plåt vid högsta punkten (säger man nock?). Vindskiveplåtarna på sidorna är av nån högre sort än vanligt, se bild. Det sitter en vit vindskiva som ni ser på bilden på en del, dock inte på resten av huset. Huset är i vinkel med en del med platt
fredrik_is: Hej! Jag skulle vilja få tips om hur jag ska täta till uppe i taket vid det virrvarr av fläktrör, centraldammsugarslang och elrör aom går där fläktskåpet i köket ska sitta. Då det gamla köket byggdes, satte man väggskåp ända upp i taket, och för att täta hade man sprayat massor med isoleringsskum inuti fläktskåpet, vid bakstycket där rören stack fram. Kanske gjorde man det
Takstolsnissen: [citat] Det är ju dyrare men jag är inte säker på hur mycket dyrare. Det är mer material som går åt och att isolera tar lite mer tid. Sen får ni tänka på att montera takåsar till en nockbalk och pelare är betydligt med jobb än att bara montera fribärande takstolar.
Olle Penttinen: Hej, Nyblivna ägare till en äldre fastighet i Västra Götaland. Vi ska lägga om taket i sommar och funderar som många andra på det här med underlagstak. 2/3 av taket är byggt på 20-talet och består av ett faltak (lockpanel i fallriktningen). Bärläkt är spikad direkt på faltaket utan underlagspapp. 1/3 av taket består av råspont med underlagspapp, strö- och bärläkt. Tyngden av
Mazen: Köp en patron fönsterkitt och tryck i, måla över. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/kitt/fonsterkitt-502177/
TheGame: Finns undertak du kan byta ut som är typ plastväv med genomtrampskydd så du behöver inte vara orolig. Det är inte speciellt dyrt jämfört med råspånt. Jag bytte själv mitt kexiga undertak som bestod av masonit mot sånt väv. Hur smidigt som helst och lätt att lägga ut.
nino: På andra sidan balkongen där sticker plåttaket ut nån cm över brädan. Pratade med en plåtslagare och han tyckte jag skulle mäta upp längden och ge han vinkeln så skulle han fixa plåta åt mig att sätta dit. Krokarna är spikade i tassarna på takstolarna, är nog ingen ide att skruva i bara brädan känns det som
Vanhedens: Hej. Jag behöver några nya pannor och undrar om någon vet vad den nedre pannan heter. Det står Monier på båda och jönåker på den övre. Mvh Andreas
Nathalie Wallman: [citat] Hur gick det? Ska göra samma sak tänkte vi :) bor i radhus med vind. Mvh Nathalie
gamlaboije: Tack [citat] Tack så mycket för tipsen! Ska kolla på detta!
BigR: Huset har en ganska tilltagen takfot så på håll ser man faktiskt inte mycket av att fasaden är förlängd jämfört med tidigare. Tycker att det blev helt ok estetiskt. Tog ett kort som framhäver det lite tydligare. [bild]
hellohello: [citat] Håller fullständigt med. Kan dock vara lockande för många att få ett "nytt tak" för 25 tkr ist för 150 tkr. Till och med jag börjar tveka lite, även om jag innerst inne tycker det är halvt bortkastade pengar.....-:) Dock är ju inte alternativet ett takbyte mot takmålning, utan att göra ingenting eller takmålning. Om någon i ett villaområde målar så sprids det rätt
fredand44: Hej, Enormt tack för svaret och att få ta del av era erfarenheter. Ja i mitt fall lär det bli den produkten från byggmax. Lite konstigt att priset är detsamma då polykarbonat verkar bättre. Mvh Fredrik
Johannes Hultman: I min erfarenhet är det utförandet inte så blankt. I början kan det kanske reflektera lite, men det brukar snabbt mattas av. Med tanke på att ni ligger ovan dem och de inte har uteplatser åt ert håll skulle jag inte vara orolig. Men om ni verkligen vill testa så kan ni väl gå till en plåtslagare och köpa några meter plåt och lägga upp, så får ni en uppfattning om hur mycket som
Rickard.: [citat] Legitimt är det väl i och med att mataki skriver det. Jag använder dock aldrig någonsin pappspik och tycker inte dom är särskilt imponerande då dom knappt håller fast något. Jag använder skruv m bricka om det går eller montageskruv, vars jag skruvar beror på takets förutsättningar men det ska sitta ordentligt. Jag använder aldrig plåten för att hålla fast pappen utan den
Mr perfekt: [citat] uppifrån med farmarskruv med platt skalle o torx,skruvar du från sidan så brukar plåten vika upp sig o det blir fel o fult.
Silver78: Duken ska vara på insidan av isoleringen. Alltså isoleringen, duk sedan själva skivan eller vad du har för något som innervägg.
Linkan90: [citat] Jag har skypemöte bokat på måndag så återkommer i frågan. Men vid tidigare kontakt innan jag hade bestämt mig så är projektplanen där vi bor ett småbyggnadsområde och de nya reglerna trädde i kraft 2016 om detta.
Hybro: Såg nyss nock plåtar till plåttyp TP. Skulle passa rätt bra, på detta taket.
AndersS: De kommer att släppa genom blöta så deras funktion som ytskikt har försämrats och med det kommer underlagspappen bli blötare än vad den är gjord för. Risken är vid en omläggning att en del går sönder och det finns inga att ersätta med, vilket även gäller de 40 år som ett omlagt tak med betongpannor ska hålla. Så det är ingen bra idé.
Stefan1972: Fast hur såg det ut innan ni målade? Var det omålat då? Annars tycker jag det ser ut som att man har målat det för tidigt första gången. Nylagda plåttak ska helst vara omålade i några år. Annars om det var målat och det kanske var målat med linoljefärg så kan jag ju ledigt tänka mig att det går på tok om tycker man ska ha nån modern "takfärg" Den må vara bra om man bara har
Krille-72: [citat] Vill minnas att det finns en tråd om Carisma. Läs den innan ni bestämmer er 100%
Rena: Hej, Bygger en lekstuga med råspont som tak. Kom över ett par rullar Mataki Unotech takpapp som jag tänkte använda. Denna skall dock värmas när man lägger den, funkar det med ogräsbrännare eller är det enklare att köpa asfaltsklister? Hade gärna sluppit köpa papp med klisterkant då jag fått denna gratis. Skall den läggas horisontellt eller vertikalt? Pulpettak med låg lutning.
rosen65: Ska byta tak i allrummet ca 25 kvm och i sovrummen som är renoverade förra året valde jag Huntonit Brilliant vilket är bra men undrar lite över kvaliten på Jem och Fix och Byggmax innertak …. Ska ju bara sitta i taket och ingen belastning någon som vet ?? Är ju ca 100-130 kr billigare än Huntonit ….
Rickard.: Vill inte företaget göra något så tror jag tyvärr inte ni har något att hämta någon annan väg. Vad jag vet finns inga inga tydliga estetiska krav på papptak utan så länge det är monterat rätt inom någon sorts estetisk rimlighet så räknas det som fackmässigt. Det finns inga specifika krav på synliga tak utan samma gäller oavsett synligt villatak eller stort industritak.
Wennbergp: Hej, Vi är mitt uppe i att rita på vår oinredda vind med ett befintligt yttertak av eternit och internit. Vi kommer att isolera upp taket med 150mm pir plus 45mm mineralull längst in. Gällande nytt tak så kommer eterniten tas bort och ny råspont att läggas, som ytskikt har vi funderat på listtäckning eller falsat plåttak. Jag undrar nu om ni har någon erfarenhet gällande ljudnivån