Jag renoverar ett gammalt tak på ett uthus. Konstruktionen är åstak med bara en nock- och två sidoåsar, samt två invändiga tvärbjälkar som går från takfot till takfot och förhoppningsvis håller ihop långsidorna (som inte är timrade utan en stolpkonstruktion). Det är ca nio meter mellan gavlarna och två meter längs taklutningen mellan nock och sidoås. Undertaket är tumstjocka bondsågade bräder som går längs med taklutningen, dvs. från nock till långvägg.
Efter att ha bytt ut rötskadade undertaksbräder och kompletterat med oljehärdad board ovanpå ska jag nu lägga tillbaka det gamla teglet. Jag tänkte att eftersom jag bara lägger tillbaka det gamla teglet så förändras inte lasten. Men så slår det mig att tidigare låg bara bärläkt, vilken som bieffekt fördelade ut en del av taklasten till gavlarna (dvs. tvärs de längsgående undertaksbräderna). Men eftersom orsaken till rötskadorna var att barr och annan boss inte rann ut utan samlades över bärläkten och blev fina myrbon, lägger jag nu ströläkt först (alltså längs med undertaksbräderna). Min fråga: Om jag spikar ströläkten i nock- och sidoås, räcker det för att även fortsättningsvis förhindra att långsidorna trycks ut av taklasten?