Rickard.
Är det papp på råspont?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Är det papp på råspont?
Ja typ, papp på 28mm brädor.
 

Bästa svaret

Rickard.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Ja typ, papp på 28mm brädor.
Då kör du underlagspapp yap 2200 eller bättre eller underlagsduk och då tycker jag yep 700 är det tunnaste man bör titta på under pannor men det är min åsikt. Det skiljer t ex i rekommendationerna om du väljer ett ofalsat tegel eller ett falsade (vanliga) betongpannor.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Då kör du underlagspapp yap 2200 eller bättre eller underlagsduk och då tycker jag yep 700 är det tunnaste man bör titta på under pannor men det är min åsikt. Det skiljer t ex i rekommendationerna om du väljer ett ofalsat tegel eller ett falsade (vanliga) betongpannor.
Jag har gamla Jönåkerpannor nu. Antingen behåller jag dem eller så blir det nya betongpannor. Kan även bli plegel.
 
Rickard.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag har gamla Jönåkerpannor nu. Antingen behåller jag dem eller så blir det nya betongpannor. Kan även bli plegel.
Då står jag kvar vid mitt första inlägg, under plåt kanske man kan motivera en ännu tunnare underlagsduk om man vill optimera varje enstaka krona.
 
Rickard.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Den här borde funka bra då?
[länk]
Jadå, följ montageanvisningen noga.
 
Rickard.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Antar att jag behöver den här också?
[länk]
Du behöver absolut inte den för att göra ett bra tak men den kan kanske underlätta. Har inte provat den själv men hört av några att dom inte alls gillar att jobba med den.

Jag tycker man lika gärna kan göra en egen genom att klyva en vanlig rulle på mitten och lägga under fotplåten på samma sätt. Det är viktigt att den går lite utanför sista råsponten. Eventuellt komplettera med några strängar klister ovanför fotplåten innan man rullar ut första våden.

Gör som du känner för, mataki rekommenderar säkert sin lösning.
 
Läste igenom monteringsinstruktionerna och fastnade för en rad:
"Använd bärläkt minst 45x70 mm"

Varför i hela friden så grov bärläkt?
 
Rickard.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Läste igenom monteringsinstruktionerna och fastnade för en rad:
"Använd bärläkt minst 45x70 mm"

Varför i hela friden så grov bärläkt?
Det är om den ska monteras hängande utan råspont. Den är godkänd istället för kondensväv eller masonit i en sådan lösning.

(gisssr lite men det är den enda rimliga förklaringen)
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är om den ska monteras hängande utan råspont. Den är godkänd istället för kondensväv eller masonit i en sådan lösning.

(gisssr lite men det är den enda rimliga förklaringen)
Då är jag med.
Då saknar jag bara instruktioner för hur jag gör med mina valmar. Antar att man lägger en vertikal våd först men skulle gärna sett att de skrivit ut det, med överlapp t.ex. så man har nåt att följa.
 
Rickard.
Valmingar är i princip bara en nock. Antingen gör du en separat remsa som klistras eller går du över från båda hållen och spikar/klamrar det första och klistrar det andra lagret.
 
Mataki 380 mycket bättre än Mataki 280?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.