Dags att byta tak på vårt 40-tals-hus där papp och läkt är original. Tegel eller betong, men vad rekommenderas för underlagstak? Kallvind just nu, kommer ev att inreda delar av vinden.
Bästa svaret
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Då kör du underlagspapp yap 2200 eller bättre eller underlagsduk och då tycker jag yep 700 är det tunnaste man bör titta på under pannor men det är min åsikt. Det skiljer t ex i rekommendationerna om du väljer ett ofalsat tegel eller ett falsade (vanliga) betongpannor.Lindgrenski skrev:
Jag har gamla Jönåkerpannor nu. Antingen behåller jag dem eller så blir det nya betongpannor. Kan även bli plegel.Rickard.ag skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Den här borde funka bra då?Rickard.ag skrev:
https://www.k-rauta.se/produkt/underlagsduk-mataki-haloten-380-yep-700-30x1m/7392154003802
Antar att jag behöver den här också?Rickard.ag skrev:
https://www.k-rauta.se/produkt/fotplatsremsa-mataki-haloten-033x25m/7392154003956
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Du behöver absolut inte den för att göra ett bra tak men den kan kanske underlätta. Har inte provat den själv men hört av några att dom inte alls gillar att jobba med den.Lindgrenski skrev:
Jag tycker man lika gärna kan göra en egen genom att klyva en vanlig rulle på mitten och lägga under fotplåten på samma sätt. Det är viktigt att den går lite utanför sista råsponten. Eventuellt komplettera med några strängar klister ovanför fotplåten innan man rullar ut första våden.
Gör som du känner för, mataki rekommenderar säkert sin lösning.
Läste igenom monteringsinstruktionerna och fastnade för en rad:
"Använd bärläkt minst 45x70 mm"
Varför i hela friden så grov bärläkt?
"Använd bärläkt minst 45x70 mm"
Varför i hela friden så grov bärläkt?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Det är om den ska monteras hängande utan råspont. Den är godkänd istället för kondensväv eller masonit i en sådan lösning.Lindgrenski skrev:
(gisssr lite men det är den enda rimliga förklaringen)
Redigerat:
Då är jag med.Rickard.ag skrev:
Då saknar jag bara instruktioner för hur jag gör med mina valmar. Antar att man lägger en vertikal våd först men skulle gärna sett att de skrivit ut det, med överlapp t.ex. så man har nåt att följa.
Mataki 380 mycket bättre än Mataki 280?