Hej.
Jag planerar för ett tillbyggt isolerat uterum och skulle vilja ha något annat än papp, helst plåt på taket Jag har lite begränsningar som gör att jag måste hålla ned takvinkeln till 7°. Som jag förstått finns det plåtsystem som fixar detta. Problemet är att uterummet blir byggt i vinkel och därmed blir det en knäck på taket, eller en lutande takås om så vill kalla det. Takåsen lutar då 4,9°. Är det möjligt att lägga ett sådant tak?
Se bild.

• Handritad skiss av ett uterums tak med angivna takvinklar på 7° och 4,9° på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
En skicklig plåtslagare bör kunna göra ett dubbelfalsat plåttak åt dig som kommer hålla tätt i ditt klimat med dom förutsättningarna utan problem.

Ok, tack för svar.
tycker mig ha sett min 5,7° för falsade plåttak, men det är väl för själva taket och inte en ås som i det här fallet. I specialfall 3.6° om det är hela längder och inga hinder. Gäller detta också för en takås som min?

Rickard.
Är det en takås eller vad man nu vill kalla det så behöver man inte ens förhålla sig till dens lutning längsefter, lutningen som spelar roll är ju åt andra hållet. Ett sadeltak har ju då 0° lutning på nocken.

Är det en vinkelränna så blir det ju lite annorlunda och man får då ta lite hänsyn till lutningen där.

Jo, såklart. Men en vanlig takås är ju alltid på högsta punkten. Här rinner ju vattnet ner för taket med 7° och kan då lätt rinna åt sidan till "takåsen" där det är 5° åt andra hållet så att säga. Kanske är jag som överskattar problemet.. vet du något exempel på ett liknande tak?

Rickard.
S snyggsomfan skrev:
Kanske är jag som överskattar problemet.. vet du något exempel på ett liknande tak?
Ja det gör du :)

Vad menar du med liknande? Valmade tak har likadana åsar men ofta högre lutning men om du googlar kuverttak så borde du kunna hitta många exempel med lägre lutning än 7°.

Aha! En googling på mitt nylärda ord "kuverttak" fick ju allting att klarna . Tackar så mycket!

Men då måste det vara gjort av riktig plåtslagagare, det finns inget klick/bygg-själv som fixar det?

Redigerat:
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Det går väl att göra själv och lägga en nockplåt över vinkeln? Inget vatten kommer ju att rinna mot den.

• Gilla
snyggsomfan
  • Laddar…
Vanliga profilerade tak där man lägger en nockplåt ser bedrövligt ut på kuverttak. Men om det estetiska inte är så viktigt går det att lägga både klicktak, trp20 eller tegelprofil.

Såhär brukar jag göra. Tvåvåningshus med kuverttak och nockplåt, stege lutad mot fasaden, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser riktigt bra ut

S snyggsomfan skrev:
Ser riktigt bra ut
Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.