Hej.
Jag planerar för ett tillbyggt isolerat uterum och skulle vilja ha något annat än papp, helst plåt på taket Jag har lite begränsningar som gör att jag måste hålla ned takvinkeln till 7°. Som jag förstått finns det plåtsystem som fixar detta. Problemet är att uterummet blir byggt i vinkel och därmed blir det en knäck på taket, eller en lutande takås om så vill kalla det. Takåsen lutar då 4,9°. Är det möjligt att lägga ett sådant tak?
Se bild.
Jag planerar för ett tillbyggt isolerat uterum och skulle vilja ha något annat än papp, helst plåt på taket Jag har lite begränsningar som gör att jag måste hålla ned takvinkeln till 7°. Som jag förstått finns det plåtsystem som fixar detta. Problemet är att uterummet blir byggt i vinkel och därmed blir det en knäck på taket, eller en lutande takås om så vill kalla det. Takåsen lutar då 4,9°. Är det möjligt att lägga ett sådant tak?
Se bild.
Ok, tack för svar.
tycker mig ha sett min 5,7° för falsade plåttak, men det är väl för själva taket och inte en ås som i det här fallet. I specialfall 3.6° om det är hela längder och inga hinder. Gäller detta också för en takås som min?
tycker mig ha sett min 5,7° för falsade plåttak, men det är väl för själva taket och inte en ås som i det här fallet. I specialfall 3.6° om det är hela längder och inga hinder. Gäller detta också för en takås som min?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 391 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 391 inlägg
Är det en takås eller vad man nu vill kalla det så behöver man inte ens förhålla sig till dens lutning längsefter, lutningen som spelar roll är ju åt andra hållet. Ett sadeltak har ju då 0° lutning på nocken.
Är det en vinkelränna så blir det ju lite annorlunda och man får då ta lite hänsyn till lutningen där.
Är det en vinkelränna så blir det ju lite annorlunda och man får då ta lite hänsyn till lutningen där.
Jo, såklart. Men en vanlig takås är ju alltid på högsta punkten. Här rinner ju vattnet ner för taket med 7° och kan då lätt rinna åt sidan till "takåsen" där det är 5° åt andra hållet så att säga. Kanske är jag som överskattar problemet.. vet du något exempel på ett liknande tak?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 391 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 391 inlägg
Aha! En googling på mitt nylärda ord "kuverttak" fick ju allting att klarna . Tackar så mycket!
Men då måste det vara gjort av riktig plåtslagagare, det finns inget klick/bygg-själv som fixar det?
Men då måste det vara gjort av riktig plåtslagagare, det finns inget klick/bygg-själv som fixar det?
Redigerat:
Ser riktigt bra ut
Klicka här för att svara