Jag köpte ett gäng rullar med Trebolit Glaciär 3 i början av juni. Nu när det är dags att lägga ytpapp kände jag lite på den kant som hamnar neråt när jag lägger pappen. Den är helt snustorr. Plastremsan sitter fast ordentligt, men klistret under är torrt.

Det kanske fungerar ändå om den andra kanten är ok? Men ska det vara så? Den ska ju fästa mot fotplåten t ex.

Rickard.
Mot fotplåten ska du nog använda klister eller lim också men med lite värme från dig eller solen vaknar nog klistret till liv och biter bra när du trycker ihop klister med klister.

Klisterkanter är inte så jätteklibbiga så det kan vara helt normalt.

Jo jag tänkte så också. Men enligt instruktionerna ska det inte användas asfaltklister mot fotplåten. Bara trampa ned klistrekanten mot plåten. Jag kan ju göra det ändå, blir bara lite fundersam.

B
Bart Bart skrev:
Jo jag tänkte så också. Men enligt instruktionerna ska det inte användas asfaltklister mot fotplåten. Bara trampa ned klistrekanten mot plåten. Jag kan ju göra det ändå, blir bara lite fundersam.
Gjorde samma sak för ett par år sedan, 90% säker på att jag hade samma fabrikat. Tyckte också att det var klent klistrat mot plåten, så jag drog på lite eget asfaltklister utan att direkt reflektera. Köpte lite asfaltklister när jag köpte takpappen, anade att det skulle behövas någonstans.

Rickard.
Bart Bart skrev:

Testa värm lite med en varmluftpistol och se hur det känns. Ska inte behöva mycket för att klistret ska "aktiveras".

Kan meddela att jag körde på pappen som den var och det fäste mot fotplåten som en magnet. En solig dag utan överdriven värme. Klistret kändes torrt, men sablar vad det fäste hårt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.