Hej
Har en nockpanna som gått sönder som behöver bytas. Något tips på hur man skall få bytt denna? Tänkte såga av spiken och trä in en ny, men hur fasen skall jag komma ut dit?? Sele och krypa ner på teglet från skorstenen eller en stege och krypa upp?
Är ca 7 meter upp till stuprännan från takfoten så ingen jättekul höjd att jobba på, speciellt inte med lite svindel
Har en nockpanna som gått sönder som behöver bytas. Något tips på hur man skall få bytt denna? Tänkte såga av spiken och trä in en ny, men hur fasen skall jag komma ut dit?? Sele och krypa ner på teglet från skorstenen eller en stege och krypa upp?
Är ca 7 meter upp till stuprännan från takfoten så ingen jättekul höjd att jobba på, speciellt inte med lite svindel
Antar att du kan ta dig till skorstenen på ett säkert sätt (?)
Utgå därifrån, ta bort pannor så att du kan ta fäste mot bärläkten, jobba dig fram mot pannan som ska bytas.
Rekommenderar absolut inte att hasa på pannorna, du kommer garanterat att ha sönder flera st under det äventyret. Visst, det är lite jobb med att skapa en gångväg genom att lossa pannorna på vägen till målet ... du avgör själv hur många du måste lossa. Jag har användt den metoden flera ggr, funkar på både betongpannor och tegelpannor, lättare på tegelpannor som du har
... glöm inte livlina ... better safe than sorry ...
Samt att ha hustru hemma så att hon kan larma om du "fastnar" på taket.
Utgå därifrån, ta bort pannor så att du kan ta fäste mot bärläkten, jobba dig fram mot pannan som ska bytas.
Rekommenderar absolut inte att hasa på pannorna, du kommer garanterat att ha sönder flera st under det äventyret. Visst, det är lite jobb med att skapa en gångväg genom att lossa pannorna på vägen till målet ... du avgör själv hur många du måste lossa. Jag har användt den metoden flera ggr, funkar på både betongpannor och tegelpannor, lättare på tegelpannor som du har
HejMats-S skrev:
Antar att du kan ta dig till skorstenen på ett säkert sätt (?)
Yes upp till skorstenen är inga problem, där ligger en takstege upp.
Ingen dum idé med att ta bort pannor på vägen ut. Det är mest det momentet jag inte riktigt klurat ut (100 kg på 100 år gamla tegelpannor är nog ingen bra idé).
Tack för tipset
Tänkte i så fall ta och köpa mig en säkerhetssele. Lär inte vara sista gången man är där uppe och joxar. Tänkte ta lyftremmar modell lastbil och dra runt skorstenen och säkra på det viset
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Det blir braK keckepro skrev:
Glöm inte att ha någon hemma om det skulle gå illa ...
Jag ramlade ner från taket på sommarstället för ett antal år sedan, var helt solo när jag tappade balansen på kanten av gavelspetsen ... mina byggreflexer från snickartiden räddade mig där, han vända mig om i luften så att jag kom ner åt rätt håll med bena före ... lätt chockad när man tänker på att ingen var hemma, inga grannar i närheten ... storsten och stubbar i trakten där jag landade
Väcker denna till liv.
Fick underkänt på min nockstege av sotaren så var tvungen att ta mig upp för att jobba på taket lite. Hyrde en skylift och passade på att röja lite fågelbon och byta ett par pannor inklusive ovan nämnda
insåg att jag aldrig någonsin skulle kommit ut där utan lift eller ställning. Det är högt upp och väldigt gamla tegelpannor. Kommer nog hyra en lift fler gånger när det skall målas eller fixas så högt upp. Väldigt smidigt och går extremt snabbt jämfört med stege om man tex skall måla nocken
Fick underkänt på min nockstege av sotaren så var tvungen att ta mig upp för att jobba på taket lite. Hyrde en skylift och passade på att röja lite fågelbon och byta ett par pannor inklusive ovan nämnda
insåg att jag aldrig någonsin skulle kommit ut där utan lift eller ställning. Det är högt upp och väldigt gamla tegelpannor. Kommer nog hyra en lift fler gånger när det skall målas eller fixas så högt upp. Väldigt smidigt och går extremt snabbt jämfört med stege om man tex skall måla nocken
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden