Mest nyfiken, samt att jag misstänker att mina föräldrars hus har liknande problem. 1,5-plan byggt 74-75 med endast en paxfläkt på toan som installerats på senare tid och endast går ibland.

A
H Höga Berget skrev:
Mest nyfiken, samt att jag misstänker att mina föräldrars hus har liknande problem. 1,5-plan byggt 74-75 med endast en paxfläkt på toan som installerats på senare tid och endast går ibland.
Ok, kan tillägga att när vi köpte huset fanns de ingen ventilation i huset mer än självdrag på bottenplan (2 ventiler) och på ovanvåningen ingen alls, o då var de 2 sovrum, 1 allrum samt toa med dusch där :thinking: Så vi har satt in friskluftsventiler i fönster, pax fläktar (som går kontinuerligt men varvar upp när vi går in på toan samt duschar) i varje toa och tvättstuga.

• Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
En klen tröst, men ändå, med full isolering och Trygghetsvakten så eldar man också för kråkorna... :p

• Gilla
1
  • Laddar…
Kent85 skrev:
@GoForIt:
Varför är det overkill med avfuktare? Jag är livrädd över att göra alla åtgärder, och att möglet sedan återkommer om några år...

@Stefan192:
Det är verkligen helt svart på skivorna, även takstolarna har fått lite påväxt men inte "så mycket"...
[bild]
Har inte läst alla kommentarer och problemet säker löst nu. Men på bilden ser du tydligt vad problemet är, "plywood". Har en dörr som jag ställde ut i ett garagetält nu i sommrast, gjord av plywood och lite reglar, plywooden var möglig men reglerna var helt fina, och alla andra plankor, reglar mm som är i tältet är också utan spår av mögel. Plywood får inte utsättas för nå fukt för då mögglst det. Använd rent trä iställer eller skivmatrial utan nå konstigheter som nå lim eller annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.