Vi byter tak på vår gamla skånelänga, lösningen behöver vara diffusionsöppen. Takbeklädnaden vi valt/har råd med är tyvärr inte det, sk. "klicktak".
Konstruktionen vi valt är att ha en luftspalt "ovanpå" takstolarna enligt bild 1 (isolering mellan takstolarna, under duken såklart).
Detta även för att bibehålla isoleringstjockleken.
Innertaket är öppet upp till spetsig nock och fyllt med isolering upp till duken.
Jag har dock stött på problem med nockventilationen och funderat på en lösning enligt bild 2. Luften från takfoten tänker jag mig att den då löper längs nocken och luftas ut vid gaveln.
Hade denna lösningen kunnat fungera eller blir luftspalten uppe vid nocken för liten?
Hur har andra som har plåttak gjort?
Lösningar jag redan funderat på som inte fungerar är:
Leverantören av plåttaket vi valt godkänner inte avsteg från nockbeklädnaden med bibehållen garanti så att ventilera rakt upp under en nockbräda/plåt är tyvärr inte ett alternativ.
Mögelstopper får inte plats då plåten ska monteras direkt mot underpappen.
Konstruktionen vi valt är att ha en luftspalt "ovanpå" takstolarna enligt bild 1 (isolering mellan takstolarna, under duken såklart).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta även för att bibehålla isoleringstjockleken.
Innertaket är öppet upp till spetsig nock och fyllt med isolering upp till duken.
Jag har dock stött på problem med nockventilationen och funderat på en lösning enligt bild 2. Luften från takfoten tänker jag mig att den då löper längs nocken och luftas ut vid gaveln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade denna lösningen kunnat fungera eller blir luftspalten uppe vid nocken för liten?
Hur har andra som har plåttak gjort?
Lösningar jag redan funderat på som inte fungerar är:
Leverantören av plåttaket vi valt godkänner inte avsteg från nockbeklädnaden med bibehållen garanti så att ventilera rakt upp under en nockbräda/plåt är tyvärr inte ett alternativ.
Mögelstopper får inte plats då plåten ska monteras direkt mot underpappen.
Redigerat:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Säger tillverkaren av klicktaket att du inte får ha luftad nock ,
För då släpper dom alla garantier ?
Har jag fattat rätt då
Och hur ser deras nockplåt ut , för den lär ju knappast vara falsad högst upp
För då släpper dom alla garantier ?
Har jag fattat rätt då
Och hur ser deras nockplåt ut , för den lär ju knappast vara falsad högst upp
pelle plåttak skrev:
Nej, så var det inte riktigt. Men deras nockplåt måste användas och den ska monteras enligt anvisningarna vilket är direkt mot takplåten/stöd som monteras mellan "falsarna".
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Jag antar att stöden är u-profiler som nockplåten skruvas i.J Joakim88 skrev:
En enkel lösning är att gå till en plåtslagare och göra nya u-profiler i perforerad plåt
Även om man följer tillverkarens montageanvisning så tvivlar jag att ett falsat "klicktak" är att betrakta som diffusionstätt. Vid nocken blir det en hel del glipor som borde ventilera ganska effektivt. Kanske inte riktigt lika mycket glipor och springor som med takpannor, men absolut inte i närheten av tätt.
Annars vet jag att minst en tillverkare av falsat klicktak erbjuder ventilerad nock som alternativ, de använder då precis den lösning som pelle plåttak tipsade om i den här tråden.
Annars vet jag att minst en tillverkare av falsat klicktak erbjuder ventilerad nock som alternativ, de använder då precis den lösning som pelle plåttak tipsade om i den här tråden.
Klicka här för att svara