Jag skall klippa plåtar med takpanneprofil med plåtsax och det är svårt att klippa, i synnerhet diagonalt. Vinkelslip förstör plåten och ger rost, men går det att kapa med den en eller ett par cm från den tänkta linjen där det skall klippas så att det går lättare att komma åt med plåtsaxen?

Använd sticksåg istället från början!

Takläggarna jag hade i somras körde tigersåg på all plåt.

D D.anne_85 skrev:
Använd en nibbler, det är enkelt och blir bra. Se en du sätter på borrmaskinen på länken nedan.
En nibbler är kanon i plan plåt men i en profilerad plåt är den oftast helt oanvändbar.

M Maximarcus skrev:
En nibbler är kanon i plan plåt men i en profilerad plåt är den oftast helt oanvändbar.
Jag kapade 22 meter med nibbler i takpanneprofilerad plåt, gick hur bra som helst.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Snarare tvärtom, använder aldrig nibblern på slätplåt.. Men på profilerad

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Snarare tvärtom, använder aldrig nibblern på slätplåt.. Men på profilerad
Här har vi uppenbarligen olika uppfattning. Köpte mig en nibbler inför en takomlägggning med pannplåt, det funkade inte alls.
Jag kan inte förstå vad som skulle vara problemet med att köra på plan plåt, däremot fanns ingen möjlighet att köra upp på de uppstickande delarna av plåten. Åtminstone inte utan kraftig deformering av den.
Däremot diskuterar vi ju ett ickeproblem; att köra med sticksåg eller tigersåg funkar hur bra som helst!

Rickard.
M Maximarcus skrev:
Här har vi uppenbarligen olika uppfattning. Köpte mig en nibbler inför en takomlägggning med pannplåt, det funkade inte alls.
Jag kan inte förstå vad som skulle vara problemet med att köra på plan plåt, däremot fanns ingen möjlighet att köra upp på de uppstickande delarna av plåten. Åtminstone inte utan kraftig deformering av den.
Däremot diskuterar vi ju ett ickeproblem; att köra med sticksåg eller tigersåg funkar hur bra som helst!
Är du säker du har en nibbler för profilerad plåt är precis det dom gör bäst, slätplåt finns det bättre maskiner för men tom en pelikan är bättre om du frågar mig.

Nibbler kräver dock en del skicklighet som jag inte har och jag avskyr spånet från dom så jag avstår gärna från att använda dom om jag kan.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Gissar mer på problem med handhavandet än maskinen, men då har jag tränat ett antal 1000kvm... Slätplåt klipper man som Rickard säger med handsax snabbare än med nibbler.. Är det tjockare plåt blir det maskinsaxen(eller för det mesta vår 2,5m sax..) men i ts fall hade jag nog tagit sticksågen

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Det är bra om det går att såga med sticksåg. Jag skulle ändå vara intresserad av att veta vad som händer om man använder vinkelslipmaskinen 1-2 cm från snittet. Jag gjorde nämligen så för några år sedan, och jag undrar om jag gjorde något dumt.

Kan det vara så att du missat att det finns plåtsaxar för vänster och höger ( gjorde jag) ?

Finns set på bla Jula som funkar kanon.
Klart mycket enklare

Jag har båda, men det är ändå svårt med takpanneprofil.

Rickard.
I Ilmarinen skrev:
Jag har båda, men det är ändå svårt med takpanneprofil.
Ett knep som du kanske inte kommer se proffsen använda men som är bra och framförallt väldigt enkelt är oscillerande multimaskin med ett bra halvmåneblad (smaksak). Jag köpte min för att kapa plåt som redan är monterad på tex vägg men det är en jäkla problemlösare så den används till lite allt möjligt ;)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.