På en friggebod med cirka 20 graders taklutning, hur långt ska takplåten sticka ut över hängrännan så att vattnet hamnar hängrännan/takfotsbräddan? 125 mm ränna, normalt väder. Taket har takpapp, men kan behövas bytas och då kanske tillkommer en takfotsplåt alternativt så slutar takpappen 2 cm ut från råsponten/takfotsbräddan. Ingen skyddsplåtarna kommer användas då det bromsar luft och skräp.

• Teknisk ritning av takdetaljer med måttangivelser för korrekt montering av takplåt och hängränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Du har ju en bra bild där. Kanske hade jag satt den pyttelite längre ut...

Jag har skyddsbeslag, ser lite märkligt ut annars, men du kanske kan måla den sista läkten svart.

Rickard.
Med plåttak är det standard att lägga fotplåten på bärläkten direkt under takplåten så plåten behöver bara gå fram lagomt till fotplåten som sen sköter resten.

K Kallebo skrev:

Jag har skyddsbeslag, ser lite märkligt ut annars, men du kanske kan måla den sista läkten svart.
K Kallebo skrev:

Men varför finns det ingen standard som säger var den ska sluta/hur långt ut den ska sticka? Kant i kant med takfoten?

Rickard. Rickard.ag skrev:
Med plåttak är det standard att lägga fotplåten på bärläkten direkt under takplåten så plåten behöver bara gå fram lagomt till fotplåten som sen sköter resten.
Tyvärr det finns olika standarder på var takfotplåten ska sitta, bilden visar en, din är en annan som offrar råsponten om inte takpappen sticker ut. Bildens variant minskar ventilationen och kan samla mer eller mindre skit under plåten.

Lite enkelt uttryckt så kan man väl säga att takskiktet bör precis gå förbi rännans bakkant, då vattnet styrs av tyngdlagen. Blåser det och det går mot rännan så ska fotplåten också skydda materialet där bakom. Storleken på rännan avgörs av takets m² och längd på avstånd mellan rörsättning. Så sätt takplåten en cm förbi bakkanten och knäck ner takplåtens lågprofil så att vattnet får hjälp av "draget" neråt.
Med vänlig hälsning, Masen

• Gilla
Gunte och 1 till
  • Laddar…
T Tokfan11 skrev:
Men varför finns det ingen standard som säger var den ska sluta/hur långt ut den ska sticka? Kant i kant med takfoten?
Du får lägga upp en plåt provisoriskt och simulera regn med en vattenslang. Man kan bli förvånad över vilken väg vattnet kan ta.

• Gilla
Gunte
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.