Jag har köpt ett hus ifrån 60-talet med en skorsten som är ca 130 cm hög. Den har några gamla trappsteg på sin sida, men dessa har lossnat och går inte att använda. Sotarn har krävt att vi ska skaffa en fungerande stege till skorstenen så man kan klättra upp. Jag har letat mig fördärvad men kan ingenstans hitta en enkel stege som man bara kan sätta fast (att det krävs en del borrande och så för att få fast den fattar jag), vem kan man kontakta/var köper man sånt här? Det är ju inte direkt någon super-säkerhetsstege som krävs utan bara en enkel metalstege som kan fästas vid skorstenen.

Någon som vet?

E
Brukar finnas takstege och taksteg på byggvaruhandeln . Vi har en "specialare" (dåligt med fästmöjligheter = lätt modifierad) på ena huset som vi köpte hos den lokala plåtslagaren. Blev inte särskilt dyrt det heller.

E Emeie skrev:
Brukar finnas takstege och taksteg på byggvaruhandeln . Vi har en "specialare" (dåligt med fästmöjligheter = lätt modifierad) på ena huset som vi köpte hos den lokala plåtslagaren. Blev inte särskilt dyrt det heller.
Tack Emeie, men det är alltså inte en *takstege* jag letar efter, det har jag och det hittar jag överallt, utan just en *skorstensstege* dvs, en som man kan använda för att klättra upp för skorstenen.

Kolla med en firma som säljer kaminer. De har kompletta skorstenslösningar där du säkert kan hitta en stege från något skorstenspaket som passar dina behov.

• Gilla
HemmaIHöör
  • Laddar…
Kontakta Stegcentralen i Årjäng så kan de säkert komma med bra tips, https://www.stegar.se/
De är väldigt trevliga att ha att göra med.

• Gilla
HemmaIHöör
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kontakta Stegcentralen i Årjäng så kan de säkert komma med bra tips, [länk]
De är väldigt trevliga att ha att göra med.
Tack för tipset, det ska jag göra!

Rickard.
Alla som säljer taksäkerhet (per wikstrand, cwl, weland osv) har sin variant. Skorstensband är ju bra på murade och en liten plattform högst upp för sotaren.

Har du en väldigt stor skorsten ska den sitta högt ≈50cm från toppen men har du en liten med 1-2 pipor ska det räcka med 120cm så då kanske du klarar dig utan stege beroende på hur det ser ut.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tänk på att det ska vara godkänt. Gå in på länken jag bifogar så du inte köper och det sen inte godkänns.

https://www.taksakerhet.se/

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
E
H HemmaIHöör skrev:
Tack Emeie, men det är alltså inte en *takstege* jag letar efter, det har jag och det hittar jag överallt, utan just en *skorstensstege* dvs, en som man kan använda för att klättra upp för skorstenen.
Jo jag förstod det . Ville mest få det att framgå att plåtslagaren kanske kan hjälpa att modifiera ifall de konventionella alternativen inte funkar. Tipsen kvarstår .

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.