4 189 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Stege till skorstenen
Jag har köpt ett hus ifrån 60-talet med en skorsten som är ca 130 cm hög. Den har några gamla trappsteg på sin sida, men dessa har lossnat och går inte att använda. Sotarn har krävt att vi ska skaffa en fungerande stege till skorstenen så man kan klättra upp. Jag har letat mig fördärvad men kan ingenstans hitta en enkel stege som man bara kan sätta fast (att det krävs en del borrande och så för att få fast den fattar jag), vem kan man kontakta/var köper man sånt här? Det är ju inte direkt någon super-säkerhetsstege som krävs utan bara en enkel metalstege som kan fästas vid skorstenen.
Någon som vet?
Någon som vet?
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Tack Emeie, men det är alltså inte en *takstege* jag letar efter, det har jag och det hittar jag överallt, utan just en *skorstensstege* dvs, en som man kan använda för att klättra upp för skorstenen.E Emeie skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
Alla som säljer taksäkerhet (per wikstrand, cwl, weland osv) har sin variant. Skorstensband är ju bra på murade och en liten plattform högst upp för sotaren.
Har du en väldigt stor skorsten ska den sitta högt ≈50cm från toppen men har du en liten med 1-2 pipor ska det räcka med 120cm så då kanske du klarar dig utan stege beroende på hur det ser ut.
Har du en väldigt stor skorsten ska den sitta högt ≈50cm från toppen men har du en liten med 1-2 pipor ska det räcka med 120cm så då kanske du klarar dig utan stege beroende på hur det ser ut.
Jo jag förstod det . Ville mest få det att framgå att plåtslagaren kanske kan hjälpa att modifiera ifall de konventionella alternativen inte funkar. Tipsen kvarstår .H HemmaIHöör skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden