Att byta ut riktigt tegel på ett mansardtak mot TP20-plåt känns långt ifrån bra, och om det är totalt opassande på huset så kan det nog sänka värdet en bit också. Jag hade tittat på andra alternativ. Till att börja med kolla med fler banker om det går att få lån. TS verkar ju också kunna tänka sig att jobba på låg höjd. Kanske går det att engagera några vänner och få hjälp med arbetet på taket i utbyte mot att TS hjälper vännerna senare? Det billigaste sättet att renovera detta tak borde vara att ta ner teglet och göra rent det, byta eventuell dålig råspont, byta papp och läkt och återmontera teglet.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Tammer
Nykomling SKREV

Det är inte svårt att lägga plåt, jag har gjort det utan några som helst förkunskaper. Plåttaken som säljs av t ex Byggmax är konstruerade för att amatörer ska kunna lägga dem. Är det fråga om ett vanligt ryggåstak utan vinklar kan det knappt bli fel. Bara att lägga upp skivorna en i taget och skruva med de avstånd som anges. Sen på med nockplåten så är det klart. Det brukar följa med en beskrivning av hur det ska utföras, finns också tillgängligt på nätet. Man bör dock vara två om jobbet, plåtarna är byngliga att hålla på med. En händig kompis som hjälper till så ska det gå bra.

FEL att ta så lätt på detta eftersom amatörer lätt kan göra fel.
Plåtarna skall t. ex. niblas för att inte rosta i kanterna
LEnnart

birgitbolennart skrev:
Tammer
Nykomling SKREV

Det är inte svårt att lägga plåt, jag har gjort det utan några som helst förkunskaper. Plåttaken som säljs av t ex Byggmax är konstruerade för att amatörer ska kunna lägga dem. Är det fråga om ett vanligt ryggåstak utan vinklar kan det knappt bli fel. Bara att lägga upp skivorna en i taget och skruva med de avstånd som anges. Sen på med nockplåten så är det klart. Det brukar följa med en beskrivning av hur det ska utföras, finns också tillgängligt på nätet. Man bör dock vara två om jobbet, plåtarna är byngliga att hålla på med. En händig kompis som hjälper till så ska det gå bra.

FEL att ta så lätt på detta eftersom amatörer lätt kan göra fel.
Plåtarna skall t. ex. niblas för att inte rosta i kanterna
LEnnart
Jag säger inte att man ska ta lätt på det, jag säger att man inta ska låta sig avskräckas av detta som amatör. Man är nog minst lika noggrann som en yrkesman, det är ju sitt eget hus man jobbar med.
En nibbler kan man hyra, ofta där man köper plåten, eller köpa en egen för några hundralappar. Med lite tur behöver inte plåtarna kapas alls, de finns ju i längder om 2-2,5-3-3,5 meter. Har man jobbat nåt med händerna, t ex byggt en veranda, uthus eller liknande, är detta inget problem. Har man verkligen tummen mitt i handen ska man nog låta bli.

pelpet skrev:
Att byta ut riktigt tegel på ett mansardtak mot TP20-plåt känns långt ifrån bra, och om det är totalt opassande på huset så kan det nog sänka värdet en bit också. Jag hade tittat på andra alternativ.
Kunde inte sagt det bättre själv, riktigt tegel mot plåt sänker garanterat värdet på huset, och det estetiskta värdet.

Tack för alla svar. Alltid kul att se hur forummedlemmarna är engagerade och vill hjälpa till :)

Har nu bestämt mig och det blir tegel. De gamla tegelpannorna kommer att plockas ner och återanvändas och eventuellt dåliga pannor byts till nya Vittinge tegelpannor.

• Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Att plockas ner och återanvända pannor är absolut inte billigare än att köpa ny om jobbets lejs bort.

johan ivarsson skrev:
Att plockas ner och återanvända pannor är absolut inte billigare än att köpa ny om jobbets lejs bort.
Hur mycket skilde det på offerterna du jämförde?

Avemo skrev:
Hur mycket skilde det på offerterna du jämförde?
Har inte offerte på det utan jobbar med tak byten. Det tar så lång tid att plocka ner pannorna hela och plocka upp dom igen än att bara krana upp ny pannor. Sen är det inte bara tid utan ställnings kostnader också vill kunde tvätta varenda panna tar det några dagar. Sen är det också inte alla företag som vill göra såna jobb på grund utav det jag nämnt och att bära upp och ner pannorna sliter på gubbarna mer än att lägga nytt.

johan ivarsson skrev:
Oj då, menar du att det kostar så mycket att plocka ner de g:a pannorna att det kostar mer än att köpa nya? Trots att man får 50% ROT-avdrag på arbetet, i så fall vore det ju rätt dumt att låta dem plocka ner de g:a pannorna.

Om vi tar t.e.x betong pannor som är runt halva priset jämfört mot ler tegel och går fortare att lägga än lertegel så är det ingen fråga om att det blir billigare men ny betong än att hålla på med gammal lertegel.
Ska den nu vara lertegel blir ju det dyrare i inköp men är mycket jobb och plocka och ofta är många pannor dåliga vilket men inte ser nerifrån sen finns inte alla typer av gammalt lertegel kvar att köpa nytt så kan vara svårt att komplettera ibland.
Om du väller betong se till att taket klarar av den extrem vikten då betong väger lite mer men taken brukar nästan jämt klara den extra vikten.

johan ivarsson skrev:
Har inte offerte på det utan jobbar med tak byten. Det tar så lång tid att plocka ner pannorna hela och plocka upp dom igen än att bara krana upp ny pannor. Sen är det inte bara tid utan ställnings kostnader också vill kunde tvätta varenda panna tar det några dagar. Sen är det också inte alla företag som vill göra såna jobb på grund utav det jag nämnt och att bära upp och ner pannorna sliter på gubbarna mer än att lägga nytt.
Men har du räknat på kostnaden eller gissar du? Ovilja att åta sig jobbet är givetvis en faktor att beakta, men nu var det kostnaden det gällde. Jag vet i alla fall en som återanvände gamla betongpannor för att det blev billigare. Och han jobbade inte själv. Argumentet för att behålla lertegel är ofta ett annat, att inte byta något bättre mot något sämre, men det kan ju vara en prisfråga också.

Har inga siffror men vet firmor som räknat på det och de går oftast inte ihop.
Att lägga till baka gamla betongpannor (30-40år gamla) gör inga seriösa firmor då betongen inte har så lång livslängd att det håller 40-50 åt till men lertegel är en ana sak dom kan hålla över 100 år ibland.

B
I johan ivarsson skrev:
Hantverkare vill ha snabba enkla jobb utan krav på känsla och noggrannhet....låter det som :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.