Vit beläggning på stora delar av innertaket. Köpte för ett år sedan vet det påpekades att det fanns lite frost på innertaket vilket jag även kunde notera förra vintern som nyinflyttade.
Skrapas lätt bort med nagel.
Skrapas lätt bort med nagel.
https://www.byggahus.se/forum/threads/svartmoegel-raspont-nylagt-tak.210476/ kan du se en liknande tråd
Ser likt ut det du har.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Det är inte målarfärg om man säger så.
Ett så kallat ädeltak.
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Har du en oisolerad vindslucka som läcker in varmluft på vinden? Då kan det bli frost under vintertid som sedan skapar dessa problem. Dock oftast precis ovanför vindsluckan.
Precis jag har bättrat på den men inte perfekt. Och detta är spritt även bort mot kök. Funderar på om det förvärrats när de drog om spisfläkten, har bett en firma komma och kolla.S Stugmannen skrev:
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
då har du förmodligen lokaliserat källan till problemet iaf. Försök isolera ordentlig där så att varmluft inte går igenom. Sen tror jag på lösningen du är inne på. spruta på noggrant med mögelstoppare och skrapa bort. sen är det bara att vänta och se om det kommer tillbaka. en halvliter mögelfri räcker till ca 5-10m2 men snåla inte. skaffa en uv-mögelkontrollampa med så att du kan se om det har spridit sig mögeltrådar runt, så att du även kan behandla dessa ytor.L LoTiX skrev:
Produkter som diskuteras: "mögelfri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tips! Bör jag ha specifikt mundskydd vid arbetet?S Stugmannen skrev:då har du förmodligen lokaliserat källan till problemet iaf. Försök isolera ordentlig där så att varmluft inte går igenom. Sen tror jag på lösningen du är inne på. spruta på noggrant med mögelstoppare och skrapa bort. sen är det bara att vänta och se om det kommer tillbaka. en halvliter mögelfri räcker till ca 5-10m2 men snåla inte. skaffa en uv-mögelkontrollampa med så att du kan se om det har spridit sig mögeltrådar runt, så att du även kan behandla dessa ytor.
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Ja, det är att rekommendera men har inget specifikt förslag på rätt mask för arbetet. En ansiktsmask med partikelfilter i varje fall.L LoTiX skrev:
Här finns en tråd om samma fråga: https://www.byggahus.se/forum/threa...-ansiktsmask-och-vad-goera-med-avfall.354335/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden