Håller på att byta innertaket och stött på en fråga jag inte blir klok på nu när jag är påväg att sätta upp det nya.

rummet ligger på våning 1 av 2 och över våning 2 en kallvind. Rummets tak vetter alltså upp mot ovanvåning & som jag då förstått behövs inte ångspärren. MEN, en bit av rummet vetter också upp mot en icke isolerad kattvind. Hur gör man då? Idag sitter en ångspärr av äldre modell över hela rummet. Ska jag låta den sitta eller är den *skadlig* mot det isolerade delen av rummet?

Se bifogad bild, vid pilarna så har man slarvat när man satt upp ångspärren och det är en cirka 5cm diff mot väggen. Det är mot den isolerade delen men antar luften kan smyga upp där och vandra bort mot delen där kattvinden är. Hur ska jag hantera dessa skarvar? Ofarligt så bara blunda och slå upp nya taket, eller försöka tejpa så gott det går?

väldigt tacksam för svar då arbetet nu helt stannat av då jag inte vet vad jag ska göra. Vill inte stänga in ett eventuellt framtida problem med ett nytt innertak.

• Handritad skiss som visar takstruktur med markerade områden för ångspärr nära isolerade och icke isolerade delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.