Tak & Vind
zarkov: Det finns inget enkelt sätt förutom att montera utanpåliggande. Näst enklast är att sänka taket genom att montera glespanel och nya gipsskivor. Därefter kommer nog att bryta upp sovrumsgolvet.
johan_paz: Vi förenklade mycket, stående 145x45. Blev som nya takåsar med CC60. Med förstärkta vinkelbeslag mot stolarna. La dom om lott över takstolarna för att få extra styrka. I nocken la vi en 220x45 ovanpå som vi sedan spikade stående råspont mot. Böjningen i de stående 145 reglarna tas upp av råsponten som låser i bägge sidor mot nocken. Ligger inget tungt tak utanpå, utan bara papp,
MånsG: Och angående luftspalten. Hur gör jag den lättast? Räcker det med att borra massa hål i ytterväggen vid takfoten och sen lägga insektsnät på insidan? Självklart öppet från yttervägg till luftspallt
tergo: [citat] netto alltså täckande mått taket borde vara ca 13,5 meter brett och ca 3,7 meter på höjden
Johnnystålnacke: [citat] [citat] Tack då får jag fortsätta krypa under dom efter jag fått in råsponten till golv.
and.wei: Hej, Här samma tak i källare och kök. Körde cc 60 på reglar och skruvade sedan upp dessa i reglarna. Har suttit i åtta år nu och fungerar galant. Skulle gissa på att klamrar är för klent motstånd i träet och glider således ut. Om det inte är för glest mellan reglarna då. Svårt att se på bilderna. Mvh Anders
Mullermandk: Jag söker rekommendationer på tak firman kring Malmö till takrenovering. Vi skal bytta papp och strö och bärlökt men återanvända befintliga tegel. Någon som har bytet tak och kan rekommendera ett bra företag?
plåtrickard: Har bara gjort det två gånger, första var 22mm spontad plyfa, för att lägga zink på. Andra var förra veckan på typ 17mm råspont, där la vi 14mm
Claes Sörmland: [citat] Då är det nog värt att fundera över att ge erbjudandet att du står för att det monteras snörasskydd på grannens tak. För att minimera din risk menar jag.
optimum: [citat] Då kan man använda nockpannor av typ börjannock och slutanock. Även ställbara hållare för nockbrädan är bra för att få rätt anslutning på nockpannorna. Vill man inte ha vindskiveplåt kan man använda gavelpannor som täcker och går över nockbrädan.
Nissens: [citat] Detta är ju upponervända världen… träfiber isolerar sämre, och riskerar att sjunka ihop med tiden. Cellolosa som lösull kan ju vara ett alternativ. Dock tycker jag att det inte känns bra att släppa ut fuktig luft i bjälklaget. Ångspärr är att föredra för att undvika det.
Viktor.J: Kolla om antalet pannor går jämnt ut på takets bredd. Gör det det så har väl takläggarna dragit isär dom för mycket för att slippa kapa.
Johan Nordgren: Hej! Denna byggnaden ska få sig en upprustning, där taket är det första jag tänkte byta. Där ligger just nu ett gammalt plåttak. Funderar på om jag ska lägga ett tak med takpapp/tjärpapp istället? Jag vill såklart fuktsäkra på rätt sätt, men vet inte vad som är det bästa alternativet rent ekonomiskt? Vad är den praktiska skillnaden med fuktsäkring för ett tjärpappstak resp.
Bernieberg: Själv tycker jag det är snyggast att sätta brädorna tätt ihop och istället samla alla mellanrummen till en lite större spalt närmst takfoten.
Norrtull: [citat] Falsat tak ska det bli. Får nog lämna bort det mesta, har varken tiden eller tillräckligt med smarta lösningar för att kunna lös allt själv. Kommer nog bara riva dagens tak och isolera. Resten får nog takfirman lösa mot en större faktura.
pobe: Sitter här och klurar på sommarens projekt. Jag skall bygga något slags tak på altanen, stolpar och bärlina sitter redan på plats. Jag har försökt använda mig av Träguidens exempel för att se vilken typ av balkar jag behöver. Deras program stödjer tyvärr inte min typ av tak. Taket skall bestå av råspont och shingel, alternativt shingEl från Soltech. Kanske någon här vill
Niklaspe: Har problem med att de rinner vatten utanpå den isolerade imkanalen då vädret antingen växlar från kallt till varmt eller t ex idag då det är -10 men solen ligger på. Trodde först att det kunde vara snö som tinade och att huven har läckage. Men ser nu att den är snöfri. sitter inget kallrasspjäll vid köksfläkten men gjorde det tidigare. Även funnit tidigare läckage så tror inte
Utsliten och utdömd: Det du planerar är idag bäst kända praxis. Har du diffusionsöppen duk kan du även strunta i luftspalten under spånten ifall att du har trångt att få plats med bygghöjden. Ska du ha öppet till nock invändigt? Tänker hur du funderar på att lösa ventilationen, i nock eller gavlarna.
Nattbar92: [citat] Det stämmer. Vi har satt dit det som en tillfällig lösning för att fånga upp vatten i väntan på hembesök från fackman.
Tomtom79: Eller så kan man se till så att luften inte rör sig snabbt över ytan. Som Rst123 skriver så blir det undertryck. Lufttrycket i varje punkt kan ses som en summa av statiskt tryck och dynamiskt tryck. OM det dynamiska ökar (luften rör sig snabbt över ytan) så sjunker det statiska trycket och ytan sugs uppåt. På en flygplansvinge är sträckan på ovansidan längre än på undersidan så
empan1: [citat] Okej, det låter troligt! Ingen aning om vad det varit för luftfuktighet utomhus, mer än att det gått mellan -/+grader och en hel del nederbörd, så det har definitivt känns väldigt fuktigt utomhus. Från vardagsrum (där röret upp till skorstenen gick) har satts igen med gipsskiva i taket, men vet inte vad snickaren tätade hålet med. Det jag oroar mig för är själva hålet
AndersS: Den som besiktade ska kunna beskriva takkonstruktion bättre än bara papptak. Annars skulle jag låta en takfirma göra bedömning av konstruktion och ev. behov av åtgärd. Är viktigt att då öven kontrollera genomföringar, etc. Men besiktningen var kanske inte på den detaljnivån utan mera generellt, är det 20 år så skrivs bara en sådan notering. Hur som helst, du bör göra en djupare
Tommynorskens: [citat] Tror generellt att om du "förlänger ett tak" på bredden och det är lagt med 12mm och du ej skall byta det befintliga taket kan du använda. Dock brukar jag säga att varför inte byta allt när man ändå håller på.
Rickard.: Pvcduk utan luftspalt är en intressant idé men papp har sina fördelar, särskilt med överbyggnad. Jag tror din idé kommer fungera fint (y)
Peter Wede: [citat] Nu har loggen bara varit igång sen slutet av november,men legat runt 75-85 förutom riktigt kalla perioder 66-68
heimlaga: I norr hade de nävertak ända till slutet på 1800-talet och i somliga fall ännu senare. De gick att bygga utan köpesmaterial. Allt kom ur skogen. Allt som inte kostar pengar är bra när pengar inte finns att tillgå. Sedan kom pärttaken (spåntak) som krävde köpesspik men som annars bara bestod av gratismaterial ur egen skog. De hängde med ända till mitten på 1900-talet och i vissa
sepani: Om ni har valt betong eller tegel, har ni då valt pannor som går runt gavelnocken? och tankar för eller emot detta? [bild]