Jonatan79
Jonatan79: Kanske ingen alls, upp på taket och kolla
3 svar · 1,6k läst
·
S
sepani: Om ni har valt betong eller tegel, har ni då valt pannor som går runt gavelnocken? och tankar för eller emot detta? [bild]
5 svar · 2,0k läst
·
Rickard.
Rickard.: Vika i hörnet och låt den gå ner en bra bit på väggen så blir det bra med överlapp när man plastar väggen. Gör man inget passivhus behöver man inte ens tejpa om både tak och väggplasten överlappar och kläms mellan hammarbandet och väggskivan.
2 svar · 882 läst
Jonatan79
Jonatan79: Jag såg det, skivor/undertaket ska inte ramla ner på vinden. Det är ett dåligt tecken. snömodd och regn kan blåsa in och landa på isoleringen, därför jag undrar. Ta en titt på vinden innan tiden går ut, kasta upp fler bilder här.
3 svar · 1,9k läst
·
Huggabuggaa
Huggabuggaa: Ring plåtis så fixar han det ! Nät på sidorna för att slippa kajor som bygger bo. Tänk på att det inte får vara för små masker i nätet för då bygger där på sot vid eldning och sen ska självklart huven vara fällbar och kätting eller dylikt som håller den på plats vid fällning
1 svar · 1,1k läst
Huggedugge1
Huggedugge1: Hej, Finns det någon site som man kan lägga in ”fakta informationen” iör att få fram hur mycket en aluminium L-balk klarar att bära upp? Aluminium: AW-6082 Längd: 840 cm Höjd: 10 cm Tjock: 1 cm Går inte att få ett svar från leverantören…. (Ej nedanstående)
0 svar · 620 läst
Huggedugge1
Huggedugge1: Hej, Finns det någon site som man kan lägga in ”fakta informationen” iör att få fram hur mycket en aluminium L-balk klarar att bära upp? Aluminium: AW-6082 Längd: 840 cm Höjd: 10 cm Tjock: 1 cm Går inte att få ett svar från leverantören…. (Ej nedanstående)
0 svar · 613 läst
A
AnBjaBoo: Hej Nu har jag sökt och sökt men hittar inte informationen jag söker. Vi vill modernisera vårt hus och gillar falsad/bandtäckt plåt. Vårt hus är ett enplashus från -64 med oisolerad vind och 27 graders taklutning. Vilka erfarenheter har ni av att byta från betongpannor till plåt? Jag tänker på ljudnivå vid tex regn/vind, värme vår/sommar, möjlig konsekvens när man byter till
0 svar · 944 läst
J
justusandersson: Fördelen med diffusionsöppen "papp" är att du kan tilläggsisolera taket underifrån utan luftspalt, vilket ger en mycket bra och säker konstruktion. Nackdelen skulle kunna ha att göra med pappens långsiktiga egenskaper. Jag har ingen direkt kunskap om det men det är inte fel att höra sig för.
1 svar · 2,4k läst
Stefan N
Stefan N: Ja.
1 svar · 1,2k läst
Stefan N
1 svar · 1,2k läst
J
jdahlvik: Jag får prova att göra detta, företaget som gjort denna luckan hittar jag inte så provar en annan :)
5 svar · 2,2k läst
·
T
Tompafix: Japp det ska gå bra. Vet att Rockwool har en sådan på skiva eller rulle.
3 svar · 4,8k läst
A
Andari: Tack då gör jag ett försök
2 svar · 1,7k läst
K
kar013: Hej! Plast kanten har släpp på mitt entré tak. Finns det något bra lim eller reprationstejp man kan laga med? Tacksam för svar och tips.
0 svar · 1,1k läst
·
4integration
4integration: [citat] Precis, och det är ju fortfarande öppet inåt (där en klädkammare finns) så finns möjlighet till att isolera sen utan att försena "solcellsgubbarna"
5 svar · 1,6k läst
·
T
tergo: ring försäkringsbolaget
6 svar · 2,4k läst
G
gustav100: [citat] Tack, då finns det iaf en potentiell lösning. Snözonen är 2 men bjälklaget bör helst inte vara tjockare än 30cm så det är antagligen utmaningen. Tack för hjälpen!
10 svar · 4,4k läst
·
J
justusandersson: Betongpannor har betydligt kortare livslängd än lertegel som kan hålla i hundratals år om det är rätt lagt. 40 år är nog en genomsnittlig livslängd för betongpannor, men de lokala skillnaderna kan vara stora. Bra taklutning betyder mycket i sammanhanget liksom hur omgivande vegetation ser ut och takets orientering i väderstreck. Betongpannornas yta eroderar långsamt och blir bra
14 svar · 3,7k läst
·
F
Fixaren06: Kan jag spruta in fogskum för att jämna ut ojämnheterna och därefter sätta list ovanpå?
8 svar · 2,9k läst
·
Rickard.
Rickard.: Det går fint. 35 är rätt dyrt och 23 är rätt billigt så jag skulle jämföra offerterna noga och se om dom verkligen är jämförbara i vad du får. Seriösa pappläggare brukar ge (ingår såklart i priset) en fristående garanti på jobbet som gör det mindre viktigt att titta företagshistorian men takläggarens skicklighet är såklart absolut viktigast. Du blr också se till att du
3 svar · 1,9k läst
Espen64
Espen64: Hej. Jag bor i ett kallt hus från 1924. Isoleringen på vinden var med gammelt sågspån. Nu har jag efterisolerat genom att lega in 30 cm med lösull ovanpå. Jag har fått det värmare inne, och lite kallere på vinden och nu efter en vecka så tycker jag att luftfukten har steget et par procent Från att lägga ganska gämnt på 80-85 Procent så ligger den nu i området 85-90 Procent. Vad
0 svar · 903 läst
·
ZakiK
ZakiK: Hej! Noterat en liten utbuktning i innertaket. Inspekterade uppe på vinden och noterade en fläck på bjälklaget. Plockade bort isoleringen och längst in ser man uttalade fuktskador. Vi köpte huset för 1,5 år sedan, detta ser ut att ha stått där länge. Inget som noterades i samband med besiktningen. Bifogar bilder. Varit uppe på taket (70-tals hus) och har inte lyckats identifiera
0 svar · 566 läst
·
M
Mutther: Jag ska byta mitt gamla eternittak inom kort. Den förra ägaren påtalade att takkonstruktionen inte var anpassat för tyngre tak som betong eller tegel. Nu vill jag undersöka vilka insatser som krävs för att ändå lägga tegel eller betong. Är det någon som har tips på en bra firma i Göteborg som kan åta sig att inspektera min takkonstruktion och ge mig ett förslag på vad jag
0 svar · 878 läst
S
Sverigefinnen: [citat] Okej, tack :)
12 svar · 1,5k läst
S
sicarius: Hej! Jag ser just nu över att byta ut mina tak, jag har 3 olika sektioner på huset med olika konstruktioner. Huset är 27 graders sadeltak med 2 kupiga betongpannor. Huvudbyggnad : från 1986, impregnerade skivor under läkten, ingen papp Garage : från ca 1988, endast papp/foam under läkt Uterum : från 2006, råspont underläkt Inför bytet har jag pratat med flertalet byggare, ännu ej
0 svar · 1,7k läst
·
Perrolf
Perrolf: [citat] Väldigt bra formulerat av dig .. det sistnämnda (y).
22 svar · 8,0k läst
P
Plutus: Jag hade stora oförklarliga istappar under flera år innan jag kom på vad de berodde på. det visade sig att avloppsavluftningen gick igenom taket, men slutade under pannorna, så den varma fuktiga luften kondenserade mot baksidan på pannorna och rann ner under pannorna och frös när det kom ut. En backventil på avluftningen istället löste allt.
13 svar · 3,0k läst
·
Mats-S
Mats-S: https://www.byggmax.se/isolera-takbjalklag Ganska bra beskrivning :-)
1 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.