Vi köpte ett dödsbo förra året där mannen som bott där var hängiven radioamatör. Det har redan plockats ner en enormt stor och hög radiomast som stod mitt på tomten, men det sitter kvar en antenn på fasaden som jag tänkt ta ner.
Någon som har något tips om hur jag gör det här utan att slå ihjäl mig? Är den tung tror ni?
Någon som har något tips om hur jag gör det här utan att slå ihjäl mig? Är den tung tror ni?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
Nej, den där är inte särskilt tung. Kan du ställa en stege vid det nedre fästet? Isåfall, 13-nyckel så släpper du franskruvarna i vindskivan lite, samt muttrarna i det nedre fästet. Sänk sedan röret tills det tar i backen. Varefter du sänker röret så kommer du nå att demontera antennerna. Alternativt går du upp på taket med en tiger såg/bågfil och kapar röret starx över det övre fästet.F fannmo skrev:Vi köpte ett dödsbo förra året där mannen som bott där var hängiven radioamatör. Det har redan plockats ner en enormt stor och hög radiomast som stod mitt på tomten, men det sitter kvar en antenn på fasaden som jag tänkt ta ner.
Plockade ner en liknande pjäs, möjligen lite mindre. Den var inte speciellt tung och lätt att ta ner själv. Men den satt lite enklare till på en skorsten.
Jag hade nog försökt kapat den med en vinkelslip från taket. Sen tagit bort fästet från stege, om det går att få den att stå någolunda säkert.
Jag hade nog försökt kapat den med en vinkelslip från taket. Sen tagit bort fästet från stege, om det går att få den att stå någolunda säkert.
Klicka här för att svara