I april kom vårt efterlängtade byte av tak äntligen igång! Byggkillarna har bytt undertak, papp och spikat på läkt, inga större problem alls.

MEN sedan kom projektledaren och sa att takpannorna har en leveranstid 8-10 veckor, dvs mitt i sommarsemestern... Projektledaren sa också att en takläkt klarar sig i tre månader utan takpannor. Men eftersom det verkade som om takpannorna skulle kunna komma upp på taket inom tre månader, så vi bad dem att beställa takpannorna i alla fall. Trist men byggställning uppställd på vår uteplats hela sommaren, men man byter ju inte tak så ofta.

Men förra veckan kom de igen och var väldigt irriterade. Ny beräknad leveranstid är nu augusti, dvs FYRA månader. De sa att byggställningen kostar pengar varje dag, att läkten måste rivas osv och att de ville leta fram alternativ takpanna med annan färg/material. Men inga förslag kom, förmodligen hittade de inget. Så nu verkar våra förstavalspannor beställda.

Nu till min fråga - stämmer det att en läkt håller max tre månader utan takpannor? Vi förstår att träläkten blir sprött av sol och regn osv. Kan man inte täcka över det med presenning eller så? Fast det kan ju blir fuktigt under presenningen ändå?

De skickade nu en faktura för utfört arbete och det känns ju inte så bra att betala för något om det ändå blir nerrivet igen om fyra månader? Tacksam för alla tips och råd!

Har till och med övervägt sätta upp andra begagnade takpannor i väntan på de riktiga takpannorna...

D
Har ni tänkt er specialdesignade takpannor? Takpannor brukar man kunna köpa från hylla, utan långa leveranstider. Hursomhelst rekommenderar jag er att snarast införskaffa takpannor som ni får hem och sätter upp nu.

D datja skrev:
Har ni tänkt er specialdesignade takpannor? Takpannor brukar man kunna köpa från hylla, utan långa leveranstider. Hursomhelst rekommenderar jag er att snarast införskaffa takpannor som ni får hem och sätter upp nu.
Hej, nej inte specialdesignade plattor. En takpanna från Benders och som finns att beställa på t ex Bygghemma. Men tillverkas i Tyskland och där är det tydligen väldigt långa produktionstider nu.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har skulle inte vara orolig över läkten. Om det nu inte råkar bli en extremt blöt sommar.

Men försök att få tag i pannor av annat fabrikat.

Sedan kanske man kan lära sig och se till att få hem pannorna innan bytet startar, till nästa gång/hus..

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
B Byggarfia skrev:
Hej, nej inte specialdesignade plattor. En takpanna från Benders och som finns att beställa på t ex Bygghemma. Men tillverkas i Tyskland och där är det tydligen väldigt långa produktionstider nu.
Prova att besöka någon bygglada och se vad de har hemma. Ni vill ju ha upp taket så att byggställningen kan plockas ner nån gång.

H
Läckten skulle jag inte fundera så mycket över.
Men pappen vad länge kan den stå otäckt?
En del brukar ha 3 månader i sol Max.
Men en presenning skulle ju fungera om det inte är ett mega tak

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D
D datja skrev:
Ja, precis, det är pappen jag tänker på. Både solig och regnig sommar skadar det ofärdiga taket.

Den här t ex finns det 2800 i lager av

[länk]
Tack för alla svar! Det lutar alltså åt att täcka läkten med presenning. Vi lade beställningen hos byggfirman i oktober förra året.... Det var skiffertak tidigare, har fått bygglov beviljat med villkor att de nya pannorna ska efterlikna de gamla. Så vi valde Benders platta platinagrå modell piano. Stod att det var levtid 5-10 dagar hos Bygghemma men det stämde alltså inte riktigt....

• Gilla
AnnaHq och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
B Byggarfia skrev:
Stod att det var levtid 5-10 dagar hos Bygghemma men det stämde alltså inte riktigt....
Tror att Bygghemma kör med det där som standard...

H
Ja det är tyvärr leveranstid på massa saker nu förtiden.
Parkett det vet jag inte än när vi får.
Ny panna beställd, 3-4 månader i januari.
Idag kan dom inte svara mig när den kommer, men minst 8-12 månader till, och priset har gått upp med 40000 tyvärr.
Klinker börjar bli mindre med.

så jag är inte förvånad att takpannor är brist på en del med.
Till mångas bekymmer.
Jag kommer inte starta något mer hemma förräns allt material finns på tomten.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.