Vi ska lägg om taket på vårt torp nu under sommaren. Råsponten verkar var i gott skick, men vår isolering är undermålig. Idag ligger det spån som isolering och vi har öppet upp till nock på övervåningen. Så nu kommer frågorna.
Måste vi riva råsponten för att isolera taket bättre, har tittat lite på takboard från olika tillverkare, dvs antingen läggas mellan läkten, alt under läkten och takpapp. Ger det någon effekt för oss, eller är det riva upp sponten och trycka ner ny isolering som är vägen framåt? Vi är i huset sommar som vinter på helger och semestern. Vid minus 17grader ute är det rejält kallt på övervåningen trots luftvärmepump och elradiatorer. Tror inte vi orkade över 18grader när allt gick för fullt.
Eller kan ett alternativ vara lyfta på över delen av råsponten och fylla på med spån vara en bra idé?

Vi ska inte försöka skapa modern villa standard utan bara göra förbättringar när taket ska läggas om.
 
Kan vara att spånet sjunkt ihop lite över åren och att det är klent med spån uppe i nocken. Då går det att fylla på.

Har ingen koll på utvändig takisolering, men ett måttligt tunt lager skulle nog ändå göra skillnad, utan att förstöra husets utseende alldeles.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Har läst på div sidor att det ska blandas kalk i spånet innan vi fyller på, ska tydligen vara bra mot gnagare. Har läst om att även cement ska funka bra. Vad säger dom kunnig här inne?
 
Plocka bort spånten, sug ur spånet, isolera med cellulosaull skivor eller lösull, det som går lättast.
 
Hade tänkt att inte riva råsponten, kan det inte bli väldigt svårt då att tömma på spån?
 
Mitt förslag gäller enbart om man river råspånten, hur man skulle göra det annars vet jag inte.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Har läst på div sidor att det ska blandas kalk i spånet innan vi fyller på, ska tydligen vara bra mot gnagare. Har läst om att även cement ska funka bra. Vad säger dom kunnig här inne?
Jodå, det bör fungera, ett tag iaf. Torrt/dammigt kalk och cementpulver är starkt irriterande och otrevligt att komma i kontakt med, men med tiden härdar det förmodligen mha luftfuktigheten. Dock är det också inhiberande för mögel.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
L lat skrev:
Mitt förslag gäller enbart om man river råspånten, hur man skulle göra det annars vet jag inte.
Så du tror alltså inte att det går fylla på ovanifrån, dvs det är riva all råsponten för att lyckas fylla på. Jag som hoppades på att hitta en genväg :crysmile:
 
Jag ser inte riktigt hur du skulle kunna få den spånet utan att riva råspånten.
 
Om det är spån som sjunkit ihop så bör det gå att spruta in cellulosabaserad fiberisolering. Då tar man bara upp små hål med dosfräs/hålsåg.

Annars bör det inte vara så blodigt att lossa ett par rader råspont i nock.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om det är spån som sjunkit ihop så bör det gå att spruta in cellulosabaserad fiberisolering. Då tar man bara upp små hål med dosfräs/hålsåg.

Annars bör det inte vara så blodigt att lossa ett par rader råspont i nock.
Provar och lossa några rader i nock, sen är det väl bara hålla tummarna gissar jag.
 
Förvisso inte ett torp, men när jag bytte tak på min 1.5-planare med källare så la jag på 10cm cellplast mellan råsponten (först underlagsduk) och ströläkten. Tidigare hade vi bara sågspån i snedtaken och det blev en stor skillnad i komfort på övervåningen. Varmare på vintern och svalare på sommaren.
 
Låter som en väldigt bra idé!
Ska se om vi kan lägga dit lite cellplast (y)
 
Norrtull Norrtull skrev:
Låter som en väldigt bra idé!
Ska se om vi kan lägga dit lite cellplast (y)
Plast, mot vilket fukt kan samlas, är inte så värst bra i hus som inte är skapade från början med en byggnadsteknik där man t.ex. har plastskikt i väggarna. Fickor med fukt ger mögel och i värsta fall hussvamp.

I synnerhet i hus som kallställs eller har underhållsvärme under del av året blir känsliga.

Tidigare förslag med cellulosa isolering är betydligt bättre för huset, och enkelt att lägga in.
 
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Plast, mot vilket fukt kan samlas, är inte så värst bra i hus som inte är skapade från början med en byggnadsteknik där man t.ex. har plastskikt i väggarna. Fickor med fukt ger mögel och i värsta fall hussvamp.

I synnerhet i hus som kallställs eller har underhållsvärme under del av året blir känsliga.

Tidigare förslag med cellulosa isolering är betydligt bättre för huset, och enkelt att lägga in.
Om det är cellplasten du syftar på så är den ungefär lika diffusionsöppen som trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.