3 367 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Omläggning av tak på torp
Sida 1 av 2
Vi ska lägg om taket på vårt torp nu under sommaren. Råsponten verkar var i gott skick, men vår isolering är undermålig. Idag ligger det spån som isolering och vi har öppet upp till nock på övervåningen. Så nu kommer frågorna.
Måste vi riva råsponten för att isolera taket bättre, har tittat lite på takboard från olika tillverkare, dvs antingen läggas mellan läkten, alt under läkten och takpapp. Ger det någon effekt för oss, eller är det riva upp sponten och trycka ner ny isolering som är vägen framåt? Vi är i huset sommar som vinter på helger och semestern. Vid minus 17grader ute är det rejält kallt på övervåningen trots luftvärmepump och elradiatorer. Tror inte vi orkade över 18grader när allt gick för fullt.
Eller kan ett alternativ vara lyfta på över delen av råsponten och fylla på med spån vara en bra idé?
Vi ska inte försöka skapa modern villa standard utan bara göra förbättringar när taket ska läggas om.
Måste vi riva råsponten för att isolera taket bättre, har tittat lite på takboard från olika tillverkare, dvs antingen läggas mellan läkten, alt under läkten och takpapp. Ger det någon effekt för oss, eller är det riva upp sponten och trycka ner ny isolering som är vägen framåt? Vi är i huset sommar som vinter på helger och semestern. Vid minus 17grader ute är det rejält kallt på övervåningen trots luftvärmepump och elradiatorer. Tror inte vi orkade över 18grader när allt gick för fullt.
Eller kan ett alternativ vara lyfta på över delen av råsponten och fylla på med spån vara en bra idé?
Vi ska inte försöka skapa modern villa standard utan bara göra förbättringar när taket ska läggas om.
Kan vara att spånet sjunkt ihop lite över åren och att det är klent med spån uppe i nocken. Då går det att fylla på.
Har ingen koll på utvändig takisolering, men ett måttligt tunt lager skulle nog ändå göra skillnad, utan att förstöra husets utseende alldeles.
Har ingen koll på utvändig takisolering, men ett måttligt tunt lager skulle nog ändå göra skillnad, utan att förstöra husets utseende alldeles.
Jodå, det bör fungera, ett tag iaf. Torrt/dammigt kalk och cementpulver är starkt irriterande och otrevligt att komma i kontakt med, men med tiden härdar det förmodligen mha luftfuktigheten. Dock är det också inhiberande för mögel.Norrtull skrev:
Om det är spån som sjunkit ihop så bör det gå att spruta in cellulosabaserad fiberisolering. Då tar man bara upp små hål med dosfräs/hålsåg.
Annars bör det inte vara så blodigt att lossa ett par rader råspont i nock.
Annars bör det inte vara så blodigt att lossa ett par rader råspont i nock.
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Provar och lossa några rader i nock, sen är det väl bara hålla tummarna gissar jag.Oldboy skrev:
Förvisso inte ett torp, men när jag bytte tak på min 1.5-planare med källare så la jag på 10cm cellplast mellan råsponten (först underlagsduk) och ströläkten. Tidigare hade vi bara sågspån i snedtaken och det blev en stor skillnad i komfort på övervåningen. Varmare på vintern och svalare på sommaren.
Plast, mot vilket fukt kan samlas, är inte så värst bra i hus som inte är skapade från början med en byggnadsteknik där man t.ex. har plastskikt i väggarna. Fickor med fukt ger mögel och i värsta fall hussvamp.Norrtull skrev:
I synnerhet i hus som kallställs eller har underhållsvärme under del av året blir känsliga.
Tidigare förslag med cellulosa isolering är betydligt bättre för huset, och enkelt att lägga in.
Om det är cellplasten du syftar på så är den ungefär lika diffusionsöppen som trä.S skogaliten skrev:Plast, mot vilket fukt kan samlas, är inte så värst bra i hus som inte är skapade från början med en byggnadsteknik där man t.ex. har plastskikt i väggarna. Fickor med fukt ger mögel och i värsta fall hussvamp.
I synnerhet i hus som kallställs eller har underhållsvärme under del av året blir känsliga.
Tidigare förslag med cellulosa isolering är betydligt bättre för huset, och enkelt att lägga in.