Har både mörka och ljusa fläckar på panelen på vinden enligt bilderna. Är det något att oroa sig över? Är det mögel eller något annat?

Virket verkar torrt och hårt. Skrapar man på det svarta så är det ett ganska tunt lager och ljust virke under.

Mätt fuktkvoten med biltemamätare och fått mellan 8 och 11%.

Huset i övrigt en villa byggd ~68 med oljepanna, sedermera utbytt till bergvärme och med tilläggsisolering på vinden.

• Träpanel med mörka och ljusa fläckar på vinden, misstänkt mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel med mörka och ljusa fläckar, möjlig mögeltillväxt, virket ser torrt ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Mikael_L
Det har varit fuktigt och trät har möglat på en del ställen och har blånat på andra ställen, dvs det är angrepp på trät p.g.a fukt, och generellt dåligt alltså.

Men nu kan ju detta vara något som skett vid något tillfälle förut och orsaken är åtgärdad, och då är det ingen större fara på taket. :)
Jag skulle fortsätta att kolla hur det verkar under lite olika årstider, om det alltid är torrt skulle jag nog inte bry mig mer, utan bara fortsätta att kolla lite ibland, vilket man förstås ändå ska göra även om man inte har några indikationer alls, det hör till husägandet att kolla över sitt hus regelbundet.

• Gilla
JonasAd och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.