G Gabbe1 skrev:
m det är cellplasten du syftar på så är den ungefär lika diffusionsöppen som trä.
Om jag läser om tex Isover Xps foam så har den " hög motståndskraft mot diffusion", vilket åtminstone jag tolkar som att den är väldigt diffusionstät.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Om det är cellplasten du syftar på så är den ungefär lika diffusionsöppen som trä.
En av grejerna med cellplast, är just att den inte är diffussionsöppen.

Vissa typer har en slät yta, andra är mer "skrovliga". Ju skrovligare, desto större risk att fukt, som uppstår ligger kvar länge, ligger an mot, och ger en mer eller mindre konstant fuktighet mot träkonstruktionen i huset, vilket så småningom ger upphov till mögel och eller röta.

I något äldre hus, byggda för självdrag med genomgående träkonstruktion, så bör (ska) plastmaterial undvikas.

Varför chansa? Cellulosaisolering är billig och lätthanterlig, oavsett om man använder skivor eller lösull.

Dessutom är cellulosa klimatbra och en del av produktionen från svenskt skogsbruk, och inte plast från fossila källor.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
L lat skrev:
Om jag läser om tex Isover Xps foam så har den " hög motståndskraft mot diffusion", vilket åtminstone jag tolkar som att den är väldigt diffusionstät.
Jo, men jag menade ”vanlig” cellplast, dvs EPS. Den är ungefär lika diffusionsöppen eller tät som trä.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.