dac2009
dac2009: Tack för alla svar, jag ska ta en som gör en koll (jag är nybliven husägare och måste kunna sova om natten). Uppdaterar eventuellt med vad resultatet blir.
9 svar · 2,3k läst
·
Henningelvis
Henningelvis: Eldningsförbud i sommarstugan och sotarens råd är att sätta in ett rör. Jag siktar på att göra det själv. Huset är 1,5 plan, så jag vill gärna säkra mig och funderar nu på hur. I nuläget ser jag två fästpunkter: takstegen som går upp till skorstenen eller själva skorstenen. Jag lutar åt det senare. Min idé är att köpa ett fallskyddspaket samt ett band att lägga runt
0 svar · 1,2k läst
A
Avemo: [citat] Det är en sak mellan dig och försäkringsbolaget. Det har inte kommunen och detaljplanen med att göra. Om ditt hus som inte följer detaljplanen brinner ner så får du ersättning av försäkringsbolaget för att bygga upp det igen. Men du kommer inte att få bygglov från kommunen för att bygga upp det så att det inte följer detaljplanen.
18 svar · 2,0k läst
E
Emelie8911: Hej! Upptäckte just ojämnheter och bubblor när jag kollade upp i taket. Ser det ut som fuktskador? Bor i flerfamiljshus.
0 svar · 2,1k läst
·
Cheesen
Cheesen: Froststprängning som Claes nämde.. Jag brukar avråda från tegel både på tak och fasad där man får minusgrader vintertid och här har vi ett ypperligt exempel på varför. Betong är tåligare men principen blir densamma. Vatten kommer att komma in i betongen då den inte är vattentät och då fryser den sönder med tiden. Kolla med din leverantör, det brukar lämnas generösa garantier
5 svar · 3,0k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Är väl just det som avlopp är till för :D Har du maximal otur och det blir stopp är det ju troligtvis rätt enkelt att lösa om det är hyfsat raka vertikala rör. Om några löv hittar hela vägen ner till delen av avloppet som används så spolas det snabbt bort.
14 svar · 3,6k läst
P
Peter_K: Då har jag äntligen fått upp ett glidskydd. Hoppas sotaren blir nöjd. [bild] [bild]
11 svar · 6,1k läst
·
T
TheGame: [citat] Ja
3 svar · 3,1k läst
G
garoto: Hej, ska lägga om taket på en manskapsvagn och har lite frågor. Idag ligger det ett platt plåttak direkt över isoleringen. Så min tanke är att få ett tak med lutning. Jag funderar på att först bygga ett tak direkt över isoleringen utan diffusionsspärr. Antingen av råspont pluss papp, eller skiva plus papp. Men har funderat på om det finns någon duk jag kan lägga istället? Någon
0 svar · 1,1k läst
Rickard.
Rickard.: Du har alltså byggt ett pulpettak? Då ska du ha trekantlist på dom tre sidorna som inte har fotplåt.
1 svar · 1,5k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Nej man gör det främst för att man inte kan bygga taket på annat ställe till skillnad från resten av husen som byggs i fabrik och körs dit på lastbil. Det är ett väldigt vanligt byggsätt idag.
11 svar · 2,2k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Jag håller med, men tror livlina räcker. Men som sagt, inte ts problem.
6 svar · 1,5k läst
Rickard.
Rickard.: Knuffa upp pannorna ovanför och lyft av steget, med lite tur är ingenting spikat och då är riktigt enkelt.
1 svar · 593 läst
J
John Silverr: Tänkte sätta upp en takskena på balkongtaket som är gjort av betong. Vi får inte borra i betongen, utan måste hitta en annan lösning. Någon som vet vad man skulle kunna göra? Har köpt en enkel ikea skena och ska hänga gardiner, kan man använda dubbelhäftande tejp för betong?
0 svar · 2,6k läst
S
Sommarochsol: [citat] Tack så mycket för svar. Jag kollar // Lena
8 svar · 1,7k läst
·
S
Sime21: Hej! Har fukt på vinden i vårat hus. Det sitter 2 st ventiler på vardera sida på vinden. Då vi har köpt huset ganska nyligen. I hela huset sitter nya fönster. Det sitter inga tilluftsventier eller frånluftsventiler i huset. Min fråga är räcker det med att sätta tilluftsventier i huset samt 1 frånluftsventil i badrummet i övervåningen. Eller ska jag ha 1 frånluftsventil till på
0 svar · 997 läst
Jonatan79
Jonatan79: Diskborste och plastskrapa är mest effektivt, om du har bra tålamod. Knyt fast dig och sitt på taket, fördela vikten smart.
2 svar · 1,7k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Ser kalas ut
3 svar · 1,9k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Kan vara läge att höja hela taket, alltså väggarna samtidigt. Risken att det blir dyrt för några dm annars för att ni ska få plats med isolering.
2 svar · 891 läst
·
J
Jackie2times: Inte förberett för något el? Led? Ventilation ? Innan du sprutar på lösull
1 svar · 1,1k läst
·
E
emeso: Väldigt tacksam för svar, fint att folk tar sig tid på fritiden för att lugna oroliga själar! Superbra att veta vilka siffror vi kan förhålla oss till. Bifogar fler bilder, några som visar hur det såg ut vid inregnandet och sedan nu, 2 dagar senare.
17 svar · 9,4k läst
·
M
Mikaela123: Ah, ska kolla.
6 svar · 1,9k läst
·
M
AndreasLarsson89
AndreasLarsson89: Beror väl på konstruktionen! Antingen höjer man ju upp golvet och får även högre takhöjd i köket. Alternativt behåller man kökets låga tak och bara fyller upp mellanrummet så att golvet på övervåningen får samma nivå.
1 svar · 1,9k läst
·
L
Lagerstrand Alexander: [citat] [bild] Fick det ganska bra på nästa boningshus efter att ha gjort om det en 2 ggr.
12 svar · 10,3k läst
·
Mats-S
Mats-S: [citat] Absolut, men endast om dom övriga springorna på dom andra brädorna luftar taket lika som den springan du täpper igen. Dvs, om enda ventilationen till taket finns på springan innerst mot väggen, så får du inte täppa till den. Men det troligaste är att ventilationen går genom alla springorna, bara att täppa till då :-)
4 svar · 3,6k läst
·
AndreasLarsson89
AndreasLarsson89: Med tanke på att ni verkar gå mot det moderna kan jag rekommendera Benders Carisma som är en platt betongpanna. Annars kanske det kan passa med plåttak? Ska ni ha solceller idag eller i framtiden kanske det kan påverka val av material o färg.
1 svar · 4,2k läst
·
K
Kurtivan: [citat] Vi har en liten kamin under ett snedtak, där jag skruvat upp en vit plåt och det har inte sotaren sagt något om. Iofs var det målad masonit innan utan att han sa något om det heller...
3 svar · 3,3k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Vad ska du ha på taket? Och vad är det idag? Bilder gör det alltid lättare att svara. Men det är sällan ett skorstensbeslag går ner till underlagspappen
5 svar · 2,1k läst
Rickard.
Rickard.: Så är det men jag vet egentligen inte om det är något större problem. Skär man snyggt runt och kanske lägger en rejäl fog runt känns det lite som pest eller kolera att köra med plåt eller gummi. Genomföringar är ju alltid en svaghet på sånna tak…
3 svar · 1,8k läst
K
Kati.u: Hej. vi har 100 stycken- tvåkupiga Skandia betong panna!
1 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.