Byggahus.se
Hej,

Håller på att bygga ett uthus och snart dags att lägga tak. Kommer att lägga shingel, men frågan är vad jag lämpligen lägger under?

Vill förstås ha något som är så smidigt som möjligt att lägga och så lite spill som möjligt. Såg att YEP 500 säljs i 25 m rullar, 1 m breda = få skarvar (taket blir 6,8 m långt). Ju smalare rulle, desto mer försvinner pga skarv längs takfall och ju kortare rulle, desto mer försvinner för man måste skarva på andra ledden. Ska dessutom vara lätt att jobba med och går då snabbare att täcka taket.

Frågan är bara om det verkligen lämpar sig, eller om det endast är "ok". Någon som har kunskap om detta?

Rickard.
Yep 500 fungerar säkert bra under shingel men det är ju vad jag vet det absolut tunnaste som går att få tag på. Min erfarenhet är att man kan få både yep 600 och yep700 för i princip samma pengar och med mera asfalt av samma kvalitet så måste det vara bättre (teoretiskt i alla fall) ;)

• Gilla
neo85
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Yep 500 fungerar säkert bra under shingel men det är ju vad jag vet det absolut tunnaste som går att få tag på. Min erfarenhet är att man kan få både yep 600 och yep700 för i princip samma pengar och med mera asfalt av samma kvalitet så måste det vara bättre (teoretiskt i alla fall) ;)
Aha, hade missat att yep 700 existerade. Sedan är siffran lite otydlig vad den faktiskt innebär. Finns ju yep 2500 och yap 2200, men de kan ju inte vara 4-5 ggr så bra, eller?

Någon som har koll på exempelvis Icopal flexilight bas (https://bmisverige.se/sites/default/files/2021-09/Din_guide_till_ratt_tak_2021.pdf) eller T-TAK EVO (https://www.teccaworld.com/kunskapsbank/vara-guider/tak/produktguide-for-takunderlag) ?

Tänker alltså på hur produkten är att jobba med och hur väl den faktiskt lämpar sig för shingel som ytskikt.

Detta är verkligen en djungel...

Rickard.
Nuffrorna står för vikten/m2, desto mer vikt desto mer asfalt helt enkelt.

Det som kallas underlagsduk byter en mängd asfalt mot bättre kvalité jämfört med traditionell underlagspapp som är tjockare, om det är rätt tänkt eller inte märker vi nog först om 20 år eller så. Jag har ingen erfarenhet av tunnare än 700 så kan inte riktigt säga något men dom är otroligt lätta att jobba mer jämfört med papp. Takshingel ska inte kräva något märkvärdigt så allt fungerar säkert ;)

• Gilla
neo85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.