11 945 läst ·
27 svar
12k läst
27 svar
Plywood istället för råspont?
Utan att läst igenom hela tråden måste jag bara nämna att kravet idag vid ytpapp är 23mm råspont enligt AMA.
Jag jobbar på bygge och vi tar alltid vår 23mm råspont från Beijer. Lagerförs även i butiker, inte bara utlevereras.N nra skrev:
Har inte tillgång till HusAMA här hemma, endast på jobbet. Men är rätt så övertygad om att även flertalet tillverkare av ytpapp bl.a Trebolit ställer samma krav.
Idag används inget annat än 23mm till ytpapp. Absolut inga konstigheter att komma över. Gör i allafall ett par 3-4 platta tak i kvartalet.
Och faktum är att det blir rätt stor skillnad i stabilitet, 23an är dessutom ändspontad vilket ger helt löpande skarvning över hela takytan.
Redigerat:
tack Bläcktudan, jag ska kolla upp detB Bläcktudan skrev:Jag jobbar på bygge och vi tar alltid vår 23mm råspont från Beijer. Lagerförs även i butiker, inte bara utlevereras.
Har inte tillgång till HusAMA här hemma, endast på jobbet. Men är rätt så övertygad om att även flertalet tillverkare av ytpapp bl.a Trebolit ställer samma krav.
Idag används inget annat än 23mm till ytpapp. Absolut inga konstigheter att komma över. Gör i allafall ett par 3-4 platta tak i kvartalet.
Och faktum är att det blir rätt stor skillnad i stabilitet, 23an är dessutom ändspontad vilket ger helt löpande skarvning över hela takytan.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 497 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 497 inlägg
Det stämmer helt och hållet att AMA:n har bestämt att dom rekommenderar 23mm (på 120cc) och när dom gör sånt så brukar dom flesta tillverkarna följa med. Generellt så är det väl rätt säkert att följa AMA:n och en större risk att inte göra det.
Jag tycker det är lite omotiverat då jag vet att det fungerar fint med 20mm ändspont om det är monterat noggrant. Även om 23mm går bra att få tag på har inte alla den hemma på hyllan så det görs fortfarande många jobb på 20mm, på mindre jobb där byggaren ”handplockar” virke är det väl nästan uteslutande 20mm här.
Detta är dock bara min personliga åsikt och som ovan skriver är det märkbar skillnad mellan 20 och 23mm så dom har säkert sina anledningar till bytet. 23mm är dock inte på något sätt ensam med ändspont utan jag skulle nog inte ens kunna hitta 20x120 råspont utan ändspont här om jag försökte.
Jag tycker det är lite omotiverat då jag vet att det fungerar fint med 20mm ändspont om det är monterat noggrant. Även om 23mm går bra att få tag på har inte alla den hemma på hyllan så det görs fortfarande många jobb på 20mm, på mindre jobb där byggaren ”handplockar” virke är det väl nästan uteslutande 20mm här.
Detta är dock bara min personliga åsikt och som ovan skriver är det märkbar skillnad mellan 20 och 23mm så dom har säkert sina anledningar till bytet. 23mm är dock inte på något sätt ensam med ändspont utan jag skulle nog inte ens kunna hitta 20x120 råspont utan ändspont här om jag försökte.
Redigerat:
I den här länken talas det om 20mm råspont för takpannor och 23mm för plåttak. Hänvisning till AMA Hus21 HSD.1331
https://www.abkarlhedin.se/bygghandel/produkter/abkarlhedin/bergslagslucka/
https://www.abkarlhedin.se/bygghandel/produkter/abkarlhedin/bergslagslucka/
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 497 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 497 inlägg
Det förändrar ju en del och hade ju varit bra information tidigareN nra skrev:
15mm plyfa skulle då fungera fint så men den skulle fortfarande behöva kortlas i varje fack under alla skarvar så 20mm råspont är ett riktigt bra val.
Jag är inte en byggare själv. Åtminstone inte förrän jag började bygga huset nu. Jag trodde att alla bygger tak med 60 mm steg mellan reglar, inte bara jagRickard. skrev:
Jag har tidigare lyckas få 20% där, många år sen. Men de är dyra. lite som vvs grossen, man betalar för tid. Deras service och tillgänglighet är ju betydligt högre. Kvaliteten är jag inte lika säker på att man får mer för vad man betalar. För oss privatpersoner som inte alltid värderar tiden, så blir ju bauhaus hornbach med flera betydligt billigare. men skulle jag skicka snickaren dit så hade jag nog blivit ruinerad, när han lagt på sin tidN nra skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 497 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 497 inlägg
120cc är standarden på takstolar och det som dom flesta utgår ifrån med rekommendationer och sånt men du är långt ifrån själv med 60cc. Det finns flera fördelar med 60cc som vi inte behöver gå in på här men för ett ”vanligt” tak med takstolar är det oftast overkill och onödigt dyrt.N nra skrev:
Klicka här för att svara