Jag var uppe på vinden och tog en titt idag. Jag har ett hus där det inte är papp under pannorna utan en slags armerad plastfilm.
Huset är från -86 och vi gjorde en översyn av taket utvändigt häromåret, där alla pannor gicks igenom och ev. bristfälliga byttes ut.

Jag noterat att det på ett antal takstolar är fukt på ovandelen (mot taket till). Dock ser plastduken helt intakt ut och jag kan inte se några hål eller liknade som skapat vatteninträngning (se bild).

vi planerar att lägga om taket om kanske 5-10 år men är detta något att bekymra sig över under tiden eller är det att betrakta som normalt?

tack på förhand.

• Takstol med fuktfläckar intill armerad plastfilm på vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med fuktskador på ovandelen av takstolar under armerad plastfilm, utan synliga hål eller skador på duken.
    Skapa konto
  • En takstol på vinden med fuktfläckar överst och armerad plastfilm som underlag.
    Skapa konto
Är det fuktigt eller kan det vara en gammal fuktfläck ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det fuktigt eller kan det vara en gammal fuktfläck ?
Jag kände med handen där jag kommer åt och det känns fuktigt men inte blött/’dyngsurt’.

Ok, Finns fukt på plasten ?

På sista bilden ser det inte ut som kondens på plasten precis vid takstolen?

Hur är ventilationen på vinden?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, Finns fukt på plasten ?
Det finns ingen synlig fukt på plasten vare sig på insidan eller utsidan (mot taket till).
På en del ställen är det svårt att komma åt att känna eftersom läkten ’ligger an’ där men plasten känns tät är min uppfattning.

J Jensa86 skrev:

Jag ska ta en vända till upp på vinden och kolla plasten men det var inget jag reagerade på tidigare när jag var uppe.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bedöma ventilationen riktigt för att svara på ett bra sätt men luften rör ju sig där uppe i någon mening.

H Husmusen101 skrev:
Jag ska ta en vända till upp på vinden och kolla plasten men det var inget jag reagerade på tidigare när jag var uppe.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bedöma ventilationen riktigt för att svara på ett bra sätt men luften rör ju sig där uppe i någon mening.
jag var uppe en vända till nu och kände med handen från nock så långt ner jag kunde nå (se bild)och där var det helt torrt på plasten (kom inte riktigt ner till den fuktiga delen på takstolen dock).
lyste med lampa och jag kan inte se att det är fukt på plasten med blotta ögat heller.
Jmf samma takstol i motsatt väderstreck (se bild)

• Inspektion av torrt takområde i vindsutrymme med synliga takstolar och plastfolie.
    Skapa konto
  • Insidan av ett tak med träbjälkar och torr plastfolie, belyst med lampa för fuktinspektion.
    Skapa konto
H Husmusen101 skrev:

j

J Jensa86 skrev:

jag råkade ’svara mig själv’ i mitt sista inlägg. Om du har några ytterligare tankar tar jag tacksamt emot dessa. Tack.

Det var mest sista bilden som det såg ut som om det var fukt (kondens) på plasten nära takstolarna. Se här:
Takstol med fukt på plast, markerat med blått, nära nockbalk i en byggkonstruktion.
Skapa konto

Annars har jag inte så mycket att bidra med tyvär. Har aldrig sett den typen av tak förut, vad är det mer än den armerade plasten? Ser ju nästan ut som någon form av isolering i sista bilden vid nockbalken?

• Gilla
Husmusen101
  • Laddar…
Ser ut som att plasten är lite hårt spänd och bristen på ströläkt gör att det lägger sig väta bakom bärläkt och läcker in vid spikhålen, man borde kunna pressa in nåt som spänner ner plasten mellan takstolarna för att minska problemet.

• Gilla
Husmusen101
  • Laddar…
Bemmin Byggare Bemmin Byggare skrev:
Ser ut som att plasten är lite hårt spänd och bristen på ströläkt gör att det lägger sig väta bakom bärläkt och läcker in vid spikhålen, man borde kunna pressa in nåt som spänner ner plasten mellan takstolarna för att minska problemet.
Tack för din inlaga, jag skall ta mig upp på vinden i närtid och ta en titt till.

E
Hej,

hur gick det med det här? Har liknande problem. I mitt fall tycker jag att det ser ut som att fukten kommer till takstolen där duken ligger omlott, det blir en kapilläreffekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.