Hej!
2014 när vi byggde till huset anlitade vi en firma som gjorde ett bra jobb bortsett papptaket på själva tillbyggnaden.
Trots tydliga instruktioner spikade dom fast ytpappen i skarvarna och lade tätningsmassa över skarvarna.
Det fanns inga pengar att hämta i firman och taket är fortfarande tätt då jag varje år kletar på ny tätmassa. Jag har noterat att spikarna (ett antal men inte alla markerade med blåa pilar i skarven på bilden ovan) varje år krupit upp en bit så jag har slagit ner dom igen.
Vad finns det för alternativ för att lösa detta på ett mer permanent sätt? Ta bort spikarna och limma remsor med takpapp över varje skarv?
Jag vill undvika att lägga om hela taket.
Mvh Christian
2014 när vi byggde till huset anlitade vi en firma som gjorde ett bra jobb bortsett papptaket på själva tillbyggnaden.
Trots tydliga instruktioner spikade dom fast ytpappen i skarvarna och lade tätningsmassa över skarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fanns inga pengar att hämta i firman och taket är fortfarande tätt då jag varje år kletar på ny tätmassa. Jag har noterat att spikarna (ett antal men inte alla markerade med blåa pilar i skarven på bilden ovan) varje år krupit upp en bit så jag har slagit ner dom igen.
Vad finns det för alternativ för att lösa detta på ett mer permanent sätt? Ta bort spikarna och limma remsor med takpapp över varje skarv?
Jag vill undvika att lägga om hela taket.
Mvh Christian
Efter att ha googlat förefaller det som att en omläggning av taket är det enda som kan anses helt rätt.
Det kommer vi dock inte att göra utan jag fortsätter med en uppdaterad lagningsmetod så som följer:
1. Ta bort spikarna.
2. Applicera asfaltskitt, sedan väv och mer asfaltskitt.
3. Applicera takmassa.
Om huset någon gång ska säljas är det ingen hemlighet att taket har en brist och mina lagningar kommer synas från våningen ovanför. Får vi på sikt problem med läckage i taket får vi lägga ny papp då. Jag vill tro att det kommer hålla många år till.
Det kommer vi dock inte att göra utan jag fortsätter med en uppdaterad lagningsmetod så som följer:
1. Ta bort spikarna.
2. Applicera asfaltskitt, sedan väv och mer asfaltskitt.
3. Applicera takmassa.
Om huset någon gång ska säljas är det ingen hemlighet att taket har en brist och mina lagningar kommer synas från våningen ovanför. Får vi på sikt problem med läckage i taket får vi lägga ny papp då. Jag vill tro att det kommer hålla många år till.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 385 inlägg
Tar du bort spikarna så ersätt dom med skruv som fyller upp hålet. Rostskyddad montageskruv är det första jag kommer tänka på men det är nog inte så jättenoga. En skruv tätad med kitt måste vara mindre dåligt än ett öppet hål tänker jag.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Rimligt!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden