Tak & Vind
myrstack: Flänsen, eller kanske mer korrekt falsen,i din nuvarande plåt finns där pga att delarna sammanfogats där. Ser inte att den har någon praktisk funktion. Att vindskivorna tagit stryk är förståligt då regn enkelt kommer åt och det är allmänt utsatt. En plåt som avslutas med en något mer utstickande droppkant kan göra det marginellt bättre. konstruktionen du har nu med rännor
MVJK: Nu ska jag komma igång med glasen och undrar hur nära väggen jag sätter första raden? Så nära jag kan eller ska jag lämna ca 10mm mot väggen och där ångspärren går det?
DayM: Ja det är rätt gammalt. Men tegelpannor håller bra. Och tidigare ägare har byt några pannor under åren. . Det ser gammalt på grund av skit på pannan. Ska beställa rengöring till nästa år
SueCia: Ja det ska sitta en fotplåt där. Men jag tycker det ser ut som man satt pannan till vänster där kant i kant med vindskivan på utstucket där? Det ser fel ut och vatten kommer ledas till ändträt på vindskivan. Fast jag är inget proffs så jag vet inte hur en bättre lösning skulle se ut, kanske en längre plåt som går under sista takpannan.
scareman: Jag ska eventuellt hjälpa en bekant med takkupa och utbyggnad av hall och uterum. Förutsättningarna är som följer: - Huset är en Smålandsvilla 1,5-plan byggd 2007 och taket består av takstolar (cc 600), oljehärdad masonit, läkt och betongpannor. Vinden är hur fräsch som helst, inte en prick som skvallrar om fuktproblem eller läckande vatten någonstans. - Det som ska byggas till är
Rickard.: På brutna tak placerar man normalt dom precis innan knäcken och räknar med att allt under är för brant för att det ska lägga sig, om detta stämmer för dig vet jag inte. Hur, var och om ni behöver är svårt att svara på då det är många olika faktorer som spelar roll men generellt så vill man ju inte få snö rasande framför dörrar eller andra ytor man använder. Jag satte upp
anitamarkstrm: Jag söker nån som kan hjälpa mej med att riva ner fuktskadat innertak på övervåningen av en Närkestuga strax utanför Örebro. Byggnaden är q-märkt. Är du den personen eller vet du någon?
multix: https://www.byggmax.se/asfaltklister https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/asfalt/klisterasfalt-2000021672 Om du inte kan få tag på det där klistret man hade till Volvo 240 när man bytte vindruta.
kedjehus1973: [citat] Inga spår efter det, men absolut. Börjar misstänka att detta är många många år gammalt (förhoppningsvis iaf). Stör mig mest att inte veta vad det är :geek: Men utesluter att ngt är bränt, vilket känns som det viktigaste.
Rickard.: Jag skulle absolut lägga ångspärren ovanpå råsponten och skippa den diffsionsöppna duken då den inte gör någo nytta, givetvis går det att lägga vanlig folie men också en bitumenångspärr (godkänd papp) beroende på om det finns någon fördel med den senare. Brukar vara knöligt att lösa anslutningen mot vägg men taklösningen bör fungera fint med ett tätt tak ovanpå, plåt på
s97danl: På sista bilden så syns alu tejpen som är klistrad i bakkanten på kanalplasten. Den borde inte synas så mycket, om än alls. Kolla att inte kanalplasten har kasat fram så det blivit en glipa mot vägg. Om så är fallet så lossa topprofilerna på sidorna och skjut upp kanalplasten.
Mats-S: Det här (hålkärlslist) är det som gäller mot taket när man har "snedtak" https://www.moelven.com/se/se/tra-inomhus/lister/halkal-snedtak-135/
akhagen: [citat] Ja, jag köpte en enkel slanganslutning i metall (Biltema kanske) och borrade helt fräckt ett hål i rännan med 20-25 mm borr, vanlig sån där "platt" borr inget fancy. Och så skruvade jag i anslutningen med nån bussning emellan och kopplade på en slang. Det funkade men läckte så jag tätade med silikon inne i rännan. Det bygger kanske 3-4 mm inne i rännan så jag la i en sten i
BirgitS: Jag förstår att det inte är lämpligt att flytta äldre men om det regnar in så det blir blött och fuktigt är det risk för mögel. Är det ett hyresavtal som din pappa har skrivit på? I så fall kan hyresgästföreningen hjälpa till och då måste nog din pappa bli medlem där. Annars får du ligga på att den som är ansvarig för boendet tar kontakt med fastighetsbolaget så att de
Rickard.: Flagnande färg tillsammans med den extrema blekningen som var förr är väl två problem som dom har fått rätt bra koll på med tiden. Är väl 15års garanti mot färgsläpp och kan dom ge 15år garanti kan man nog räkna med att det håller minst det dubbla för dom allra allra flesta.
Rickard.: [citat] Precis så, just den duken är godkända att hänga 120cm så dom centimeter som behövs över botten är knappast något problem.
Jonatan79: Kan vara helt OK men även halvt katastrof om det är felbyggt. Jag skulle aldrig bygga så.
Intershade: [citat] Skall undersöka det. Har också ca 10-15 luckor som jag lagt som provisoriskt golv på mellanbjälklaget för att kunna arbeta där när jag ställde upp takstolarna.
Pear4Life: Om inte lutningen på taket är för stor så kan du ju alltid ligga på taket och göra det uppifrån. Kanske inte helt "korrekt" men helt klart billigare
Jimmey: [citat] Jag har målat mitt hustak ca:100kvm inför montering av solpaneler. Betongpannorna bytta för ca:10-15 år sedan och i bra skick men bleka. Tvättade taket i höstas och behandlade med mossmedel. Gick åt 40 liter färg, applicerades med färgspruta en målning på förmiddagen och till på eftermiddagen, ser fint ut. Ska lägga på ytterligare en behandling till med mossmedel så jag
Nissens: [citat] Det beror på att man inte skall ha tätband där. Det skulle förstöra ventilationen som måste finnas unrder pannorna… Som någon sade, använd fågelband istället.
wildeside: [citat] Har man dragit ut pappen lite över råsponten så är det ingen fara med fukt