E
Hej,

är det någon som känner igen den här duken som sitter som underlagstak på vårt hus?

Otydlig närbild av trätextur med mörk längsgående skugga eller teckning på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill leta reda på installationsanvisningarna.

(japp, det rinner vatten på utsidan)

• Gilla
Perra_w
  • Laddar…
E
E erimos skrev:
Hej,

är det någon som känner igen den här duken som sitter som underlagstak på vårt hus?

[bild]

Vill leta reda på installationsanvisningarna.

(japp, det rinner vatten på utsidan)

Ingen som känner igen detta? Det är alltså en ca 20-25 år gammalt tak med diffusionsöppen duk.

Är det inte vanlig säkerhetsväv? Väldigt dålig bild

• Gilla
Joak
  • Laddar…
E
Matti_75 Matti_75 skrev:
Är det inte vanlig säkerhetsväv? Väldigt dålig bild
Jag får försöka få till en bättre bild, sorry.

Vore ju rätt illa om det är som du säger dock.

Edit: Bison har tex en produkt som kan användas till både och vad jag kan läsa mig till.

E
Den här bilden kanske är lite skarpare.

Taket läcker tyvärr.

• Närbild på vattenskada i tak med synliga droppar och fläckar, pekfingret pekar på skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en helt vanlig åldersbeständig säkerhetsväv.

• Gilla
Mikael Bygren
  • Laddar…
E
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det ser ut som en helt vanlig åldersbeständig säkerhetsväv.
Ok, anledningen att jag vill identifiera den är för att ta reda på om den monterats rätt men du menar att det kan vara helt fel produkt eller tolkar jag dig fel?

den är alltså monterad ovanpå takstolarna under ett plåttak.

Den är godkänd för det ändamålet

• Gilla
erimos
  • Laddar…
E
Matti_75 Matti_75 skrev:
Den är godkänd för det ändamålet
Ju mer jag läser desto mer inser jag att detta är en konstruktion som kanske inte har så lång livslängd. Själva duken läcker inte men monteringen verkar inte riktigt så motståndskraftig mot slitage.

Läser på tex Bison att deras duk dels ska monteras med lite slack, dels med tejpade/limmade skarvar och dels att spiktejp bör användas. Allt detta saknas… men kanske fanns det inte med i instruktionen heller.

Det fanns inte när din duk monterades. För 20-25 år sedan så tejpade man inte någon plast. Det räckte med att den överlappade.

E
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det fanns inte när din duk monterades. För 20-25 år sedan så tejpade man inte någon plast. Det räckte med att den överlappade.
Ok tack. Det förklarar lite.

Verkar få in fukt vid nocken men när den sen rinner på duken så sugs den in där duken överlappar och når på så vis ut till takstolarna. Det är iaf min teori. Kanske är det runt skruvarna genom plåten det läcker istället.

Väntar på en tak-gubbe (nåja han är yngre än mig) men tyvärr också på 40mm nederbörd imorgon. Har haft ett mindre läckage som jag ännu inte lyckats åtgärda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.