A
Ap Beo: Hej, är det någon annan som aktiverat den AI drivna ”Smart” funktionen för Growatt anläggningar? [bild] [bild] [bild] [bild] Lite oklart hur bra den fungerar men den verkar schemalägga laddning när elpriset är lågt och urladdning när priset är högt. Man kan ställa in lite olika pris variabler som påverkar hur den optimerar vilket syns i pris grafen. Har ett APX batteri på 10kWh.
0 svar · 1,9k läst
·
Walle85
Walle85: Nyfiken på om ni som har Tibber har Grid Rewards aktiverat, och i så fall vilken typ av installation ni har. Så har man annan elleverantör än Tibber så är det inte relevant.
0 svar · 2,0k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Nja, att hålla nere mängden onödigt ljus, dvs ljusföroreningar, är absolut något som är värt att göra. En naken lampa som lyser uppåt ger inget praktiskt användbart ljus för någon, men det ger ljusföroreningar som resulterar i att du inte får se stjärnhimmeln, saboterar för många djur och gör astronomers arbete svårare etc. Om man istället sätter en reflektor på den
81 svar · 42,7k läst
·
S
sinuslinus: jag tror inte på att du ska få ut 6750 kWh per år med panelerna mot NV.
19 svar · 2,8k läst
·
K
Karriärmamman: Försöker mig på att hitta producerad kwh/ sträng. Vad ska jag bocka i i listan för att få fram det? Exempel på mina försök att hitta rätt parametrar. Också nyfiken på att gul kurva har nedåtgående varje samma tid, i stort sätt beroende på hur solen rör sig. Har flera gånger påtalat att jag inte fattar att de monterade så att skorstenen stör solcellerna när jag har ett tak
0 svar · 651 läst
·
D
djac: [citat] Detta är väl bara relevant om man har batteri kopplat till en Gen24-växelriktare, om jag fattat det rätt för basal batteristyrning mot priser?
12 svar · 5,7k läst
B
buffyin: [citat] Det är ett bra pris för så pass stort batteri, men hur är det med smart styrning. Vissa har Integrerat med HA via MQTT. Som kan vara en lösning. Så här såg idag ut (från Tibber) [bild] Fråga är om/vilka stödtjänster växelriktaren stödjer med just nu får man inte så mycket med det (finns bra tråd om checkwatt på rikatilsammans) Men räkna på det är inte lätt,
6 svar · 2,2k läst
·
B
buffyin: [citat] Ja den är inte dumt att göra då många faktorer som spelar in. Och olika förväntningar. Vi hade energieffektiviserat och satt solceller som gjorde vårt hus till Energiklass B. Så fick lite extra rabatt med grönt bolån :) Batteriet här en en del teknisk intresse och en del riskspridning från börsen, samt hade lite extra cash över. Men var själv osäker när det väl var dags
25 svar · 7,3k läst
·
M
Matte_W: [citat] Tack, det ska jag kolla upp
2 svar · 1,2k läst
·
S
Superrobban: När batterilager marknadsförs och säljs, då brukar ofta hela batteriets teoretiska kapacitet anges. För elbilar anges ibland brutto och netto kapacitet, eller användbar kapacitet. Jag har Pylontech Litium batterier och de anger Depth of Discharge 95%. Men ställer jag in 5% som lägsta nivå så startar då ett nödprogram och laddar upp till 8% direkt igen. Så jag har 10-100% inställt
5 svar · 1,5k läst
·
A
Arnodt: Slå på internet med sökord "solartermie", "Solarkollektor", "solfångare", "solkollektor" Det finns böcker att läsa om det, kan nog lånas på Stadsbiblioteket. Och ja, dina solkollektorer ser inte fabriksbygga ut. Förmodligen har de dålig verkningsgrad. Täckglaset ska vara ett speciellt glas nämligen järnfattigt, och ha specialbeläggning både på utsidan och insida, för att så
1 svar · 1,1k läst
·
S
sinuslinus: [citat] Jag har hört att Svea solars app till Homevolt är mycket mer begränsad än Tibbers.
3 svar · 5,0k läst
G
Gunnar Göransson: Det se ut som att batteriet har tagit helgledigt, jag är så trött på sveasolar som aldrig kan fixa så det fungerar 🤮
0 svar · 1,3k läst
·
K
knightjocke: Det är inte så att man blandat ihop Master och slave? Så att mätaren sitter i slaven? Dubbelkolla serienumren i systemet och på etiketterna
1 svar · 1,7k läst
·
H
hilife: [citat] Ja Jag passade på att få en central installerad samtidigt som elektrikern satte upp det nya elskåpet på stolpen. Ledningen ligger i ett gult rör i backen. Tänkte att det kunde vara en fördel. Från huvudskåpet går en 4x6kvadrat kabel om jag minns rätt. Den är rätt kort, det är nog bara 7 meter från huvudskåpet till centralen i ladan. Från huvudskåpet till boningshuset är
9 svar · 2,4k läst
A
Arnodt: messier1994, på solcellforum finns en hel del beskrivna och utförda solcellsmontage i ord och bild under flik "Solcellsanläggningar-projekt" Ett som liknar ditt här med betongpannetak 45 grads taklutning: http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Ny-anl-betongpanntak-14-kWp-foto-beskriv-sept-2021-utbyggd-nov-2022-till-23-9-kWp-td5019056.html http://solcellforum.207.s1.nabble.com
2 svar · 1,3k läst
·
K
knightjocke: [citat] Ja från panel i en eller flera slingor till en växelriktare som ansluts i husets elnät. Från panel(er) till microinverter som gör 230 växelström och går direkt in på husets elnät. Det behövs ingen styrenhet. Men det går att köpa övervakningsmodul. Sedan ska man ha säkerhetsbrytare och säkringar vid anslutningspunkten med
1 svar · 1,2k läst
K
knightjocke: [citat] De borde inte sålt till de nätägare som är tidiga med effektavgift.
6 svar · 1,7k läst
·
K
karlmb: [citat] Pga felköp kan du få köpa en sån här av mig till bra pris. Helt ny oupppackad i kartong: Growatt SPH 8000TL3 BH-UP Då kan du utöka din anläggning också framöver.
1 svar · 904 läst
S
Spopas: Har du någon uppdatering på projektet?
7 svar · 4,6k läst
·
roland53
roland53: [citat] Kanske både ock. Det är ju så att varken Avanzas avkastning eller antal soltimmar i framtiden kan garanteras. Man ska sprida riskerna. Förr sa man att man inte skulle lägga alla ägg i samma korg ...
50 svar · 10,8k läst
·
K
knightjocke: Om du är nöjd med den leverantör du har så kör via den. Dumt att blanda in en annan leverantör då de ska kopplas ihop elektriskt. Blir bara att de kan skylla på varandra ifall det strular
2 svar · 1,2k läst
B
buffyin: [citat] Mitt påstående att jag vill ha stockholmspriser kvarstår och att Stockholm inte är dyrast som vi kunde konstatera.
104 svar · 50,6k läst
·
K
källare: Hade tidigare ut en elektriker från installationsfirman som inte hittade något konstigt. Hade åter en elektriker från samma firma ett år senare. Denne hittade direkt en felkoppling på smartmätaren, efter han skiftat felkopplingen stämmer nu mätaren korrekt med elbolagets mätare.
16 svar · 8,6k läst
·
G
Gillar att bygga: [citat] Ja, Checkwatt kan ställas in för "self consumption". Då används batteriet uteslutande till det egna hushållet, än så länge med en "dum" algoritm som inte tar hänsyn till aktuellt elpris. Batteriet laddas alltså upp när soleenergi produceras och sedan laddas det direkt ur ner till den inställda miniminivån. Checkwatt säger att de snart ska släppa en bättre lösning, så vi
75 svar · 29,9k läst
·
Lena AA
Lena AA: [citat] [citat] Hej igen, vad skrev du till SAJ i Kina och vilka uppgifter inkluderade du i mailet?
9 svar · 5,4k läst
K
knightjocke: [citat] Det är just startspänningen som jag var orolig för, men den är rätt låg på 200v på din modell. Peak effekten ska som jag förstått det inte påverkas märkbart av för få paneler på slingan. Hur svårt det är att koppla om kan bara installatören svara på. Det är de som valt att göra slingdragningen. Det är bra om de varit duktiga och dokumenterat den, för framtida
28 svar · 24,1k läst
·
K
knightjocke: [citat] Du menar att du gör det manuellt? Du har ju inte valt den växelriktare som det säljs mest av, vilket gör att det inte är överflöd av tredjepartsintegrationer.
5 svar · 1,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det ska du givetvis reklamera. Vi har ingalunda gått ifrån kravet på att ledningar ska skyddas mot överlast (vanligen med en säkring).
7 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.