Hej.

Vi satte upp solceller 2022 utan att ha tänkt på att vi kanske borde sökt bygglov. Ingen behöver påpeka att vi var klantiga, det begriper vi ändå. Nu har vi sökt i efterhand och fått besked på att de måste plockas ned.

Vem kan göra detta och kan man sälja anläggningen?
 
Hej och välkommen till forumet!

Om du inte har för avsikt att göra jobbet själv skulle jag föreslå att du kontaktar den som installerat anläggningen åt dig.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Om du inte har för avsikt att göra jobbet själv skulle jag föreslå att du kontaktar den som installerat anläggningen åt dig.
Ja det hade ju gått bra, men de gick i konkurs för 3 veckor sedan. Men då får jag kontakta en annan leverantör.
 
K KitteKatt skrev:
Ja det hade ju gått bra, men de gick i konkurs för 3 veckor sedan. Men då får jag kontakta en annan leverantör.
Kontakta din vanliga elektriker så kopplar han ur grejorna på löpande räkning, själva demontaget och nedplockningen kan du göra själv eller låta köparen fixa om du får grejorna sålda.
 
  • Gilla
rakt09 och 3 till
  • Laddar…
K
De flesta montörer/installatörer av solceller ska kunna göra det. Men beroende på infästningsmetod är det viktigt att man ser till att det blir tätt efteråt. Hade nog velat ha någon från en takfirma inblandad i så fall.

Det är nog inga problem att sälja. Frågan är till vilket pris. Köper man en anläggning med grönt avdrag kanske det måste vara nya grejor? Oavsett tänker jag att man kanske vill ha nytt med alla garantier när det rör sig om så mycket pengar.

Så någon som är hemmafixare eller helst jobbar som installatör/elektriker. Där man gör allt själv, ser jag som en potentiell köpare.

Det är synd att firman som inte installerade upplyste om att ni skulle höra er för om bygglov. Den generella rekommendationen är att det är bygglov om den inte följer takets lutning.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Hur stor är anläggningen, vad är det för paneler?
 
K knightjocke skrev:
De flesta montörer/installatörer av solceller ska kunna göra det. Men beroende på infästningsmetod är det viktigt att man ser till att det blir tätt efteråt. Hade nog velat ha någon från en takfirma inblandad i så fall.

Det är nog inga problem att sälja. Frågan är till vilket pris. Köper man en anläggning med grönt avdrag kanske det måste vara nya grejor? Oavsett tänker jag att man kanske vill ha nytt med alla garantier när det rör sig om så mycket pengar.

Så någon som är hemmafixare eller helst jobbar som installatör/elektriker. Där man gör allt själv, ser jag som en potentiell köpare.

Det är synd att firman som inte installerade upplyste om att ni skulle höra er för om bygglov. Den generella rekommendationen är att det är bygglov om den inte följer takets lutning.
Panelerna följer takets lutning. Men det är ett gammalt hus så det är takstolarna som är problemet.
 
K KitteKatt skrev:
Panelerna följer takets lutning. Men det är ett gammalt hus så det är takstolarna som är problemet.
Vad är problemet med takstolarna?
 
useless useless skrev:
Vad är problemet med takstolarna?
För klena enligt kommunen.
 
X xLnT skrev:
Hur stor är anläggningen, vad är det för paneler?
Hyundai HiE-S400VG-400Wp 22 st
SE S440 Optimerare 22 st
Solaredge växelriktare
 
K KitteKatt skrev:
För klena enligt kommunen.
Oj. Solceller väger väl något tiotal kg per kvadratmeter.
Beroende på vart i landet ni bor borde taket vara dimensionerat för minst ett par hundra kilo snö per kvadrat. Så det låter konstigt att det inte tål solcellerna?
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Oj. Solceller väger väl något tiotal kg per kvadratmeter.
Beroende på vart i landet ni bor borde taket vara dimensionerat för minst ett par hundra kilo snö per kvadrat. Så det låter konstigt att det inte tål solcellerna?
Enligt en konstruktör som vi hade ute behövde vi inte vara rädda för att huset skall rasa. Hade huset legat 50 m österut så hade vi legat utanför detaljplanen, och då hade vi inte behövt bygglov. Märkliga regler.
 
Mats-S
K KitteKatt skrev:
Enligt en konstruktör som vi hade ute behövde vi inte vara rädda för att huset skall rasa. Hade huset legat 50 m österut så hade vi legat utanför detaljplanen, och då hade vi inte behövt bygglov. Märkliga regler.
Verkar som att man vill sätta dit er pga missad bygglovsansökan, rent översitteri med andra ord. Bullshit att inte taket håller för den extra belastningen som panelerna utgör, är det bra lutning på taket så blir ju snölasten lägre eftersom snön rasar av taket betydligt snabbare.

Ni kan inte förstärka takstolarna?
Alternativt, ta bort en del av panelerna för att minska den ökade vikten?
Eller ta in en oberoende konstruktör som kan räkna på om taket håller?

Sitter så många tomtar på byggnadsnämnderna som har noll koll på verkligheten, noll känsla för vad en konstruktion håller för, noll koll på vanliga begrepp inom byggnads och vad dom innebär. Tro mig, har stött på dom alla 😡
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Är er fastighet kulturminnesmärkt? Vad är det för taklutning? Var i landet?

Bygglov i stadsplanerat område för solceller på taket behövdes ca år 2016, men bygglovskravet togs bort ca år 2019 eller något sådant. Det var för att bygglovskontoren i landet överbelamrades med bygglovsansökningar för solceller. Panelerna ska då ha samma lutning som taket och ligga högst ca 200 mm ovan takhudet, och inte sticka ut utanför takfallsytan.

Dock kan bygglov för solceller på ta krävas om fastigheten är kulturminnesmärkt, eller närliggande fastigheter är kulturminnesmärkta.

Som nämdes ovan i et inlägg, kan takstolar förstärkas så de kan bära större last (kanske då till byggnämndtjänstemannens förtret, som har bestämt att panelerna ska monteras ner).

Nu ska ytterligare byråkratiförenkling förmodligen ske för bl.a. installation av solceller.
https://viivilla.se/bygg/bygglov/ny...enklare-att-mala-om-och-installera-solceller/
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
H
Firman som satte mina solceller de räknade på vad mitt tak klarar av och vad många celler de kunde montera.
Så kom dom med en offert på hur de kunde göra.

De som monterade hos er räknade aldrig på om taket klarade det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.