Är det lönt att investera i solcellsbatteri? Isåfall vilken sort? Har solpaneler på 13,8 keps.
 
Troligtvis inte, om du inte har svårt att förränta kapitalet på annat vis.
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
Se det som en försäkring mot elavbrott och en möjlighet att ducka effekttaxor.
 
Ska man ha batteriet vid elbortfall är det ju en ganska avancerad historia, inte många som har det.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ska man ha batteriet vid elbortfall är det ju en ganska avancerad historia, inte många som har det.
OK, men hur besvärligt är det att ha en batterianläggning som ska gå mellan för att jag ska köpa el när det är billigt (billigare) på dygnet och kunna duscha som vanligt?

Alltså, istället för att investera i solceller så skulle jag investera i enbart batterianläggning?

Förutsättningar: bergvärme och halvgammal villa, ca 20´kWh för hus och hem + nyköpt elbil som inte ingår i de 20´kWh. Jag planerar att investera i luft-luftpump för garaget (idag direktel där) och sätta Tibber på garagets luft-luft, bergvärme + elbilsladdning.

Förklara gärna för en som inte begriper.
 
Det är inga problem att styra det så, problemet är att har man inga solceller ger det inte bidraget på batteriet som är 50% upp till 50 000:-/per person.
Men som sagt att driva huset vid strömbortfall kräver eget jordtag och frånkoppling.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är inga problem att styra det så, problemet är att har man inga solceller ger det inte bidraget på batteriet som är 50% upp till 50 000:-/per person.
Men som sagt att driva huset vid strömbortfall kräver eget jordtag och frånkoppling.
Förut fanns det "paket" med typ 1m2 solcell och batteri (för att man skulle sälja batterikapacitet och få solcellsbidraget på batteriet). Jag läste att detta begränsades.

Någonstans finns kanske en gräns på minsta solcellsanläggning för att få bidrag på batteri?

Ekonomiskt finns väl en rimlig balans mellan lagom stor solcellsanläggning och så batteri för att dra nytta av dygnsvariationer på elpris?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inkomsterna från stödtjänster har sjunkit mycket kraftigt och är inte lönsamma heller.
Får börja sälja "elstöd" till grannarna istället när elen är borta..
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mitt batteri kopplades in 25 mars. Har också 16 kWp paneler. Första veckan gick den i "upplärning" men sen 1 april har den gått med Ai "Maximera vinst". Sedan start har jag hittills sparat 746:-. Jag har "bara" 8 kWh batteri men kommer nästa år utoka med 16 kWh till 24 kWh. Det batterisystemet gör är att ladda med solel nu när den ger mycket och använder sedan den elen när elen är som dyrast och därmed köper man aldrig dyr el. Dessutom har jag stöllt in att jag vill att den begränsar effekttoppar då jag redan har effekttaxa. Jag har satt att det aldrig får gå över 2,5 kW vilket gör att jag slipper ungefär 1/2 effekttaxan, nästa år kommer jag slippa den helt mellan mars/april till sept/oktober då det större batteriet klarar mig hela natten på batteriet då. När det sen är lite produktion från cellerna köper batterisystemet billig ström och använder när elen är dyrare och man tjänar lite då med. Stödtjänster ger idag bara kaffepengar för att låna ut hela batteriet, jag tjänar betydligt mer att använda det själv. OM dessa veckor jag varit igång skulle vara som snittet över året så skulle besparingen vara drygt 19000:-/år och då är ändå inte besparingen på effekttaxan medräknad som lär bli en inte obetydlig summa.
 
L Leri01 skrev:
Mitt batteri kopplades in 25 mars. Har också 16 kWp paneler. Första veckan gick den i "upplärning" men sen 1 april har den gått med Ai "Maximera vinst". Sedan start har jag hittills sparat 746:-. Jag har "bara" 8 kWh batteri men kommer nästa år utoka med 16 kWh till 24 kWh. Det batterisystemet gör är att ladda med solel nu när den ger mycket och använder sedan den elen när elen är som dyrast och därmed köper man aldrig dyr el. Dessutom har jag stöllt in att jag vill att den begränsar effekttoppar då jag redan har effekttaxa. Jag har satt att det aldrig får gå över 2,5 kW vilket gör att jag slipper ungefär 1/2 effekttaxan, nästa år kommer jag slippa den helt mellan mars/april till sept/oktober då det större batteriet klarar mig hela natten på batteriet då. När det sen är lite produktion från cellerna köper batterisystemet billig ström och använder när elen är dyrare och man tjänar lite då med. Stödtjänster ger idag bara kaffepengar för att låna ut hela batteriet, jag tjänar betydligt mer att använda det själv. OM dessa veckor jag varit igång skulle vara som snittet över året så skulle besparingen vara drygt 19000:-/år och då är ändå inte besparingen på effekttaxan medräknad som lär bli en inte obetydlig summa.
Hej Leri01

En av idéerna bakom stödet till batteri i samband med solceller, var att öka den mängd egen elproduktion från solcellerna som kunde användas i det egna huset och därmed bland annat minskas effektflödet på elnätet.

Det angavs tydligt att detta var avsikten, genom skrivningarna i villkoren för stödet till batterier för de som hade investerat i solceller.

Tyvärr lyfter media ibland fram en förvirrande framställning av batterier i samband med solceller.

Se artikeln; ”Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat””
https://www.tv4.se/artikel/7esp7wKR...-solceller-far-dyrare-el-fullstaendigt-korkat

Dessutom så verkar organisationen Villaägarna, genom sitt sätt att agera, inte vara bra på att hjälpa villaägare. De borde, som organisation, vara bättre på att förklara hur elmarknaden fungerar och hur elnäten är uppbyggda. Så att villaägarna kan hålla nere framtida kostnadsökningar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.