Har en villavagn på 30 kvadratmeter och luftvärmepump till uppvärmning.
Nu vill jag köra med AC på sommaren och andvända solceller och inte vara påkopplad på elnätet.
Hur många solceller/watt krävs för att driva pumpen.
Det är bara när det är soligt jag behöver den.

factasy factasy skrev:
Har en villavagn på 30 kvadratmeter och luftvärmepump till uppvärmning.
Nu vill jag köra med AC på sommaren och andvända solceller och inte vara påkopplad på elnätet.
Hur många solceller/watt krävs för att driva pumpen.
Det är bara när det är soligt jag behöver den.
Blir specifikt beroende på vilken llvp du har
Så om en llvp har en kylkapacitet på 5 kW och EER är 4, kommer pumpen att dra cirka 1,25 kw

Solpanel är ca 400W vid finväder. De blir väl minst 3 st för att komma upp till 1250W. Sedan har växelriktaren ca 95% verkningsgrad. Så i detta fall typ 4 paneler á 400W. Behövs också någon form av utjämning in till växelrikaren typ batteri/supercapacitor då vädret svajar

Hos mig med LLVP ligger förbrukningen från 150 - 300, enstaka fall sett 450 Watt i kylläge för redan kyld rum på ca 60 m² vid ganska rejält varm väder utomhus (typ +28 grader C utomhus för 25 grader inomhus) - men skall man kyla en redan överhettad rum så kanske det når uppemot 1 kW en kortare tid tills rummet har kylts ned och rummet/utrymmet har isolering för motsvarande vinterbonad. Sedan kostar det mer energi om du till varje pris skall ha 20 grader än om du nöjer dig med runt 24-25 grader inomhus sommartid som jag.

Kan du skymma fönstren på utsida med motsvarande markiser där solen vill lysa in så spar du mycket kylbehov invändigt, persienner är inte alls lika effektiva då av solabsorptionen som värmer lamellerna till stor del värmer glaset in mot bostaden och de värmer mycket av konvektionsvärmen som startar och drivs med den varma glaset...

Vi pratar nu om LLVP i minsta storlekslassen med ofta '09' (= 9000 BTU eller '25' =2500 Watt) i sina modellbenämningar då storleksklasserna är satta efter hur mycket kyla de producerar vid en specifik inne och utetemperatur, även för LLVP.

Skaffar du en 2 kW sinusinverter (förutsätter att det är en inverter-LLVP och inte en ON/OFF) - så mycket blybatterier du tycker dig ha råd med (minst 80 - 90 Ah, gärna både 2 och 3-dubbla kapaciteten) och så mycket oskuggade solpaneler du kan montera upp för laddning av 12V-batterierna med optimerande solpanelladdare, så fins det en chans att klarar värmetopparna mitt på dagen med några timmar drift med i stort sett bara solcellsdrift och blybatterierna finns som buffert i kanske en kvarts drift när LLVP startar och skall börja kyla ned den varma rummet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.