Jag kommer bygga ett litet solcells-system om ca 1 kw. Jag har inte det energibehovet just nu, men så småningom kommer jag ha det. Först tänkte jag att jag avvaktar och utökar med MPPT och paneler allteftersom jag ser att behovet finns. Samtidigt är det ju en del oro i världen, och med signaler om att ekonomin går dåligt för Kina så har jag börjat fundera på om det kan visa sig dumt att vänta.

Vad tror ni? De flesta paneler tillverkas ju i Kina. Kommer det bli ont om dem och därmed dyrare, eller tvärtom, kommer de dumpas ut på marknaden?

Fattar att ingen vet, men jag tror att någon kan göra en realistisk gissning.

Tillverkningen kommer ju knappast försvinna. Troligt är väl att det fortsätter som det gjort tidigare, med ganska stora men långsamma oscilleringar när det gäller pris, som till stora delar berott på konsolidering i Kina när de mindre tillverkarna går omkull, eller blir uppköpta.

Med tanke på hur mycket kapacitet det redan finns, och nu har jag inte hängt med på hur det exakt ser ut, men jag har inte läst någon prognos som oroas sig mycket för ökade priser om man säger så...

Är det inte redan så att, åtminstone här, att panelerna är inte ett stort problem kostnadsmässigt utan mest inverter och installation?

Hej!

Skulle inte tro på några större prisförändringar och som redan nämnts är panelerna sett till totalkostnaden relativt liten. Vill man ha ett lägre pris kan man ju också be sin installatör ta en ”äldre” modell med kanske något lägre effekt, men till någon-några hundralappar billigare per panel.

MårLöf MårLöf skrev:
Hej!

Skulle inte tro på några större prisförändringar och som redan nämnts är panelerna sett till totalkostnaden relativt liten. Vill man ha ett lägre pris kan man ju också be sin installatör ta en ”äldre” modell med kanske något lägre effekt, men till någon-några hundralappar billigare per panel.
Installatören är ju jag själv så det är redan prutat och klart.

M
Kommer ut lite annonser på Blocket ibland från folk som fått några paneler över vid installationer.

Köpte 6st nya paneler av en kille i grannkommunen, skulle egentligen bara ha 3st men fick allihopa för 4800 😅

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
cederbusch cederbusch skrev:
Jag kommer bygga ett litet solcells-system om ca 1 kw. Jag har inte det energibehovet just nu, men så småningom kommer jag ha det. Först tänkte jag att jag avvaktar och utökar med MPPT och paneler allteftersom jag ser att behovet finns.
Att lösa problem som inte finns är oftast dumt. Samma sak med att tillgodose behov som inte finns. Naturligtvis skall man ta hänsyn till behov men med säkerhet vet kommer finnas i framtiden.
Samtidigt är det ju en del oro i världen, och med signaler om att ekonomin går dåligt för Kina så har jag börjat fundera på om det kan visa sig dumt att vänta.

Vad tror ni? De flesta paneler tillverkas ju i Kina. Kommer det bli ont om dem och därmed dyrare, eller tvärtom, kommer de dumpas ut på marknaden?
Jag tror att den tekniska utvecklingen kommer att fortsätta. Så att produkter blir bättre och billigare med tiden.
Fattar att ingen vet, men jag tror att någon kan göra en realistisk gissning.
Vet och vet. Det är klart att man inte vet allt om framtiden. Men med tanke på all ny kärnkraft och alla som installerar solceller och vindkraft kan man gissa.

En realistisk gissning är att det inte lönar sig längre med solceller eftersom det är mycket låga elpriser precis när solceller producera el. Så är det idag. Och detta förstärks ju fler solceller, vindkraftverk och kärnreaktorer som tas i bruk.

Om man har möjlighet att avvakta kan man göra bättre gissningar i framtiden när produkter blivit bättre och billigare.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.