Majgårdarna
Jag har lite funderingar på att skaffa solfångare för lite varmvatten produktion på sommaren.
Har ett tak i sydöst som skulle passa bra.
Det har dock väldigt liten lutning ca 15 grader.

Tror ni det fungerar?

Hittade ett prisvärt paket från polen.
https://kotly.com.pl/produkt-solar-...rs-es2v-2-65s-al-cu--stdc--s35-4818.html?l=en

Saknar dock plattvärmeväxlare som jag måste ha då tanken saknar soloslinga.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Jag har lite funderingar på att skaffa solfångare för lite varmvatten produktion på sommaren.
Har ett tak i sydöst som skulle passa bra.
Det har dock väldigt liten lutning ca 15 grader.

Tror ni det fungerar?

Hittade ett prisvärt paket från polen.
[länk]

Saknar dock plattvärmeväxlare som jag måste ha då tanken saknar soloslinga.
Deras installationsmaterial säger 30 grader sommar och 40 grader året runt. Men väljer man paketet för 15 grader så antar jag att det följer med detaljer som fixar till lutningen på 30-45 grader
 
B
På solel får man inte alla fall ganska obetydligt mindre vid fel lutning, bara att gå upp ngt I storlek för att kompensera.
 
Majgårdarna
H Håbbe01 skrev:
Deras installationsmaterial säger 30 grader sommar och 40 grader året runt. Men väljer man paketet för 15 grader så antar jag att det följer med detaljer som fixar till lutningen på 30-45 grader
Jag får knappt sätta solpaneler då det är något kulturskyddat område. Ligger de platt på taket så syns det inte från vägen och då tror jag att jag får sätt upp dom.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Jag får knappt sätta solpaneler då det är något kulturskyddat område. Ligger de platt på taket så syns det inte från vägen och då tror jag att jag får sätt upp dom.t
Typiskt. Ingen jätteförlust mellan 15 o 30 ca 4%
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.