2 424 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Solceller med batterier
Sida 1 av 2
Har installerat solceller på 6kw växelriktare på 10kw batterier på 2x5kw ,
men är väldigt besviken på detta ,växelriktaren tar 300w /tim x24 =7,2 kw
Så på natten och när det är mulet tar det 7kw från nättet som jag får köpa ,och till vintern blir det ju så hela vintern
dessutom tar tydligen batterierna ström om det är under 6 grader 300w per batteri.
Vi förbrukar normalt runt 4000 kw per år ,det kommer väl öka rejält nu på vintern .😢
Nån mer som gott på detta.
När jag frågar företaget som sålt det undrar dom varför jag köpte batterier , svaret är väl att försäljaren lura mig rejält .
Så på natten och när det är mulet tar det 7kw från nättet som jag får köpa ,och till vintern blir det ju så hela vintern
dessutom tar tydligen batterierna ström om det är under 6 grader 300w per batteri.
Vi förbrukar normalt runt 4000 kw per år ,det kommer väl öka rejält nu på vintern .😢
När jag frågar företaget som sålt det undrar dom varför jag köpte batterier , svaret är väl att försäljaren lura mig rejält .
Så problemet är växelriktaren egenförbrukning på 300w? Står batteriet utomhus då du nämner 6 grader och 300w / batteri?S skogsbonde 1 skrev:Har installerat solceller på 6kw växelriktare på 10kw batterier på 2x5kw ,
Egenförbrukning är 300w även på natten när det inte går något åt nått håll , det blåser 30 gradig luft ur växlaren ,hela tiden . Den står i en verkstad som inte är uppvärmd , enligt säljaren klara den ner till -17H Håbbe01 skrev:
Men han sa inget om att det då det är under 6 grader går åt 600w/ tim att värma batterierna .
Egenförbrukningen inte mycket att göra nått åt men går det inte att flytta batterietS skogsbonde 1 skrev:Egenförbrukning är 300w även på natten när det inte går något åt nått håll , det blåser 30 gradig luft ur växlaren ,hela tiden . Den står i en verkstad som inte är uppvärmd , enligt säljaren klara den ner till -17
Men han sa inget om att det då det är under 6 grader går åt 600w/ tim att värma batterierna .
En växelriktare som konstant använder 300 W (uppmätt?) låter ju helt galet. Ja visst att den kommer ha en verkningsgrad då den används men om inget matas genom den åt något håll kan jag inte tänka mig att det skulle vara normalt? Själv har jag inga batterier så växelriktaren stänger ju av helt om det inte är någon produktion från panelerna.
Detta med batteriernas värme ser jag inte som nått problem ,går ju bygga en liten holk runt ,för växlarenH Håbbe01 skrev:
blåser ju ut 30 gradig luft . Men att växlaren drar 300w/tim =7,2kw dygn x 365=2600 kw /år
när jag förbrukar 4000 kw per år i normala fall .
En vanlig växelriktare utan batteri drar tydligen 5w /tim =120w dygn x365= 43,8kw/år
Jag har kollat ,för det tömmer ur 3-4kw ur batterierna på natten ,och jag har frågat tillverkaren och det är tydligen så när det är med batterier med .Jag fråga om jag kunde rycka ur batterierna med det gick tydligen inte .H Hajjen skrev:En växelriktare som konstant använder 300 W (uppmätt?) låter ju helt galet. Ja visst att den kommer ha en verkningsgrad då den används men om inget matas genom den åt något håll kan jag inte tänka mig att det skulle vara normalt? Själv har jag inga batterier så växelriktaren stänger ju av helt om det inte är någon produktion från panelerna.
Det är inte så att den faktiskt använder batterierna till din egen elanvändning som går nattetid (kyl, frys, ventilation etc)?S skogsbonde 1 skrev:
Nej det kunde man hoppats , men nej ,när det är mulet på dan går batterierna ner till en mingräns det inte får gå under , sen på natten kan man se när pikarna kommer med jämna mellan rum ,när det laddar från nätet ,pytsar i så det kommer över mingränsen ,så håller det på ,och när jag pratat med tillverkaren så är det så det funkar ,det drar 300w/tim även när det inte går nån ström åt nått håll.H Hajjen skrev:
3-4 kWh egenurladdning under en natt för ett batterisystem på 10kWh låter helt orimligt tycker jag. Men om de nu är placerade i kallt utrymme samt att det krävs en högre drifttemperatur så kanske det blir så. Dåligt val av installationplats i såfall.
Verkar inte som växelriktaren bryr sig ,om det är 10 grader eller 20 grader ,bara det inte är under 6 grader för då går värmarna i batterierna igång , och då blir det yterligare 300w per batteri =600w +växelriktaren 300w . Men det kommer inte hända för växelriktaren blåser ut 30 graders värme ,hela tiden .optimizer skrev:
Inverter tycks ligga högre än normalt i egenförbrukning man brukar estimera omkring 1% av märkeffekten (6kw) så borde mer ligga närmare 60-100w. Vet inte vilka märken du använder så an kan kolla upp verkningsgraden på dem. Fenomenet kan också bero på att styrningsprogramvaran behöver uppdateras pga buggar, men det borde tillverkarens support kunna svara på
Vad är det för inverter? Vad säger databladet? Är det senaste versionen på firmware?
Gällande batteriets 300W så borde det vara en termostat och tempgivare. Det borde inte bli så mycket om man ställer det i en isolerad låda vintertid.
Gällande batteriets 300W så borde det vara en termostat och tempgivare. Det borde inte bli så mycket om man ställer det i en isolerad låda vintertid.