K knightjocke skrev:
Hur vet man att tekniken fungerar? Det öppnar även upp för tillverkare som inte följer de riktlinjerna.

Med vanliga fast installerade solceller vill ju nätägaren att man har "kundens brytare" av den anledningen.
Så du menar att om elbolaget bryter strömmen i ett område för service eller om något går sönder och kräver reparation så åker dom runt till alla med produktionsanläggningar och slår av "kundens brytare"?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K
C cpalm skrev:
Tvivlar dock på att det är tillåtet att den automatiskt fortsätter mata ut ström så fort nätspänningen försvinner(?)
De växelriktare för ödrift jag själv är bekant med har inbyggd frånskiljning (dvs. separat anslutning för nät-, och förbrukarsidan) och matar aldrig ut något på nätsidan om denna är spänningslös.
Nej, köper man en godkänd/certifierad anläggning så ska den kanske inte göra det. Men det kan ju vara mjukvarustyrt och att man programmerar fel via app. Då den kan vara anpassad för flera marknader.

useless useless skrev:
Så du menar att om elbolaget bryter strömmen i ett område för service eller om något går sönder och kräver reparation så åker dom runt till alla med produktionsanläggningar och slår av "kundens brytare"?
Nej, det tänker jag inte att de gör. Är varken elektriker eller nätägare. Men den fyller ju något syfte. Vid viss typ av fel i nätet för felsökning eller om anläggningen inte sköter sig och skickar ut fel spänning.

C
K knightjocke skrev:
Nej, köper man en godkänd/certifierad anläggning så ska den kanske inte göra det. Men det kan ju vara mjukvarustyrt och att man programmerar fel via app. Då den kan vara anpassad för flera marknader.
Det finns säkerligen suspekt utrustning där ute som gör tokiga saker, men helt sannolikt är det kanske inte då ödrift utan frånskiljning av nätet inte bara är uppenbart farligt utan också normalt fallerar totalt eftersom, beroende på var avbrottet uppstått, du troligen har en avsevärd last på nätsidan. Dvs. du matar då inte bara din egen anläggning utan även grannarna, kanske hela regionen, och det har du inte kapacitet för. Så det är liksom inte en meningsfull funktion.

K knightjocke skrev:

Nej, det tänker jag inte att de gör. Är varken elektriker eller nätägare. Men den fyller ju något syfte. Vid viss typ av fel i nätet för felsökning eller om anläggningen inte sköter sig och skickar ut fel spänning.
Invertern i ett "balkongkraftverk" ska uppfylla precis samma krav som invertern till en fast monterad solcell eller batteri.
Att elsäkerhetsverket hittar på en massa osannolika scenarion är tyvärr inget nytt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tänk man skulle vilja lanserar en produkt, där barn skall bindas fast ovanför ett kärl av 60 liter explosiv bränsle som skall framföras i hög hastighet i bebodd området.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Var finns kopplingen till trådens ämne?

D Daniel 109 skrev:
Var finns kopplingen till trådens ämne?
I dag har vi och myndigheterna erfarenhet med bilar och om det är farliga. Så det är tillåtet att sälja och användas i Sverige.

Jag hoppas att samma insikt kommer angående Balkonkraftwerk.

Om jag hade velat ha solceller på balkongen hade jag nog skaffat ett batteri från Ecoflow eller liknande och drivit lösningen helt off grid precis som många stugägare, husvagnsägare och båtägare redan gör. Finns ju många smarta lösningar för detta. Så kan man driva jobbdatorn och tv:n några timmar på kvällen, ladda mobiler och annat. Det hade kanske inte varit lönsamt men man hade kommit runt problematiken med att det inte är säkert att koppla direkt på lägenhetsnätet.

Om man hade fått för föreningen och utan att söka bygglov är en annan femma.

F Frsto skrev:
Om jag hade velat ha solceller på balkongen hade jag nog skaffat ett batteri från Ecoflow eller liknande och drivit lösningen helt off grid precis som många stugägare, husvagnsägare och båtägare redan gör. Finns ju många smarta lösningar för detta. Så kan man driva jobbdatorn och tv:n några timmar på kvällen, ladda mobiler och annat. Det hade kanske inte varit lönsamt men man hade kommit runt problematiken med att det inte är säkert att koppla direkt på lägenhetsnätet.

Om man hade fått för föreningen och utan att söka bygglov är en annan femma.
Vad skulle syftet vara om det inte är lönsamt? Att solceller är snygga?

useless useless skrev:
Kanske att få tillgång till lite el även om elbolaget inte kan leverera?

Alfredo Alfredo skrev:
Kanske att få tillgång till lite el även om elbolaget inte kan leverera?
Känns som en dyr lösning för att försäkra sig mot de få strömavbrott man normalt set har i en svensk tätort?

useless useless skrev:
Känns som en dyr lösning för att försäkra sig mot de få strömavbrott man normalt set har i en svensk tätort?
Håller med, men i dessa preppingtider kanske en del tycker det är värt det. Eller så beror det som sagt på solpanelernas estetiska egenskaper...

N
useless useless skrev:
Det kan ju vara lönsamt på annat sätt än ekonomiskt. Tex miljömässigt. Nu vet jag inte om så är fallet med dessa kraftverk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.