36 153 läst ·
87 svar
36k läst
87 svar
"Balkongkraftverk" tillåten i Sverige?
Så du menar att om elbolaget bryter strömmen i ett område för service eller om något går sönder och kräver reparation så åker dom runt till alla med produktionsanläggningar och slår av "kundens brytare"?K knightjocke skrev:
Nej, köper man en godkänd/certifierad anläggning så ska den kanske inte göra det. Men det kan ju vara mjukvarustyrt och att man programmerar fel via app. Då den kan vara anpassad för flera marknader.C cpalm skrev:Tvivlar dock på att det är tillåtet att den automatiskt fortsätter mata ut ström så fort nätspänningen försvinner(?)
De växelriktare för ödrift jag själv är bekant med har inbyggd frånskiljning (dvs. separat anslutning för nät-, och förbrukarsidan) och matar aldrig ut något på nätsidan om denna är spänningslös.
Nej, det tänker jag inte att de gör. Är varken elektriker eller nätägare. Men den fyller ju något syfte. Vid viss typ av fel i nätet för felsökning eller om anläggningen inte sköter sig och skickar ut fel spänning.useless skrev:
Det finns säkerligen suspekt utrustning där ute som gör tokiga saker, men helt sannolikt är det kanske inte då ödrift utan frånskiljning av nätet inte bara är uppenbart farligt utan också normalt fallerar totalt eftersom, beroende på var avbrottet uppstått, du troligen har en avsevärd last på nätsidan. Dvs. du matar då inte bara din egen anläggning utan även grannarna, kanske hela regionen, och det har du inte kapacitet för. Så det är liksom inte en meningsfull funktion.K knightjocke skrev:
Invertern i ett "balkongkraftverk" ska uppfylla precis samma krav som invertern till en fast monterad solcell eller batteri.K knightjocke skrev:Nej, köper man en godkänd/certifierad anläggning så ska den kanske inte göra det. Men det kan ju vara mjukvarustyrt och att man programmerar fel via app. Då den kan vara anpassad för flera marknader.
Nej, det tänker jag inte att de gör. Är varken elektriker eller nätägare. Men den fyller ju något syfte. Vid viss typ av fel i nätet för felsökning eller om anläggningen inte sköter sig och skickar ut fel spänning.
Att elsäkerhetsverket hittar på en massa osannolika scenarion är tyvärr inget nytt.
Var finns kopplingen till trådens ämne?
Om jag hade velat ha solceller på balkongen hade jag nog skaffat ett batteri från Ecoflow eller liknande och drivit lösningen helt off grid precis som många stugägare, husvagnsägare och båtägare redan gör. Finns ju många smarta lösningar för detta. Så kan man driva jobbdatorn och tv:n några timmar på kvällen, ladda mobiler och annat. Det hade kanske inte varit lönsamt men man hade kommit runt problematiken med att det inte är säkert att koppla direkt på lägenhetsnätet.
Om man hade fått för föreningen och utan att söka bygglov är en annan femma.
Vad skulle syftet vara om det inte är lönsamt? Att solceller är snygga?F Frsto skrev:Om jag hade velat ha solceller på balkongen hade jag nog skaffat ett batteri från Ecoflow eller liknande och drivit lösningen helt off grid precis som många stugägare, husvagnsägare och båtägare redan gör. Finns ju många smarta lösningar för detta. Så kan man driva jobbdatorn och tv:n några timmar på kvällen, ladda mobiler och annat. Det hade kanske inte varit lönsamt men man hade kommit runt problematiken med att det inte är säkert att koppla direkt på lägenhetsnätet.
Klicka här för att svara