Solceller, Solfångare, Solenergi
akni52: [citat] Jag gillar bananas! Du är till mycket hjälp Knightjocke vilket jag uppskattar! Du verkar verkligen vara initierad i mina problemfrågor.
Filip David Bjurling: [citat] Mitt förslag med lvvp + ftx är som sagt UTAN vattenburen värme. Ingen golvvärme, inga radiatorer. En flvp + golvvärme och radiatorer lär kosta mer än en lvvp med ett vattenbatteri på tilluften på ftxen. Jag kommer absolut starta en tråd om jag väl kommer igång. Måste börja med att hitta drömtomten bara. 😁
knightjocke: Hur gammal är takbeläggningen? Det är stor risk att man skadar ett äldre papptak under installationen har jag förstått. Utöver att man riskerar att få lägga om taket före panelerna uppnått sin livslängd
Raballder: [citat] Tack. De verkar vara nya på marknaden så därför det inte finns några omdömen. Så kanske lutar åt att hitta något annat.
predpuc: Hej, Jag hade tänkt bygga konstruktionen för markplacerade solpaneler själv. Jag undrar om någon i forumet kan dela med sig av en konstruktionsbeskrivning och vad det kostade? Med vänliga hälsningar, Predrag
ConnyN: [citat] Mycket spännande! Jag skickar gärna ett PM till dig och ställer lite fler frågor.
Intet: [citat] Visst. Men historiskt (en term som gillas av de som tror att globalfonder är riskfria😁) har tillgång och efterfrågan gått hand i hand. Elanvändning är ett bra exempel på detta.
knightjocke: Det är nog lättare med en bild. Men det korta svaret är att det är en inkompetent installatör som varit på plats. Man kan inte installera något som man redan från början vet att inte kommer fungera. Om smartmätaren sitter ute i mätarskåpet så är det bara att de kopplar om. Så att smartmätaren kommer efter nätägarens mätare. Det kanske är trångt och omöjligt men det skulle de
InsidersUnited: När elbilarna har bidirectional laddning så kommer du även kunna skjutsa in el från dem, antingen in i ditt hus för egenförbrukning eller in på elnätet. Hembatteri kommer bli redundant.
roland53: Hur ska man tänka beträffande val av besiktningsman? Branschen är ung och annonseringen aggressiv. Företaget som gjort min installation är anslutna till ett ”branschorgan” som heter Svensk solenergi (svensksolenergi.se) och enligt montörerna så sätter dessa reglerna för branschen. Svensk solenergi har också anslutna besiktningsmän. Jag har inställningen att då besiktigar man sina
Robert Robban: [citat] [citat] Tjena, Elektrikern var här i morse och drog en extra kabel från, tror det var mellan smartmätaren och växelriktaren och nu funkar det. Du verkar kunnig på Sigenergy, Tycker att det är synd att dom ännu inte har en tillräckligt bra och tillgänglig support. Vet du om jag från appen kan göra inställningar så att batteriet används mellan klockan 7-9 på morgonen och
Göran.W: Min 75 watts panel satt som berget i 15 år innan jag sålde husvagnen. Högtryckstvätt är nog inte optimalt där man limmat helt ärligt.
Zevv: Efter lite mer sökning såg jag att Tibber har Homevolt som alternativ till en redan befintlig anläggning. Någon i forumet som har den erfarenheten? Det kanske är för tidigt att få svar på, få installationer ännu. Antar att det i det paketet även måste finnas någon form av inverter, men om den även kan lastbalansera internt i huset mellan faserna har jag inte fått fram. Kändes i
xxargs: Jag har en Danfoss 1-faspump med motor som drar 1.15 kW när den pumpar och klarar sig galant på en 12V - 230V sinusinverter på 2 kW i storlek. - förmodligen en SQE 2 -85 eller -100 för 2 m³/h i nominell kapacitet och de fins i olika utförande med olika mycket tryckstegning (-35 för maxtryck vid 0-flöde 4,2 bar, -55 med 6,5 bar, -70 med 8,5 bar, -85 med 10,5 bar, -100 med 13 bar och -105
klaskarlsson: [citat] Det är inte så enkelt som att E-on fakturerar med eftersläpning då ?
John Byggarn: Jag tänkte närmast på om någon byggt och kanske kan dela en byggbeskrivning.
Guzzen1: [citat] Vad skulle totalpriset bli för anläggningen utan batteri? Jag har 14 paneler 410 W ungefär 5,7 kWp. Jag gav 105 tkr uppstartat och klart. Har inte batteri dock. Är priset inkl. Grönt avdrag?
mortimer: Har panelerna olika tekniska egenskaper så måste du ha optimerare på varje panel för att kunna sätta de i en och samma sträng. Annars ska de sitta på vardera en oberoende MPPT ingång på växelriktaren. Dock är det tveksamt om strängen startar om du sätter de 4st på en enskild sträng; normalt sett så brukar det behövas minimum 5st. Lite beroende på vad du har för växelriktare
knightjocke: Jag tror inte att det blir mycket dyrare i installationskostnad. Men minskar bidraget så är det lika bra att passa på, för då blir det dyrare och vänta. Och 60öringen försvinner kanske redan innan ditt bygge är klart. Men det kan ju vara värt att ha det i planeringen. Så att man tar några moduler till i elcentralen, dold kabelväg till taket, och att taket klarar den extra vikten.
Dowser4711: [citat] Ja, men i sammanhanget så är 60kr/år/m2 inte direkt någonting som påverkar ekonomin oerhört mycket... Blir ju mer intressant om det visar sig att TS väljer att köpa anläggningen och åker på den nya avgiften på 95' för att koppla in den på elnätet. Då gäller det att den håller länge. :D
JohanLan: [citat] Jag gör exakt det du frågar om. Det finns en parameter i Huaweis betteristyrning som säger hur mycket effekt ditt batteri kan lämna ifrån sig. Jag brukar ställa ner denna parameter till typ 10w när jag vill "behålla" batteriet laddat för att kunna använda det till huset. Tyvärr finns det ingen möjlighet att kunna ladda "direkt" från solpanelerna, eftersom ström är ström.
Draco560: Montera Birdblocker under solpanelerna så kommer fåglarna inte in under solpanelerna. Det finns företag som ordnar det eller gör det själv om du är någorlunda händig. Birdblockers produkter kan du köpa på www.archerknox.se .
Draco560: Archer Knox i Kungsängen har produkter från Birdblocker som du lätt kan montera själv om du har problem med fåglar under solpanelerna. www.archerknox.se
AXS: 2 slingor med två pumpar är väl den enda vettiga lösningen? Du vill ju inte mata en kall solfångare.
Grape: [citat] Hej, det är denna: sh8.0rt-v112
klaskarlsson: [citat] Fast i en serverhall är det ju en reservkraft. Den får var dyr pga vad den är till för. Men principen och rent tekniskt bör det förstås funka Dvs man växlar mellan solceller och elnät, men båda är aldrig inkopplade. Det är nog bara att efterfrågan hitills inte funnits. Och det är nog svårt att ekonomiskt räkna hem en sådan anläggning som, förutom en omkopplare som just
Plåtniclas: [citat] Tog in offerter från fyra olika solcellsföretag och valde Takel till slut då de lyssnade på oss och säkerställde att det skulle bli en snygg installation och samtidigt gav ett konkurrenskraftigt pris. Vi har 18 x 500 Dmegc och 10 kW Growatt batteri, installerat i garaget ca 10 m bort, med möjlighet att bygga på 10 kW ytterligare, nästa år, för att maxa bidraget. Vi är mycket