Solceller, Solfångare, Solenergi
Crank: Inte så konstigt för när solen skiner så är elpriset långt och sedan på kvällen när man måste köpa så är elpriset högt. Därför är ett batteri bra som man kan lagra el man får sälja nästan gratis dagtid och kan använda från batteriet resten av dygnet när priserna är högre.
knightjocke: [citat] Ja fast det är samma paneler och växelriktare oavsett om det ska vara en traditionell anläggning. Man behöver inte sätta en stor anläggning. Men en lösning kan vara att ha en dedikerad varmvattenberedare som går på solcellerna. Då kan man stänga av den vanliga beredaren och slå igång när det behövs. Men då skulle man kunna investera i en riktig solvärmeanläggning
tttomten: Ett alternativ för elektrikern är att stänga av anläggningen och sedan skruva bort vredet, vredet sitter med endast en skruv.
Håkan Börjesson: [citat] Ja jösses! Tänk de som sätter solceller på gamla tak!
Arnodt: XlnT, Du kan fästa gummiduk på U-aluminiumprofilen på den yta som annars direkt skulle komma i kontakt med tryckimpregnerade virket. Sådan gummiduk(av EPDM) finns i tjocklek 1 mm, vilket räcker, och är självhäftande(man river bort ett skyddspapp). Jag har själv fäst sådan gummiduk på alu-kortskenor(inte några u-profilskenor, men samma princip att fästa gummiduk) som monterats mot
Knuthila: Såklart 🙂 tänkte att jag fick samma värde hur jag än vände på dem, vid närmre koll så har jag ju ett minustecken när jag "felvänder" proberna. Tack. Då ska jag bara hitta den sista lödbanan och se om jag får ihop det ( är lite försiktig då jag tänker koppla den till en powerstation och vill inte förstöra något genom att koppla den fel)
Appendix: [citat] [bild] Och en del tycker det är "elakt" att kolla på merinfo.se
KenNo: Har inte läst igenom hela tråden Men för att svara trådstartaren utifrån min erfarenhet... Vi använde alltid ställning... pannor går ibland sönder (så är det bara), det är oundviktligt, men dom tak gubbarna jag jobbat med har klarat ganska stora tak utan att ha sönder något använd värmekamera för att kolla om någon av dina paneler är sönder MVH
knightjocke: [citat] Invalid token får du om nyckeln inte existerar och unauthorized om nyckeln inte är kopplad till den siten. Installatören kan plocka ut en nyckel som gäller för alla sina siter och även gå in på din site och göra det en nyckel till dig. Och så man inte blandar ihop dig med en annan kund
karlmb: [citat] Ok. Ska sätta på en stenvägg men den är ojämn. Får bli nån form av metallprofil tror jag.
karlmb: [citat] Detta är mitt taktegel: https://www.randerstegl.se/se/taktegel/produkt/rt801-hoejslev-1-kupig?PID=54179
Bernt.se: [citat] Tack för tipset. Kommer att prova det.
knightjocke: [citat] Skruvhålen är mindre och lättare att täta med en packning. Man kan ibland använda samma skruvhål som taket är skruvat med, byter ut skruvarna.
Håbbe01: [citat] Typiskt. Ingen jätteförlust mellan 15 o 30 ca 4%
nino: [citat] Nej det tror jag inte att den har. Ja, tvättstuga, ett rum med kök, garage och lite sånt
sommarlyckan: [citat] För sätta på taket behövs inget bygglov i de flesta fall. Om kommunens detaljplan säger att bygglov behövs är det bara att invänta Boverkets nya regler.
SteX: Kan inte uttala mig om Fronius. Har ett helt nytt Sigenery-system med 17 kW växelriktare och 16 kWh batteier. Har 22,8 kWp paneler i öst resp väst. Med Sigenergys AI funktion fungerar styrningen perfekt, men det krävs självklart att man matar in alla kostnader för elnät och elhandel och även rätt data för försäljning. Sen ska man ha timtaxa annars blir det nog meningslöst med
karlmb: Varför krångla med speciella BU-uttag, man vill väl koppla hela anläggningen till batterierna o växelriktaren, inte bara några tillfälliga 3-fas kablar?
knightjocke: Kan det här vara något? https://www.instagram.com/reel/DKGeb9RB4gr/ Läget du vill köra brukar kallas maximal själv/egen konsumtion
knightjocke: Det enda jag kan tillägga är att inställningarna på bild2 och 3 inte har med det här att göra. Det är inställningar för Modbus över IP/nätverk. Men enligt mig ser det rätt kopplat ut. Är det tydligt märkt, så att du kopplat rätt och inte vänt det uppochner?
Zizzi: [citat] Ja det är så sant som du skriver! Jag har förstått att det låter ganska sent i livet att ge sig in på ett sådant projekt, man måste nog erkänna att investeringen kan föga löna sig oavsett om man lever 4 -10 år till eller så. Så tack alla ni som har gett synpunkter och råd i ärendet. Hälsningar Zdenko
Magnus E K: "Grönt avdrag" = alla oskyldiga blir tvingade att betala. Rent kriminellt. Avstå.
klaskarlsson: [citat] Har du en smartare regulator så kanske den kan visa hur energin går, och om det är tillräcklig energi in osv ? Enklare regulatorer har kanske inte den funktionen dock. Men om alla delar i kretsen: Solceller, regulator och batteri, samt kopplingen mellan funkar så skall det funka. Det vanligaste felet är väl att batteriet är dött (tex efter en vinter) och att det då finns trasiga
Micleg: [citat] Ja dagarna är billigaste laddning numera, förutom grid rewards på natten.
Kjellcod: [citat] Aha se där säkert samma installatör då har jag troligen samma fel, köpt paketet från Telge Energi.
Mr. Gullberg: [citat] Det vågar jag inte svara på🤔 Men mindre paneler typ Nordmax 18V har billigare teknologi och tappar mycket effekt när de blir skuggade, medans en nyare bra "huspanel" oftast levererar hyggligt vid moln och delvis skuggning. Har 2st DAH Solar 455W (62V/st) paneler på garaget med halfcut PERC teknologi i sig. De har en effektivitetsgrad på lite under 22%, men levererar
O: [citat] Att lösa problem som inte finns är oftast dumt. Samma sak med att tillgodose behov som inte finns. Naturligtvis skall man ta hänsyn till behov men med säkerhet vet kommer finnas i framtiden. [citat] Jag tror att den tekniska utvecklingen kommer att fortsätta. Så att produkter blir bättre och billigare med tiden. [citat] Vet och vet. Det är klart att man inte vet allt om framtiden.
Trolltomte: [citat] https://www.pbs.nu/sv/pannor/ctc/ctc-varmepumpstyrning/tillbehor-till-ctc-varmepumpstyrning/vaxelventil-vrg230.html?srsltid=AfmBOorvFVdwN_C9AFUZHhpeumvGAb6siIOOgpdqPmcyfq6mSjnUg0un Sån där nån slags växelventil, 3 vägs så den väljer en av källorna, vvb eller fjärrvärme att mata vidare med. Sedan har du paneler, billigaste invertern även biltemas för 500kr kan räcka. När VVBn