Hej på er,

Som många andra så begriper man inte på säljsnacket fullt ut. Är generellt bra med ekonomi så har koll på ROI på det mesta, med el - inte lika lätt.

För närvarande har det landat in en offert på ca 155.000:-, där inkluderar ett redan kraftigt avdrag om 100.000 på grönt avdrag (50.000x2 mig+fru) samt 20.000:- rabatt helt utan föranledning som säljaren lämnade. Svarar för att det förmodligen finns en hel del luft kvar att trycka ut ur denna offert.

I alla fall!
Adderar jag ca 150.000 på mitt befintliga huslån så ger det en kostnadsökning på 890:-/mnd med amortering+ränta.
Vi gör av med snitt 1100kWh/mnd / ca 13.000/år.
Anläggningen/erbjudandet är på 19x425 paneler (8kW) samt ett batteri på 13kW + laddare till elbil och tillhörande mjukvara för flöde och köp/sälj av el (måste jag byta leverantör??) fattar inte mycket med appen t ex.

Deras kalkyl gör mig gråhårig för den visar bara kr/kWh och en stapel med "Idag", sedan en med "med solceller" och sist men inte minst "Med solceller, batteri+AI mjukvara".
Från ena till sista så är det en halvering.
Längre ner i offert så visar dem även årlig besparing i kr baserat på snitt elkostnad från 2022-2024. Ser ju lovande ut men det beloppet dem visar där har jag ju inte ens betalat själv per år, så man blir lite förvirrad för den visar ca 75-80% kostnadsbesparing.

Så mina frågor är många och väldigt oklara som ni kanske förstått redan.
Enklaste frågan är egentligen, är det värt det nu? Många säger nej. Andra säger att det vet man inte, några säger ja förfan kör bara.
Samtidigt så är politiken sådan att man jobbar för att få ner elpriser och att vi aldrig mer ska hamna i ett liknande läge som vi varit i.

Walle85
Be dem ta bort år 2022 och gör kalkylen på endast de två senaste åren. Vi tjänade nästan lika mycket på försäljning av solel i endast augusti 2022 som på hela 2023.
Sen tar ofta dessa kalkyler inte höjd för när man förbrukar som mest (vintern) kontra när man producerar som mest (sommaren), utan de jämnar ut det över året, men det bör du kunna be att få mer detaljerat, dvs. hur egenanvändningen är per månad.

För att krångla till det ännu mer så tro JAG att den verkliga besparingen kommer att komma när du kan med hjälp av batteriet kapa effektopparna.

Kravet på att införa effekt-baserade abb. ska väl vara utrullat senast 1/1 2027. Vissa (tex eon) har redan gjort drt medans jag väntar fortfarande på att få veta hur betalmodellen ska se ut.

• Gilla
Krebygg86
  • Laddar…
R Rowah skrev:
För att krångla till det ännu mer så tro JAG att den verkliga besparingen kommer att komma när du kan med hjälp av batteriet kapa effektopparna.

Kravet på att införa effekt-baserade abb. ska väl vara utrullat senast 1/1 2027. Vissa (tex eon) har redan gjort drt medans jag väntar fortfarande på att få veta hur betalmodellen ska se ut.
hej

svarar på bägge dina kommentarer.
Jag gjorde en egen kalkyl utifrån fakturaunderlag, det visade att jag under 2024 i varje fall kunnat halvera min kostnad om batteriet kapar topparna.

Vad är effektbaserat abbonemang?

R Rowah skrev:

Uhm, Eon syd har inte gjort det så vitt jag vet..?

Krebygg86 Krebygg86 skrev:
Hej på er,

Som många andra så begriper man inte på säljsnacket fullt ut. Är generellt bra med ekonomi så har koll på ROI på det mesta, med el - inte lika lätt.

För närvarande har det landat in en offert på ca 155.000:-, där inkluderar ett redan kraftigt avdrag om 100.000 på grönt avdrag (50.000x2 mig+fru) samt 20.000:- rabatt helt utan föranledning som säljaren lämnade. Svarar för att det förmodligen finns en hel del luft kvar att trycka ut ur denna offert.

I alla fall!
Adderar jag ca 150.000 på mitt befintliga huslån så ger det en kostnadsökning på 890:-/mnd med amortering+ränta.
Vi gör av med snitt 1100kWh/mnd / ca 13.000/år.
Anläggningen/erbjudandet är på 19x425 paneler (8kW) samt ett batteri på 13kW + laddare till elbil och tillhörande mjukvara för flöde och köp/sälj av el (måste jag byta leverantör??) fattar inte mycket med appen t ex.

Deras kalkyl gör mig gråhårig för den visar bara kr/kWh och en stapel med "Idag", sedan en med "med solceller" och sist men inte minst "Med solceller, batteri+AI mjukvara".
Från ena till sista så är det en halvering.
Längre ner i offert så visar dem även årlig besparing i kr baserat på snitt elkostnad från 2022-2024. Ser ju lovande ut men det beloppet dem visar där har jag ju inte ens betalat själv per år, så man blir lite förvirrad för den visar ca 75-80% kostnadsbesparing.

Så mina frågor är många och väldigt oklara som ni kanske förstått redan.
Enklaste frågan är egentligen, är det värt det nu? Många säger nej. Andra säger att det vet man inte, några säger ja förfan kör bara.
Samtidigt så är politiken sådan att man jobbar för att få ner elpriser och att vi aldrig mer ska hamna i ett liknande läge som vi varit i.
skulle vara mycket intressant att få se en riktig kalkyl som tar hänsyn till t ex timpriser, antal cykler batterierna klarar, m m.
är det ingen som har försökt, eller har det gått för kort tid för t ex livslängd, service etc?

Attitudeswe
Släng säljarens kalkyl och gör en egen efter ditt förbrukningsmönster (Spoiler: du kommer inte ekonomiskt kunna räkna hem en anläggning ifall du inte jobbar natt som taxichaffis)

Har du Tibber sedan innan så kan du använda mitt script för att räkna på vad 20 paneler och 13kWh batteri skulle ha gjort med din kostnad senaste 12 mån:

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.py

För mig är en liten anläggning det som ekonomiskt skulle göra minst skada. 10 paneler sänker elfakturorna med 2500kr/år. Adderar jag 7 kWh batteri sänks dom totalt med 4000kr/år (utan stödtjänster):

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L9

Magnus E K
"Grönt avdrag" = alla oskyldiga blir tvingade att betala. Rent kriminellt. Avstå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.